Gå til innhold

Videoredigeringsprogram (fra MiniDV til MP4)

akura

Anbefalte innlegg

Skal digitalisere endel DV-kassetter (mini-DV) til MP4-filer. Trenger i den forbindelse et enkelt videoredigeringsprogram. Alle kassettene skal i all enkelhet overføres fra start til slutt, uten noen form for effekter eller lignende.

Noen som har tips om et program som vil fungere bra til dette formålet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke redigering, kun capture og encode.

Supplies needed:

• MiniDV camcorder or tape deck
  • MiniDV tape
  • USB cable 
  • Computer
  • Video capture software program

1. Using the USB cable, connect the MiniDV camcorder or tape deck to your computer. 
  2. Open the camcorder or tape deck. If using a camcorder, set it to VCR mode. 
  3. Load the MiniDV tape into the camcorder or tape deck. 
  4. Open your computer’s video capture software. 
  5. From the file menu in the software, click “capture” and wait for a window to appear on the monitor. 
  6. Press play on your camcorder or tape deck. 
  7. The video should begin playing inside the capture window in the video editing software.
  8. Click “record” on the capture window in the video editing software. Now the software will record the tape in real-time. 
  9. Once the tape is done playing, press “stop” on the capture window. 

This process will create one continuous digital video to be saved on your computer. 

Jeg bruker mest OBS. Det koster ikke noe.

https://obsproject.com/

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Superdupert! Takker så mye!

Ser ut til å være det jeg er ute etter.

Får tak i usb-kabel om et par ukers tid, så da har jeg alt som trengs.

Bry deg med et tilleggsspørsmål:

Har du selv brukt programmet spesifikk til konvertering av DV-kassetter?

Om så er tilfelle, husker du tilfeldigvis hva som er ideelle innstillinger i forhold til koder, skalering, hastighetskontroll og event. annet jeg behøver å forholde meg til? Eventuelt om du skulle ha et skjermbilde av innstillingene.

Ønsker klart best mulig kvalitet, men samtidig innenfor rimelighetens grenser, hva størrelse på ferdig MP4-fil angår:)

Tenker eksempelvis et sted mellom 3-6 GB pr. kassett (à 60min), om det høres fornuftig ut(?).

Endret av akura
Lenke til kommentar

60 minutter DV tar normal 15 GB. Dette kan du få dramatisk ned med en god encoder. Jo mer tid du gir encoderen jo mindre filstørrelse får du. Du bør helst de-interlace før du koder ned om det ikke er progressivt. Interlace bli sjelden bra på h.264.

Handbreak anbefaler rundt 18-22 i quality for SD som et greit utgangspunkt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...