Teddybjørn Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Faren min skulle kjøpe UTP kabel til meg, men han kjøpte 100 meter FTP og 100 meter UTP. Hva er forskjellen? Kan jeg bruke FTP kabelen som nettverkskabel? Lenke til kommentar
praut86 Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 FTP kabel burde jo funke.. ( 10/100/1000 Mbps nettverk. ) er ikke FTP "folieskjermet kabel" ? rett meg viss jeg tar feil. Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Trodde det var UTP og STP. UTP er uskjermet kabel. STP er skjermet kabel. Noen som har hørt om FTP kabel?? Lenke til kommentar
Figge645 Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 FTP kabel burde jo funke.. ( 10/100/1000 Mbps nettverk. ) er ikke FTP "folieskjermet kabel" ? rett meg viss jeg tar feil. 1000 mbps n00p, selv om det er ftp er den ikke sertifisert for gigabit nettverk, den er bare skjermet. Men sannsyneligvis fungerer gigabit fint over den.... den er bare ikke sertifisert for det, antakelig hvis er det kat 5 eller kat 5e. Lenke til kommentar
Teddybjørn Skrevet 6. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2004 den er bare ikke sertifisert for det, antakelig hvis er det kat 5 eller kat 5e. Det er kat5, ja Lenke til kommentar
Micromus Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Konklusjonen er at du kan fint bruke en F/STP kabel til det samme som en UTP kabel, ( om ikke alltid omvendt ). STP kabler er ofte litt stivere en vanlig UTP, og koster mer. Lenke til kommentar
Teddybjørn Skrevet 6. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2004 Konklusjonen er at du kan fint bruke en F/STP kabel til det samme som en UTP kabel, ( om ikke alltid omvendt ).STP kabler er ofte litt stivere en vanlig UTP, og koster mer. FTP kabelen er stivere og kostet 100 kroner mer enn UTP kabelen. Takk for rask hjelp Lenke til kommentar
sim Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 UTP er mer følsom for forstyrrelser fra ting som sender ut elektromagnetisk stråling. Vet ikke hvor mye man merker på dette om man har en TP på 3-4 meter som ligger innendørs, har aldri lest noen tester på det. Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Vi prøvde med STP i på et verksted som drev med mye sveising, det ble aldrig noe greie på det. Nærmeste sveise aparat var ca 3 meter unna. Løsningen ble fiber.... Lenke til kommentar
sim Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Vi prøvde med STP i på et verksted som drev med mye sveising, det ble aldrig noe greie på det. Nærmeste sveise aparat var ca 3 meter unna.Løsningen ble fiber.... Fikk ikke helt mening ut av dette innlegget jeg, beklager, men det ble vanskelig å sende data gjennom TP kabelen pga. støy ? Har jeg forstått det rett ? Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 (endret) Ja det funka ikke! Jeg tror at sveiseapparater bruker ganske mye strøm (høyspenning) og at de lager noen form for elektrisk støy, som forstyrrer signalene i kabelen. Skal være den første til å innrømme at jeg ikke er noen sveiser. :o) Endret 6. januar 2004 av BlackDeath Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå