Gå til innhold

Nybegynner spørsmål boligmarkedet

ltdata

Anbefalte innlegg

1 hour ago, ltdata said:

Ok takk. Men gevinst på boligkjøpet blir jo kun hvis de flytter til et annet marked. Fordi kjøper de en annen leilighet i oslo så må de betale tilsvarende prisstigning

>annet marked

Det er vanskelig å definere hva som inngår i "annet marked", men annen størrelse, antall rom, beliggenhet spiller veldig inn.
Det har ikke vært lik prisstigning i Oslo for alle typer boliger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MegaMann2 skrev (2 minutter siden):

>annet marked

Det er vanskelig å definere hva som inngår i "annet marked", men annen størrelse, antall rom, beliggenhet spiller veldig inn.
Det har ikke vært lik prisstigning i Oslo for alle typer boliger.

Men om det er en stor migrasjon til en annen type bolig så vil dette også antyde at det er en prisøkning på denne typen bolig.

Jeg tipper det bare er Oslo som leker stolleken pga. flokkmentalitet, og at dokumentavgift o.l. blir trivialisert pga. gevinst på nåværende bolig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
10 minutes ago, Gavekort said:

Men om det er en stor migrasjon til en annen type bolig så vil dette også antyde at det er en prisøkning på denne typen bolig.

Det trenger ikke å være en stor migrasjon til én boligtype, selv om det er stor migrasjon fra en boligtype. En kan for eksempel se for seg at mange flytter fra sentrum, men til alt fra boliger nær marka i Oslo til villaer på Hamar. Hvis du i dag selger for 8 millioner, kommer du til å regelrett slite med å finne en bolig til den prisen i utkantstrøkene som blir nevnt i E24-artikkelen (det finnes boliger til den prisen, men en finner langt flere i prissjektene under). Det kan derfor være at noen selger og beholder overskuddet i cash (investerer i fond etc)

Har en essensielt hatt to millioner i verdistigning, og har 1 million i egenkapital spart opp alleredee, kan en faktisk kjøpe seg et hus for de tre millionene i utkantstrøk og leve gjeldsfritt (eller fire millioner med et veldig lite lån, etc). Det kan det også være noen som gjør. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Noe jeg bør være obs på når jeg er på jakt etter ny leilighet i Oslo? Tenker på relativt nye boliger (2010-2020).

Mest bekymret for støy i nærheten. Eller noe som gjør at søvnen blir dårlig. 

Men er det noe byggteknisk jeg bør være obs på eller spørre mekler eller lese om?

Alle visninger jeg har vært på så virker leilighetene plettfrie, noe som tilstandsrapport også bekrefter. 

Men når jeg leser rapport fra årsmøtet til sameiet dukker det opp endel overraskelser. Spesielt med tanke på støy. Og problemer med varmtvann og ventilasjonsanlegg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 minutes ago, ltdata said:

Noe jeg bør være obs på når jeg er på jakt etter ny leilighet i Oslo? Tenker på relativt nye boliger (2010-2020).

Mest bekymret for støy i nærheten. Eller noe som gjør at søvnen blir dårlig. 

Men er det noe byggteknisk jeg bør være obs på eller spørre mekler eller lese om?

Alle visninger jeg har vært på så virker leilighetene plettfrie, noe som tilstandsrapport også bekrefter. 

Men når jeg leser rapport fra årsmøtet til sameiet dukker det opp endel overraskelser. Spesielt med tanke på støy. Og problemer med varmtvann og ventilasjonsanlegg.

Sjekk i det minste støykartet: http://www.stoyforeningen.no/Fakta/Stoeykart

Og

https://miljostatus.miljodirektoratet.no/tema/forurensning/stoy/

Nå er jeg litt vel avhengig av frisk luft, men jeg ville vært skeptisk til støyløsninger som krever at du har vinduet lukket -- det funker aldri med lufteanlegg i vanlige norske boliger.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...