Lodium Skrevet 16. april 2021 Del Skrevet 16. april 2021 7 minutes ago, hoj said: "Norge er å anse som et tredjeland" Ja, der har vi den. Vi bidrar mye til EU for å få eksportere dem, penger, penger. Snilleste piken i klassen. Og EU pampene ler seg på vei til banken . Hva vi har er en slavekontrakt. La oss melde oss ut av EU, bedre å være fri, enn å gå med lua i hånda. EU kommer med en strøm av direktiver som ikke har noe med økonomi/handel å gjøre. De er i ferd med å drepe det norske demokratiet. Ikke no med det, de dreper også demokratiet i egne land. Eu og Eøs er også i ferd med å drepe den Nordiske modellen. Svekkelse av fagforeninger er også noe som har økt med ønsket om fri flyt over landegrensene. For hvordan skal du ha sterke fagforeninger og like lover og avtaler når det er ulike forhold i hele europa og store smutthull? Lenke til kommentar
asshole Skrevet 16. april 2021 Del Skrevet 16. april 2021 (endret) Produksjon av batteri i norge for eksport høres ut som en dårlig aprilspøk. Er det virkelig noen som mener dette er en bra forretningsplan?Edit: kan det tilfeldigvis være subsidiert av staten slik som vindmøller? I tilfellet: say no more Endret 16. april 2021 av asshole Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 16. april 2021 Del Skrevet 16. april 2021 (endret) 2 hours ago, asshole said: Produksjon av batteri i norge for eksport høres ut som en dårlig aprilspøk. Er det virkelig noen som mener dette er en bra forretningsplan?Edit: kan det tilfeldigvis være subsidiert av staten slik som vindmøller? I tilfellet: say no more Her er jeg litt enig men også litt uenig Staten kan gå i pluss tross subsudiering i dette tilfellet på grunn av stort behov for batterier verden over Norge er heldigvis i ganske god posisjon hvor vi har mye som trengs for batterier Strøm, og en del metaller og mineraler og at det blir etablert noe her annet enn stort sett råvare produksjon er i mine øyne positivt. Alt for lite av det i Norge siden det meste vi eksporter er stort sett basert på råvarer og ikke ferdige produkter. Men dersom man må spytte mye penger i dette her og bedriften ikke går i pluss av seg selv over tid så er det bedre å ikke drive med det. Det eneste jeg er sterkt kritisk til er at det mest sansynlig går ut over vanlige strøm kunder igjen i form av økte avgifter på nettleie. Endret 17. april 2021 av Lodium 1 Lenke til kommentar
Lab Roy Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 Slik jeg har forstått saken er det Storbritannia som vil innføre toll på norske batterier når Storbritannia importerer el-biler fra EU som inneholder batterier produsert i Norge. For Storbritannia er Norge et tredje-land. (Men import av batterier fra Norge til EU vil ikke bli pålagt toll så lenge el-biler med norske batterier ikke eksporteres videre til Storbritannia). . USA har bestandig hatt lignende krav som dette med toll på bildeler produsert i andre land når disse bildeler overstiger en viss prosentandel av bilen (gjelder biler som er montert og skrudd sammen i USA). Obama ønsket i sin tid at en enda større andel av bildelene skulle bli importert til USA uten toll (og det skapte stor motstand i USA). . Det er mulig at det er lov til å gjøre slikt som det USA har gjort innenfor WTO-regelverket. Det er viktig at avtalen med Storbritannia på dette punkt går mellom Storbritannia og EU/EØS og ikke bare med EU. . Et mottiltak (straffetiltak) som Norge kan vurdere, er avgift på eksport av gass og strøm fra Norge til Storbritannia. Dette vil ramme Storbritannia og ikke EU. Eller kanskje Norge kan trenere oppstarten av den nye strømkabelen mellom Norge og Storbritannia som kommer på plass i år. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 On 4/16/2021 at 3:23 PM, G3F198A1 said: La oss si EU innfører toll på eventuelle batterier fra Norge. Da legger vi toll på biler fra EU. Det er flust med alternativer.... Jeg tror ikke du skjønner hva toll er for noe. Toll er avgifter lagt på norske forbrukere. Bensin- og dieselbiler har saftige avgifter som du gjerne kan kalle for toll fordi de fungerer likt. Toll er et fenomen som Trump heller aldri har skjønt, der han skrøt av at toll måtte betales av kinesere og europeere. Han fattet aldri at det er amerikanske forbrukere som må betale. Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Det har vært mye snakk om batteriproduksjon, men lite handling så langt. Hva betyr tollen når vi ikke produserer batterier likevel? Først må Norge faktisk produsere batterier i noen skala, så kan vi snakke om toll og eksport. Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 (endret) asshole skrev (På 16. april 2021 den 23.25): Produksjon av batteri i norge for eksport høres ut som en dårlig aprilspøk. Er det virkelig noen som mener dette er en bra forretningsplan?Edit: kan det tilfeldigvis være subsidiert av staten slik som vindmøller? I tilfellet: say no more Det kan fungere fordi Norge har billig vannkraft. Staten trenger ikke å subsidiere med direkte pengeoverføringer. Staten kan "subsidiere" med skattekutt. Men markedet bestemmer. Hvis batteriproduksjon er en god ide, vil noen starte opp og bli rike. Endret 19. april 2021 av Vaniman Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 24. april 2021 Del Skrevet 24. april 2021 On 4/19/2021 at 7:35 PM, Vaniman said: Først må Norge faktisk produsere batterier i noen skala, så kan vi snakke om toll og eksport. On 4/19/2021 at 7:50 PM, Vaniman said: Men markedet bestemmer. Hvis batteriproduksjon er en god ide, vil noen starte opp og bli rike Hva markedet er vil jo til dels bestemmes av hvordan EØS og andre handelsavtaler fungerer i praksis. Før man planlegger og bygger en fabrikk så må man jo vite sånn noenlunde hva markedet er og om investeringen kan bli lønnsom. Har man en god markedstilgang, og riktige rammefaktorer, så kan det bli mulig å planlegge, prosjektere og bygge en fabrikk for produksjon av batterier. Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 24. april 2021 Del Skrevet 24. april 2021 arne22 skrev (1 time siden): Hva markedet er vil jo til dels bestemmes av hvordan EØS og andre handelsavtaler fungerer i praksis. Før man planlegger og bygger en fabrikk så må man jo vite sånn noenlunde hva markedet er og om investeringen kan bli lønnsom. Har man en god markedstilgang, og riktige rammefaktorer, så kan det bli mulig å planlegge, prosjektere og bygge en fabrikk for produksjon av batterier. Ja, jeg håper jo at det skjer. Jeg liker industri. Norge har god tilgang til rike markeder på de fleste varer vi eksporterer. Men mange land ønsker nok å satse på batteriproduksjon, slik at det er tøff konkurranse på dette området. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 24. april 2021 Del Skrevet 24. april 2021 (endret) Det er å håpe at det blir stor konkurranse og mange tilbydere i framtiden når det gjelder elektriske batterier som kan passe for kjøretøyer. En elektrisk bil er jo egentlig en hel del enklere å produsere enn en tradisjonell fosilbil, når man ser bort fra denne ene komponenten som er batteriet. Motor og drivverk kan jo lages mye enklere og det vil også være mulig å produsere elektriske biler på forholdsvis små og enkle fabrikker, hvis man har tilgang til "standard batterier". Jeg plukket en gang fra hverandre en norskprodusert Think, og her var det jo bare standard komponenter kjøpt inn fra utlandet hele veien. Hvis man hadde tilgang på standard rimelige batteriet, så kunne man for eksempel bygge opp en ramme med batteri i senter og motor i hver hjul, og så kunne man sette på "alle mulige" karosserier. Det ville også i større grad enn ved motorkjøretøy være mulig å bruke forskjellige typer materialer, som aluminium, plast, kompositt, stål, tre osv. Hva med for eksempel en elektrisk T-Ford bygd opp av moderne materialer. Det hadde jo vært knallgøy å kjøre rundt i. Eksempel på noe som er mulig: https://vanderhallusa.com/edison-2-2020/ Endret 24. april 2021 av arne22 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 arne22 skrev (14 timer siden): Det er å håpe at det blir stor konkurranse og mange tilbydere i framtiden når det gjelder elektriske batterier som kan passe for kjøretøyer. En elektrisk bil er jo egentlig en hel del enklere å produsere enn en tradisjonell fosilbil, når man ser bort fra denne ene komponenten som er batteriet. Motor og drivverk kan jo lages mye enklere og det vil også være mulig å produsere elektriske biler på forholdsvis små og enkle fabrikker, hvis man har tilgang til "standard batterier". Jeg plukket en gang fra hverandre en norskprodusert Think, og her var det jo bare standard komponenter kjøpt inn fra utlandet hele veien. Hvis man hadde tilgang på standard rimelige batteriet, så kunne man for eksempel bygge opp en ramme med batteri i senter og motor i hver hjul, og så kunne man sette på "alle mulige" karosserier. Det ville også i større grad enn ved motorkjøretøy være mulig å bruke forskjellige typer materialer, som aluminium, plast, kompositt, stål, tre osv. Hva med for eksempel en elektrisk T-Ford bygd opp av moderne materialer. Det hadde jo vært knallgøy å kjøre rundt i. Eksempel på noe som er mulig: https://vanderhallusa.com/edison-2-2020/ Ja, det er bra med konkurranse. Vi ser jo at da blir prisene lavere, og det er bra for teknologiutviklingen. Kunne godt hatt et slikt kjøretøy du linket til. 😀 Fint å kjøre rundt i en slik en varm sommerdag. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 (endret) On 4/25/2021 at 6:45 AM, Vaniman said: Kunne godt hatt et slikt kjøretøy du linket til. 😀 Fint å kjøre rundt i en slik en varm sommerdag. Ja, ser ut til å fungere veldig bra! Med en god tilgang til batterier og andre komponenter så vil mange slike prosjekter være mulig, og man behøver ikke nødvendigvis en stor bilfabrikk for å bygge bil. Kanskje på tide med en liten relansering: https://trollbilen.no/Alle-Troll-bilene/alle-troll-bilene.html Spesielt gunstig med egen sovealkove: https://trollbilen.no/Alle-Troll-bilene/Provevognen/provevognen.html Her har vi en litt nyere modell: https://www.nrk.no/trondelag/na-har-den-norske-bilfloppen-fatt-en-2018-modell-1.14018070 Men den neste bør vel bli elektrisk. Endret 28. april 2021 av arne22 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1. mai 2021 Del Skrevet 1. mai 2021 Men det er mange batteriprosjekter på gang i følge E24: https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/OQOdgE/mange-batterisatsinger-i-emning-en-gryende-industri-som-kommer-til-aa-mangedoble-seg?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå