Redaksjonen. Skrevet 18. april 2021 Del Skrevet 18. april 2021 Mistet motorkraft og måtte evakueres og berges inn til land: Men hva om Eemslift Hendrika hadde vært autonom? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 18. april 2021 Del Skrevet 18. april 2021 Det vil være mye enklere å lage autonome skip enn biler. Kostnader ved bruk av redundante systemer blir små i forhold til skipets pris. Den store besparelsen blir mannskaps kost. Dette gjør sakte fart mulig og store besparelser i drivstoff mulig. Dessuten blir kostnader ved venting på lasting lossing lavere. Sikkerhet blir sannsynligvis bedre med unntak av helt uforutsette situasjoner og det autonome skipets muligheter for å Berge/hjelpe andre skip i problemer. Gass motorer blir brukt i stadig flere skip og kan gå lenge uten menneskelig tilsyn. De har gjerne mindre utfordringer med filter/vann problematikk. Hydrogen kan nok komme om sikkerhet og kostnad endres dramatisk. Det er også utfordrende å lagre nok ombord pga lav energitetthet selv i flytende form. 2 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 18. april 2021 Del Skrevet 18. april 2021 Selv et bemannet skip kunne hatt systemer og en autopilot som kunne håndtert Eemslift Hendrika situasjonen på en bedre måte etter at skipet ble evakuert. En må ikke fjerne mannskapet får å ha gode systemer. 6 Lenke til kommentar
Ensomstemmeavfornuft Skrevet 18. april 2021 Del Skrevet 18. april 2021 Dere må begge være mindre begavede for å levere slike innspill som dette. Null refleksjon over den utviklingen i arbeidslivet som autonomifantasien deres vil medføre(spoiler: svært mye FÆRRE arbeidsplasser), og null refleksjon før det serveres rent gjødsel omkring det maritimt faglige i saken. Det er en gjennomgående trend i tu.nos kommentarfelt at det er teknologi-onanister som legger ut i det vide og brede uten å ta samfunnets totalregning med i betraktningen. 2 Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Dette skipet er vel et av de minst egnede for mannskapsløs ferd. For det første er det selvlastende og hver eneste last er forskjellig. I tillegg inkluderer lastesikringen av båter som dekkslast ofte sveising av krybber og nye festepunkter til dekket og tilpasset hver enhet. Gjort av mannskapet hvor en ellers måttte flydd in spesialister til hver havn det besøkte. Og hvem går rundt og sjekker fester, etterstrammer stropper/kjetting/vaiere og legger til nye underveis på et mannskapsløst skip. Det skal mer til for autonomisering enn trygg navigering. Hva blir det neste tulleforslaget, mannskapsløse cruiseskip. 5 Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Ca det samme ble sagt gjentatte ganger under den industrielle revolusjon... Og i alle andre overganger. Folk må endre seg i takt med teknologien, akkurat slik vi alltid har gjort. Blir det tøft for mange? Ja. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Martin O. Nygård skrev (6 timer siden): Dette skipet er vel et av de minst egnede for mannskapsløs ferd. For det første er det selvlastende og hver eneste last er forskjellig. I tillegg inkluderer lastesikringen av båter som dekkslast ofte sveising av krybber og nye festepunkter til dekket og tilpasset hver enhet. Gjort av mannskapet hvor en ellers måttte flydd in spesialister til hver havn det besøkte. Og hvem går rundt og sjekker fester, etterstrammer stropper/kjetting/vaiere og legger til nye underveis på et mannskapsløst skip. Det skal mer til for autonomisering enn trygg navigering. Mye enig i det du sier, men akkurat denne gangen så gjorde de vel ikke noen imponerende jobb med lastsikring av dekkslasten under dekk. Martin O. Nygård skrev (6 timer siden): Hva blir det neste tulleforslaget, mannskapsløse cruiseskip. Tja, man har jo selvbetjening i matbutikker nå, så det er vel gjennomførbart... Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 (endret) Nå var faktisk Eemslift Hendrika autonom, fra mannskapet gikk fra borde til hun fikk motorstopp. Endret 19. april 2021 av Andre Nyttårsdag 2 Lenke til kommentar
Jemmo Skrevet 21. april 2021 Del Skrevet 21. april 2021 Konklusjonen blir vel den at; last kan forskyve seg uansett om det er mannskap ombord eller ikke. Løsningen blir å ikke gå i alt for dårlig vær og ha skikkelig sjø-sikring når man har high and heavy last ombord. Samme risikovurderinger må bli brukt på autonome skip som på bemannede skip. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå