Gå til innhold

Havarikommisjonen vil filme hva som foregår i cockpit, men pilotene stritter imot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

Nøkkelen må være å kryptere disse dataene slik at kun havarikommisjonen har tilgang

Jepp, at disse kun kan brukes ved havari er en ting, men det var ikke forslaget. Her skulle de evalueres av ledelse og sikkert veies og måles. Kanskje man heller skulle kreve kameraovervåking av ledelsen til en hver tid slik at man unngår at flypersonell settes i skvis etter skvis fra krevende kyniske ledere? 

Da hadde det blitt ramaskrik.

Nei, er ikke så sikker på at kamera hadde gitt så veldigt mye om enn det var ett bidrag. Tror fort du ender opp med psykologi synsere som fort gjør en fjær til fem arbeidsløse piloter.

Da er det merkligere hvor ofte man finner problemer med eksisterende teknologi i de svarte boksene. At de ikke tar opp mer enn 30min og ikke hele turen, eller at utstyret mange ganger er for utslitt. Har overrasket meg mang en gang at slikt utstyr ikke har hverken datostempling eller service og full testprosedyre med jevne mellomrom. Burde og være minst to kopier ombord av både tale og flight registratoren for redundans før man begynner med unødvendig overvåking.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, EremittPåTur said:

Da er det merkligere hvor ofte man finner problemer med eksisterende teknologi i de svarte boksene. At de ikke tar opp mer enn 30min og ikke hele turen, eller at utstyret mange ganger er for utslitt. ... Burde og være minst to kopier ombord av både tale og flight registratoren for redundans før man begynner med unødvendig overvåking.

Det burde også vært fortløpende replikering til en database på bakken.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Finnes på visse typer skip, pilotene burde finne seg i dette. Men selvsagt skal det kun brukes ved havari. I tillegg burde det vært kamera som filmer det som skjer på utsiden av flyet. Hvor mange ganger har vi ikke sett på flyhavarikommisjonen at piloter sitter og nistirrer på et signal fra en eller annen sensor, mens et speil eller et videokamera kunne fortalt dem at her var det noe galt på flykroppen, kontrollflatene eller understellet som var årsaken til problemet.

I tillegg burde det sendes mer, og oftere data til bakken. Folk kan videostreame seg live ut på Facebook og Twitter fra passasjerkabinen, mens man må nøye seg med noen få datalinjer i ny og ne fra flyets beacon.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dem burde prioritere teknologi som oppdaterer eksterne databaser i sanntid, f.eks. flyets posisjon så moderne fly ikke bare forsvinner. Det er skandaløst at et dem ikke har kommet til enighet rundt et formålstjenlig uavhengig sanntids sporingssystem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/17/2021 at 10:40 PM, esfets said:

I tillegg burde det sendes mer, og oftere data til bakken. Folk kan videostreame seg live ut på Facebook og Twitter fra passasjerkabinen, mens man må nøye seg med noen få datalinjer i ny og ne fra flyets beacon.

Har lest en gang for noen år siden at Rolls Royce er online med alle sine flymotorer når flyene er underveis. Det er da noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...