Gjest 1b388...7ca Skrevet 16. april 2021 Del Skrevet 16. april 2021 Hei, Har en maildialog med Samordna opptak nå, men vil gjerne lufte saken her også da jeg vet om minst to gode jurister her inne. Jeg søker medisin nå med 23/5 regelen. Jeg har også studiekompetanse på grunnlag av vanlig VGS, men da jeg er litt eldre kommer jeg bedre ut under 23/5 regelen. Saksbehandler må beregne poeng for begge kvoter og velge den som gir høyest poengsum (23/5 for meg). Jeg er uenig i tolkingen av forskriften når det kommer til kravet om matematikk. § 2-1.Generell studiekompetanse – Kunnskapsløftet """ (1) Det generelle grunnlaget for opptak til universitet og høgskular (generell studiekompetanse) skal normalt vere at søkjaren har a. vitnemål om bestått norsk treårig vidaregåande opplæring som gir studie- eller yrkeskompetanse; eller b. fylt 23 år i løpet av opptaksåret og kan dokumentere minimum fem års fulltids arbeidserfaring og/eller utdanning (23/5-søkjarar). Omsorgsarbeid og militær førstegongsteneste eller sivilteneste kan òg reknast som arbeidserfaring. Som utdanning gjeld bestått årstrinn i vidaregåande opplæring, godkjent årskurs frå folkehøgskule og/eller eksamen frå studium som har vart i minst eitt år. Begge alternativa ovanfor krev desse faga frå vidaregåande opplæring, som må vere dekte innanfor eller tekne i tillegg til krava ovanfor. Faga er oppgitt med samla omfang i timar (60 minutts einingar). Faga må vere beståtte: - norsk 393 timar - engelsk 140 timar - matematikk 224 timar - naturfag 140 timar - samfunnsfag 84 timar - historie 140 timar. """ I forskriften er kravet til matematikk 224 timer. Det står ikke noe om hvilken type matematikk eller hvorvidt det må være matematikk fellesfag (1P+2P eller 1T+2T). Jeg har selv 1P, S1 og S2. Da poengsummen for medisin er svært høy er det slik at karakter 5 i 1P trekker meg noe ned. S1 og S2 må jeg ha da dette er et krav for medisin. På Samordna opptak sine nettsider står det at kravet dekkes gjennom fellesfag (1P+2P ) og på mail skriver de at også 1P + S1 aksepteres. De legger til at dersom søker også har 2P regnes den da kun med dersom det gir høyere poengsum enn kun 1P+S1 1P + 2P tilsvarer 224 timer. 1P + S1 tilsvarer 280 timer S1 + S2 tilsvarer 280 timer. Jeg mener at for beregningen basert på fullført VGS kan de beregne ut fra hele vitnemålet og da inkl. 1P. For beregningen for 23/5 mener jeg at de kan utelukke 1P da S1+S2 oppfyller kravet til antall timer i henhold til forskriften. Dersom det er slik at 1P er et krav burde dette spesifiseres i forskriften ved å legge til "1P/1T må utgjøre 140 timer", "Kravet på 224 timer dekkes av matematikk fellesfag" eller lignende. Dersom det er slik at det er timetallet som avgjør synes jeg også det er spesielt at de kan avvike dette på 1P + S1, men ikke på S1 + S2 som har samme timetall. Noen som har noen råd/tolkninger her? Jeg har ikke peiling på juss, så sikkert noe tullete jeg har oversett. Anonymous poster hash: 1b388...7ca Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 Det følger av opptaksforskriften § 7-5 at grunnlaget for rangering skal være det samme som grunnlaget for kvalifisering. Fag som gir tilleggspoeng "kan" tas med i rangeringen. Andre fag skal være med hvis de er en del av kvalifiseringsgrunnlaget. Før 1. januar 2020 bestemte opptaksforskriften at for fellesfag skal "berre karakter(ar) på høgaste nivå inngå i i berekninga av karakterpoeng". Denne formuleringen ble fjernet, og konsekvensen er at alle fellesfag på alle nivåer skal inngå i beregningen så lenge det er ført karakter på vitnemålet. For søkere med treårig videregående skole er vitnemålet kvalifiseringsgrunnlag. For 23/5-søkere er kvalifiseringsgrunnlaget fagene norsk, engelsk, matematikk, naturfag, samfunnsfag, og historie. I din situasjon har du flere fagtimer i matematikk enn timekravet utgjør. Slik jeg ser det er det da opp til deg hvilke fagtimer du vil påberope deg for å tilfredsstille kravet. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 Takk krikkert, Jeg sendte først mail til UiO sitt opptakskontor som da informerte om at 1P måtte regnes med. Jeg sendte deretter mail til Samordna og har faktisk fått svar nå (se under). Endrer det de skriver her din tolkning? Har også sendt mail til utdanningsdirektoratet, men ikke fått noe svar. Vet ikke helt hva jeg bør gjøre som neste steg. """ Hei, Dersom du søker opptak til høyere utdanning gjennom Samordna opptak, og skal rangeres på grunnlag av 23/5-reglen, så blir 1P/1T regnet med i snittet. Dette er ikke en tolkning fra opptakskontoret ved UiO. Dette er en etter instruks fra Unit, Direktoratet for IKT og fellestjenester innen høyere utdanning og forsking, ved Samordna opptak, i tråd med intensjonen i forskrift om opptak til høgre utdanning gitt av Kunnskapsdepartementet. Vi gjør oppmerksom på at Bjørknes ikke er tilknytta det samordna opptaket. Det er derfor forståelig at de ikke har oversikt over hvordan søkere i det samordna opptaket blir rangert. Vedkommende rådgiver har helt korrekt henvist til et lærested som har oversikt og kan svare, selv om vedkommende kanskje har ordlagt seg på en slik måte at du har fått falske forhåpninger om at du skulle slippe å få regnet inn 1P. Det er ingen uenigheter eller ulike tolkninger av dette, og det skal ikke være variasjoner i praksis. Kravet på 224 timer matematikk i forskriften viser til fellesfaget matematikk, altså 1P+2P (eller andre gyldige varianter). Disse fagene har alltid blitt regnet med for 23/5-søkere. Utdanningsdirektoratet, som fastsetter fellesfagene, har også en oversikt over studiekompetansefagene på sine nettsider: https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/privatist/Fag-og-fagkoder-for-studiekompetanse/ Det er imidlertid ikke alle som har vg2-varianten av fellesfaget på vitnemålet sitt. De som tar matematikk på et høyere nivå slipper å ta modul 2 av fellesfaget. Når disse søkerne skal rangeres på grunnlag av 23/5-regelen kan altså ikke 2P regnes med. For å sikre likebehandling endret vi i 2019 derfor behandlingen av 23/5-søkere slik at vi kun tar med 2P dersom det lønner seg for søker. 1P/1T skal imidlertid fremdeles alltid regnes med. Det gjelder uansett hvilket lærested du får som saksbehandler. Vennlig hilsen Samordna opptak """ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå