Gå til innhold

Hva er sunnest av biola og yoghurt?


Anbefalte innlegg

Hvis man tar for seg Biola og yoghurt fra Tine, så er dem jo temmelige like produkter. Syrnet melk med en god dose sukker og fruktpurè. Biola reklamerer med noen spesifikke melkesyrebakteriestammer som skal være godt for tarmen, men er dem egentlig noe mer nyttige enn de «vanlige syrene» i yoghurt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del blir disse produktene satt på spissen litt som å selge 100% ren heroin ved å trekke fram at det er uten noe palmeolje. En gjør ikke "avføring" attraktivt ved å ha litt tutti-frutti strøssel over det.

Det er en grunn til at de fleste anbefaler å kutte melkeprodukter og kjøtt som det første hvis du vil bedre helsen. Uheldigvis virker det som de statlige utdannede ernæringsfysiologene nærmest er sponset av Tine så de føler at de står i gjeld til dem og pusher meieriprodukter på bekostning av mer helsebringende mat.

Lenke til kommentar

Melkesyrebakteriane er tilsatt for smak og konsistens, tenk vanleg yogurt kontra gresk yogurt. 

Biola er ein form for kulturmjølk, men har ein litt anna smak og konsistens på grunn av typen melkesyrebakteriar som er tilsatt. 

Eg kan ikkje sjå at biola skal være noko betre for fordøyelsen enn andre mjølkeprodukt, så sunnheita blir nok meir ei vurdering av om du kan få i deg den samme nøringa fra andre kjelder enn å drikke næringa med ekstra sukker (og fett). 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, vidor said:

For min del blir disse produktene satt på spissen litt som å selge 100% ren heroin ved å trekke fram at det er uten noe palmeolje. En gjør ikke "avføring" attraktivt ved å ha litt tutti-frutti strøssel over det.

Det er en grunn til at de fleste anbefaler å kutte melkeprodukter og kjøtt som det første hvis du vil bedre helsen. Uheldigvis virker det som de statlige utdannede ernæringsfysiologene nærmest er sponset av Tine så de føler at de står i gjeld til dem og pusher meieriprodukter på bekostning av mer helsebringende mat.

Kan du begrunne de injurierende uttalelsene du kommer med ang. ernæringsfysiologer?

Det er ikke det første folk anbefaler. Det er ganske irrelevant for helsen din om du nyter meieriprodukter i normale kvanta. 

Endret av setarcoppiH
Lenke til kommentar
9 minutes ago, setarcoppiH said:

Kan du begrunne de injurierende uttalelsene du kommer med ang. ernæringsfysiologer?

Har hatt med en av dem å gjøre, og det var som å være på et propaganda-møte i regi av Tine.

Dette var i tillegg et spesialisert opplegg og ikke for folk flest, så derfor av det ekstra ille i forhold til hva forskningen viser.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, vidor said:

Har hatt med en av dem å gjøre, og det var som å være på et propaganda-møte i regi av Tine.

Dette var i tillegg et spesialisert opplegg og ikke for folk flest, så derfor av det ekstra ille i forhold til hva forskningen viser.

Jeg kan selvsagt ikke kommentere hva enkelte ernæringsfysiologer har sagt, og det er også en ubeskyttet tittel. Følgelig er kvaliteten varierende. Kliniske ernæringsfysiologer burde derimot holde høyere faglig nivå, men som innen alle yrkesgrupper er det variasjon.

Uansett, så er det ikke faglig grunnlag for å hevde at å kutte ut meieriprodukter er helsefremmende. Motsatt, så er det heller ikke holdepunkter for at det er særlig helsefremmende å innta meieriprodukter vs. andre kilder av de samme næringsstoffene. Jeg kan godt følge din frustrasjon, hvis noen har solgt meieri som noe unikt helt rått, for det er det ikke. Der er vi enige. 

Hva mener du forskningen viser, egentlig? Du har jo gått ut veldig høyt med dine påstander. Kan du backe det opp?

Endret av setarcoppiH
Lenke til kommentar

I bunn og grunn handler dette om politikk og det å få ut nok av meieriprodukter, og da bruker staten aktivt Tine i sin undervisning for å selge mer av dette, ikke for å ivarta interessene til spesifikke grupper de skal bedre helsen til med et spesialtilpasset opplegg. Tine bryr seg pent lite om din helse, de skal selge produkter. Sannheten om hva de gjør med kroppen holder de heller bevisst tilbake.

Da havner man som jeg ser det i en uheldig interessekonflikt, noe som gjør hele opplegget uetterettlig. Det blir litt som å anbefale mennesker med kreft om å spise mye smågodt selv om forskningen klart konkluderer med at det er en særdeles dårlig ide.

Som en av de enkleste kildene finnes resultatet av en av verdens største ernæringsstudier. Ellers finnes spesifikke anbefalinger fra spesialister innenfor området og også de som har konstruert dietter som sier at de har press på seg for å inkludere melkeprodukter som de aller helst vil utelukke. Heldigvis finnes det masse oppegående mennesker som har funnet ut av dette selv for lenge siden, så dem vender heller ryggen til "velmenende råd" og følger mer ikke-politiserte uavhengige forskere som vil ha kliniske resultater.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, vidor said:

I bunn og grunn handler dette om politikk og det å få ut nok av meieriprodukter, og da bruker staten aktivt Tine i sin undervisning for å selge mer av dette, ikke for å ivarta interessene til spesifikke grupper de skal bedre helsen til med et spesialtilpasset opplegg. Tine bryr seg pent lite om din helse, de skal selge produkter. Sannheten om hva de gjør med kroppen holder de heller bevisst tilbake.

Da havner man som jeg ser det i en uheldig interessekonflikt, noe som gjør hele opplegget uetterettlig. Det blir litt som å anbefale mennesker med kreft om å spise mye smågodt selv om forskningen klart konkluderer med at det er en særdeles dårlig ide.

Som en av de enkleste kildene finnes resultatet av en av verdens største ernæringsstudier. Ellers finnes spesifikke anbefalinger fra spesialister innenfor området og også de som har konstruert dietter som sier at de har press på seg for å inkludere melkeprodukter som de aller helst vil utelukke. Heldigvis finnes det masse oppegående mennesker som har funnet ut av dette selv for lenge siden, så dem vender heller ryggen til "velmenende råd" og følger mer ikke-politiserte uavhengige forskere som vil ha kliniske resultater.

Jeg er helt enig i at Tine har en uheldig maktstilling og at det er litt grumsete. Litt på samme måte som matprat kan fremstå rimelig objektivt, men i virkeligheten eies av en interesseorganisasjon.

Kan du ikke linke til disse studiene, da? Siden evidensen er så ettertrykket, så kan jeg også lære litt. 

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Om de melkesyrebakteriene er bedre enn andre vet jeg ikke. Jeg vil tro at det ikke er noe stor forskjell på å spise Biola yoghurt enn annen yoghurt i samme mengde. Om du ikke merker forskjeller selv på magen så tror jeg det går for det samme.

Lenke til kommentar

Så vidt eg kan sjå utifrå markedsføringa så er det ingen henvisning til forskningsrapportar som beviser at dei tilsatte mjølkesyrebakteriene er sunnare enn andre mjølkesyrebakterier. At mjølkesyrebakteriane i tillegg er registrerte varemerker indikerer vel også at bakteriekulturen er utvikla for å være unik for Tine og ikkje nødvendigvis at det er så mykje sunnare.

Det er vel som med andre tilsettingar i mat og kosmetikk, ein kan ikkje bevise at det er så sunnare enn andre ingredienser men det kan heller ikkje bevisast at det er meir usunt. Så det har nok meir med at det tar seg bra ut i markedsføringa at ein kan skrive på plakaten at produktet er tilsatt vitaminer, mineraler eller andre ting som høres bra ut.

 

Eg er forøvrig ganske skeptisk til at det finnes særleg med bakteriar som vi kan tilsette kroppens fordøyingssystem gjennom maten. Det meste av bakteriar blir brudt ned av magesyra, så det må være lite av disse mjølkesyrebakteriane som når tarmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...