Gå til innhold

Eierbrøk-fordeling på bolig

ltdata

Anbefalte innlegg

Hei

1. Kona og jeg tenker å kjøpe ny bolig. Hun har mer cash enn meg som hun skal spytte inn i den nye boligen. 

Er det mulig å selv bestemme brøken/fordelingen i eierskap på boligen mellom oss? Altså ikke den typiske 50/50 men f.eks 43/57?

Hvor i såfall gjør man dette? Skatteetaten?

2. Er det mulig å dele opp lånet i 2 deler, slik at den ene delen er et flytende rente lån og den andre delen er et fastrentelån?

3. Vil det da være mulig å få innbetalingene til lånet delt opp i 2 ulike regninger i banken slik at en er til kona og den andre er til meg? Uten at det forandrer hvem som er hovedlånetaker og medlånetaker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikk e tar feil så kan bankene kun rapportere inn 1 personnummer pr lån til skatteetaten. Slik at hvis dere skal få det riktig hos skatteetaten må dere ha to lån - hvor dere står som hovedlånetaker på hvert deres lån.

Eierbrøk velger dere selv men dere må aktiv t oppgi det til megler da han tinglyste skjøtet. banken vil også trenge denne informasjonen.

Hvis du skal splitte det opp slik du ønsker blir det i teorien 4 lån. En del som er fastrente pr hovedlånetaker og en del som er flytende pr hovedlånetaker. 

De fleste banker har oppstartkostnader og termingebyrer pr lån så blir dyrt.

Lenke til kommentar

De fleste banker leggergså opp automatisk trekk på lånet fra en konto - så detå ha en felles regningskonto hvit dere begge setter inn penger til lånet vil være beste løsning.

Betaler man direkte inn på lånet ved å overføre til lånets konto vil det veldig ofte bli regnet som ekstraordinær innbetaling og ikke som en del av terminbeløpet. Her operere banker noe ulikt.

Lenke til kommentar

Skjønner.

Det går kanskje an å ha 1 felles lån, der vi ber om en viss prosent fastrente og den andre delen flytende. Som samsvarer med eierbrøken. Og så regne ut selv hva hver skal betale inn på lånet per måned. Men jeg ser for meg at dette kan være et ganske komplisert regnestykke? Noen som er god i matte og kan lage en excelformel for dette? :)

Lenke til kommentar

Uproblematisk å ha ett fastrentelån og ett lån med flytende rente. Også uproblematisk å ha ett lån per person, hvor begge er låntakere overfor banken men kun en betjener hvert lån i det daglige. Men blir fort mange termingebyr om man skal ha ett flytende og ett fastrentelån per person. 

Dere kan avtale hvilken eierbrøk dere vil. Men livet er enklere med 50/50, om den med lite egenkapital har råd til å ha et større lån. 

Lenke til kommentar

Hmmm. Jeg tenkte i såfall 2 lån totalt. Et fastrentelån på meg og et flytende lån på kona.

Eierbrøk.

Jeg tenker bare det er litt unfair i forhold til kona. Hun har større inntekt enn meg og får større lån en meg, selv om vi er sammen om lånet. Hun er hovedlånetaker. Hun har en god del mer egenkapital å sprøyte inn i boligen. Så hun bør derfor ha større eierskap i boligen.

Men jeg også feks betale tilbake til kona det ekstra som hun har som egenkapital i boligen slik at på sikt så blir eierskapet 50/50. Men det blir kanskje ikke helt korrekt da det kan ha vært mye prisstigning på bolig neste 10 år som gjør at kona kommer litt ugunstig ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...