Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hund -- som passer for handicap

anon_83104

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilke hunderaser som egner seg for noen med handicap? Det er da snakk om bevegelseshemning, og en lidelse som krever en del hvile, og helst lite stress. Vedkommende har også PTSD. 

Det er da med andre ord behov for en hunderase som ikke gjør for mye liv, og som er menneskenær nok til å ha en terapeutisk effekt. 

Og hvis noen vet noe om regelverk og eventuelt tildeling av spesialtrente hunder, som kan peke til eventuell søking om slik hund, så hadde jeg vært ekstra takknemlig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det kan være aktuelt med en servicehund så kan følgende nettsider være aktuelle å kikke på:
Servicehundforbundet på FB / Hjemmeside - Kan være et greit sted å starte for å få en føling både generelt mtp. hund og funksjonsnedsettelse og servicehund spesielt  

NAV har en egen ordning for servicehund som man kan søke på.

Merk spesielt siste avsnitt i sitatet under: «Din helsetilstand må være god nok til at du kan lufte hunden utendørs til alle årstider, ta deg av nødvendig pleie og stell, drive vedlikeholdstrening av tillærte oppgaver osv.»

==> Hvis ikke personen TS spør for har mulighet til å gjøre disse tingene (eller noen andre i husstanden), vil jeg fraråde at man går til anskaffelse av hund. Uansett rase, servicehund eller ei. Katt? Kanskje men det krever sitt, det også.

Sitat

Hvem kan få servicehund?

Personer som har fysiske funksjonsnedsettelser og trenger hjelp med praktiske gjøremål, som for eksempel å hente gjenstander, åpne og lukke dører, hjelpe til med av- og påkledning kan få servicehund.

Det gis ikke servicehund for å varsle i forbindelse med diabetes eller epilepsi.

Det er et vilkår at du blir vesentlig mer selvhjulpen med en servicehund. Servicehunden må kunne bistå deg med flere praktiske gjøremål.

Din helsetilstand må være god nok til at du kan lufte hunden utendørs til alle årstider, ta deg av nødvendig pleie og stell, drive vedlikeholdstrening av tillærte oppgaver osv.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, dDork said:

Jeg lurer på hvilke hunderaser som egner seg for noen med handicap? Det er da snakk om bevegelseshemning, og en lidelse som krever en del hvile, og helst lite stress. Vedkommende har også PTSD. 

Det er da med andre ord behov for en hunderase som ikke gjør for mye liv, og som er menneskenær nok til å ha en terapeutisk effekt. 

Og hvis noen vet noe om regelverk og eventuelt tildeling av spesialtrente hunder, som kan peke til eventuell søking om slik hund, så hadde jeg vært ekstra takknemlig. 

Vil si at en hund aka Yorkshire Terrier kan være ideell. Den er lett å ha med å gjøre, liker å være nær eieren (ligge på armen, magen, fanget) og slik og krever ikke for mye vedlikehold annet enn en klipp et par ganger i året. Den er også allergivennlig siden den har hår og ikke pels.

Personlig synes jeg flere slike hunder kunne vært trent opp som terapihunder.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, aomt said:

Selv de roligaste hunder trenger nok mosjon og trening i alle fall de 5-6 første åra. 
Alt annet vil føre til stress både til hund og eieren.

Eg er ikkje glad i katter, men støtter Dubious her.

Den handicap'ede får aliere seg med noen som kan mosjonere hunden. Det er veldig mange eldre mennesker som har puddel f.eks. De kan være noe gneldrete, men ypperlige vakthunder. Dette er en type hund som nok gir mye. Puddel er også naturlig nokså allergivennlig. Selv om absolutt ingen hunder er helt allergifri, pga. hud/flass eller hva det går i.

Den verste usosiale hunderasen jeg har møtt er chow chow hund. Brydde seg absolutt null ved tilrop når de får litt alder over seg.

Det beste valget med hund er ofte kryssninger på rase. Da rene rasehunder ofte har mye innavlede skavanker. Noen hunderaser lever også kortere enn andre, f.eks. St. Bernhards rasen (tror det er snakk om 7 år). Kryssede raser oppnår også en naturlig kryssningsfrodighet sånn avlsmessig for de som er interesserte i slike detaljer. Men hundene du får kryssning i fra må jo også være rimelig friske og uten skavanker da, for ellers så kan du jo få med deg de unotene i valpene.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (På 18.4.2021 den 11.39):

Selv de roligaste hunder trenger nok mosjon og trening i alle fall de 5-6 første åra. 
Alt annet vil føre til stress både til hund og eieren.

Eg er ikkje glad i katter, men støtter Dubious her.

Med bevegelseshemmet mente jeg ikke fullstendig immobil :) men takker for engasjement fra dere begge. 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (23 timer siden):

Hvis det kan være aktuelt med en servicehund så kan følgende nettsider være aktuelle å kikke på:
Servicehundforbundet på FB / Hjemmeside - Kan være et greit sted å starte for å få en føling både generelt mtp. hund og funksjonsnedsettelse og servicehund spesielt  

NAV har en egen ordning for servicehund som man kan søke på.

Merk spesielt siste avsnitt i sitatet under: «Din helsetilstand må være god nok til at du kan lufte hunden utendørs til alle årstider, ta deg av nødvendig pleie og stell, drive vedlikeholdstrening av tillærte oppgaver osv.»

==> Hvis ikke personen TS spør for har mulighet til å gjøre disse tingene (eller noen andre i husstanden), vil jeg fraråde at man går til anskaffelse av hund. Uansett rase, servicehund eller ei. Katt? Kanskje men det krever sitt, det også.

Dette kan absolutt være aktuelt! Vedkommende er ikke fullstendig immobil, men er noe redusert i forhold til fleste andre. Ville vært uansvarlig å gi dyrehold til noen som ikke klarer å opprettholde velferden for hunden. 

Lenke til kommentar

Jeg merket meg nå at det ble nevnt at det ikke skulle bli for mye liv. Det du bør gjøre er å anskaffe en bok eller annen kilde som forklarer mange hunderasers gemytt. Det vil kunne gi litt antydning om hva du kan forvente å få ut av rasene og kjente blandingshunder. Puddel f.eks. er en rase som er veldig mye brukt i blandingshunder 50/50, og alle slike blandinger får da tilnavnet -doodle. Og første del av navnet får noe som rimer litt med den andre rasen som er innblandet. Jeg personlig ville ikke ha valgt Labrador-doodle, da du vil få med deg de voldsomme haleloggringsbevegelsene. Det finnes mange doodle-blandinger som også er mye penere å se til og som har andre helt unike egenskaper som kan være verdt å lese seg opp på. Du vil da ofte få med deg litt av puddelens intelligens, også får du se etter hvilke andre trekk du ønsker. En fordel er at du kan være heldig å få med deg røytefriheten som puddelen også byr på. Krøllene som man gjerne forbinder med puddel kan også ha en tendens til å delvis eller helt forsvinne i en Doodle-blanding.

Dette er mitt beste råd av valg av "rase", dersom en 50/50-blanding er aktuellt.

Ellers så vil grundig opptrening og bevisstgjøring hos den handicap'ede eier være helt avgjørende for hva slags resultat du ender med. Tenker da på hundens oppførsel, som i store trekk skyldes hvordan hunden trenes og hva type grenser man setter eller lar være å sette. Du kan fort ende opp med en hund som bjeffer for den minste ting, dersom det ikke legges en del vekt på trening.

All trening skal ha base i å være positiv med hunden og være belønningsrelatert. Det er slik du oppnår resultater. Når du ser andre slite med dette så vil du gjerne oppleve en overdreven kjefting og sånn. En godt trent hund behøver bare sine vante kommandoer for at skal lystre. Greit å være obs på jo før jo heller, å ikke skorte med opptreningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...