Redaksjonen. Skrevet 16. april 2021 Del Skrevet 16. april 2021 Havarikommisjonen vil filme hva som foregår i cockpit, men pilotene stritter imot Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 16. april 2021 Del Skrevet 16. april 2021 Quote Nøkkelen må være å kryptere disse dataene slik at kun havarikommisjonen har tilgang Jepp, at disse kun kan brukes ved havari er en ting, men det var ikke forslaget. Her skulle de evalueres av ledelse og sikkert veies og måles. Kanskje man heller skulle kreve kameraovervåking av ledelsen til en hver tid slik at man unngår at flypersonell settes i skvis etter skvis fra krevende kyniske ledere? Da hadde det blitt ramaskrik. Nei, er ikke så sikker på at kamera hadde gitt så veldigt mye om enn det var ett bidrag. Tror fort du ender opp med psykologi synsere som fort gjør en fjær til fem arbeidsløse piloter. Da er det merkligere hvor ofte man finner problemer med eksisterende teknologi i de svarte boksene. At de ikke tar opp mer enn 30min og ikke hele turen, eller at utstyret mange ganger er for utslitt. Har overrasket meg mang en gang at slikt utstyr ikke har hverken datostempling eller service og full testprosedyre med jevne mellomrom. Burde og være minst to kopier ombord av både tale og flight registratoren for redundans før man begynner med unødvendig overvåking. 3 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 16. april 2021 Del Skrevet 16. april 2021 " lettere fastvingfly " høres ut som en kreativ oversettelse fra engelsk som godt kunne vært erstattet med det godt etablerte begrepet "småfly". 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 11 hours ago, EremittPåTur said: Da er det merkligere hvor ofte man finner problemer med eksisterende teknologi i de svarte boksene. At de ikke tar opp mer enn 30min og ikke hele turen, eller at utstyret mange ganger er for utslitt. ... Burde og være minst to kopier ombord av både tale og flight registratoren for redundans før man begynner med unødvendig overvåking. Det burde også vært fortløpende replikering til en database på bakken. 3 Lenke til kommentar
esfets Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 Finnes på visse typer skip, pilotene burde finne seg i dette. Men selvsagt skal det kun brukes ved havari. I tillegg burde det vært kamera som filmer det som skjer på utsiden av flyet. Hvor mange ganger har vi ikke sett på flyhavarikommisjonen at piloter sitter og nistirrer på et signal fra en eller annen sensor, mens et speil eller et videokamera kunne fortalt dem at her var det noe galt på flykroppen, kontrollflatene eller understellet som var årsaken til problemet. I tillegg burde det sendes mer, og oftere data til bakken. Folk kan videostreame seg live ut på Facebook og Twitter fra passasjerkabinen, mens man må nøye seg med noen få datalinjer i ny og ne fra flyets beacon. 2 1 Lenke til kommentar
geirha Skrevet 18. april 2021 Del Skrevet 18. april 2021 Dem burde prioritere teknologi som oppdaterer eksterne databaser i sanntid, f.eks. flyets posisjon så moderne fly ikke bare forsvinner. Det er skandaløst at et dem ikke har kommet til enighet rundt et formålstjenlig uavhengig sanntids sporingssystem. 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 18. april 2021 Del Skrevet 18. april 2021 Pilotene er nok redde for at kameraer skal misbrukes til å, ja presse dem enda mere... De er såvidt forstått i skvis fra før. Der det ikke er billig arbeidskraft tilgjengelig blir det spart på mindre søvn. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 On 4/17/2021 at 10:40 PM, esfets said: I tillegg burde det sendes mer, og oftere data til bakken. Folk kan videostreame seg live ut på Facebook og Twitter fra passasjerkabinen, mens man må nøye seg med noen få datalinjer i ny og ne fra flyets beacon. Har lest en gang for noen år siden at Rolls Royce er online med alle sine flymotorer når flyene er underveis. Det er da noe. Lenke til kommentar
Ola Knudesen Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Gleder meg virkelig til når føring av (passasjer)fly blir autonomt. Da vil man se at antall flyulykker går ned drastisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå