haraldino Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 Jeg ser en industri som er ille, pill råtten, service fra helv#¤#, og ingen ønsker om å forbedre seg eller ta selvkritikk. De lever godt på uvitende kunder som betaler dyrt for vanvittige marginer..... Bremser Jeg var på EU kontroll i Oktober ifjor med min BMW 730D og fikk i pålegg at skiver, kalipere, bremseklosser måtte byttes på begge sider bak, jeg var hos Kokstad Auto i Bergen og fikk der et tilbud på å gjøre denne jobben for kr 17.577, litt dyrt synes jeg og en kollega av meg tipset om autodoc.... hvor man kan bestille deler, sikkert og bra .... Jeg bestilte da full pakke med skiver, kalipere og klosser og sensorer fra https://www.autodoc.co.no/, topp ting fra Brembo og andre topp merker Kr 3987,- +mva jobben ble gjort på Bergen Lakk Og Verksted As Bilxtra for kr 5500,- Det kostet da totalt 9487,- (jeg har ennå ikke fått regning på 25% moms) Altså en forskjell på nesten kroner 10.000 for å bytte bremseskiver på Kokstad Auto vs å kjøpe deler og få et annet verksted til å gjøre denne jobben.... batteri i nøkkel Jeg trodde jeg hadde lært men .... jeg fikk alarm på batteriet på nøkkel og for å gjøre dette enkelt og kjapt dro jeg til Kokstad auto for å bytte batteri i nøkkel, det koster vel noen hundre kroner tenker jeg og tenkte ikke mere på det ..... Etter å ha ventet nesten en time begynte jeg å ane uråd og helt riktig, jeg ble presentert for en regning på Kr 6066.- for bytte av batteri, helt normal pris ifølge Kokstad Auto ..... jeg kranglet med dem som bare f og fikk etterhvert 15% rabatt på deler, men likevel Kr 5500 for batteribytte ..... jobber fremdeles med å komme meg over denne ..... I ettertid har jeg gått tilbud på samme jobben fra annet firma, kr 190,- (https://www.karljensen.no/) Hvis man skal ha ny nøkkel til bilen så er prisforskjell ganske høy mellom Kokstad Auto og samme forhandler nevnt over .... 2500 vs nesten 5000 Bilbransjen er tydeligvis fullstendig skrudd i hodet og lever på ekstreme marginer fra uvitende forbrukere .... slik som meg 😬 Jeg ønsker ikke å være grinete og negativ men synes det bør være normalt at en bransje opererer med normale marginer ...... bilbransjen er jo ikke der ..... Poeng: Det er mye penger å spare ved å være smart her, på tide at jeg begynner å lære også Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 De var litt vel dyre på delene, men du må huske at de plusser på 5 års reklamasjon på delene Siden du har kjøpt delene selv, og fått noen til å montere de, så står du med hele ansvaret ved produksjonsfeil. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 Når det gjelder bremsene dine så er ikke prisforskjellen på nesten 10k, men nærmere 6k. Bare for å være presis. Og her tar du mye av risikoen selv, for dersom delene du bestilte privat er defekt eller lignende, så må du selv betale for nye deler først, deretter jobben med å bytte, og så reklamere. Men ja - det er alltid lurt å innhente tilbud på jobben FØR du ber de sette igang, og gjerne fra flere når du først er i gang Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 (endret) Du betaler ikke 6000 Kr for batteribytte. De har kanskje prøvd, ikke fått det til og tatt ut en ny nøkkel. Endret 15. april 2021 av vidor Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 Jeg har sikkert spart 100 000 på å reparere på bilene mine selv de siste 12 årene. Verksteder blir bare brukt av meg dersom det er en jobb jeg ikke har utstyr eller tid til å gjøre selv. EU-kontroll har jeg alltid tatt hos NAF da de kontrollerer mens du venter (30-40 min) og går over bilen og viser frem evt. feil og mangler når de er ferdige, slik at du som kunde ser nøyaktig hva som er galt og hvorfor. Når det gjelder nøkkel, så er batteribytte noe man som regel kan gjøre selv. De fleste bilnøkler bruker vanlige CR2025 eller CR2032-batterier. I bruksanvisningen til min Ioniq står det til og med forklart hvordan du gjør det. Men det finnes biler hvor nøkkel eller bil må omprogrammeres etter batteribytte (f.eks. Mitsubishi Carisma), og da er det klart det kan bli dyrere. Men 6 000 kr er svindel. Det er prisen for en komplett ny nøkkel ferdig programmert. Er du sikker på du ikke fikk ny nøkkel? Og når du skriver "Kokstad Auto", er det da "Kokstad Autosenter" eller "Kokstad Bilverksted"? Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 Dubious skrev (1 time siden): De var litt vel dyre på delene, men du må huske at de plusser på 5 års reklamasjon på delene Siden du har kjøpt delene selv, og fått noen til å montere de, så står du med hele ansvaret ved produksjonsfeil. nomore skrev (1 time siden): Når det gjelder bremsene dine så er ikke prisforskjellen på nesten 10k, men nærmere 6k. Bare for å være presis. Og her tar du mye av risikoen selv, for dersom delene du bestilte privat er defekt eller lignende, så må du selv betale for nye deler først, deretter jobben med å bytte, og så reklamere. Men ja - det er alltid lurt å innhente tilbud på jobben FØR du ber de sette igang, og gjerne fra flere når du først er i gang Man har garanti/reklamasjon på bildeler selv om man kjøper dem selv. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 ExcaliBuR skrev (1 minutt siden): Man har garanti/reklamasjon på bildeler selv om man kjøper dem selv. Absolutt. Men man kan ikke reklamere til verkstedet som monterte delen (som da ikke solgte delen), men man må reklamere til selger (som ikke monterte den). 1 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 (endret) nomore skrev (5 minutter siden): Absolutt. Men man kan ikke reklamere til verkstedet som monterte delen (som da ikke solgte delen), men man må reklamere til selger (som ikke monterte den). Er enig i at om det skulle være noe galt så er det mer plunder og heft å finne ut hvor man skal henvende seg. Om delene er defekte så kan man reklamere, men må betale for jobben på nytt. Er arbeidet dårlig/uriktig utført kan man og reklamere på det. Om arbeidet har forårsaket skade på delene så er jeg mer usikker på hvem som sitter med ansvaret, i mitt hode er det de som behandler delene som vil stå ansvarlige. Type, om jeg ødelegger noe hos en kompis så betaler jeg for det. Endret 15. april 2021 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 16. april 2021 Del Skrevet 16. april 2021 (endret) @haraldino Sånn har det alltid vært, og en konservativ bransje lever godt på det. Men i våre internett-tider så bør det være såpass enkelt å sjekke priser andre steder at vi bør kunne greie å snu dette. Jeg ber alltid om fastpris på jobben (som regel flere steder), for å kunne vurdere hvem som skal få jobben med å fikse det jeg ikke kan fikse selv. Endret 16. april 2021 av Hanhijnn Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. april 2021 Del Skrevet 18. april 2021 Du kan vel se slik på det, du kjører en 7 serie, det var aldri meningen til BMW at det skulle være rimelig og kjøpe og eie en slik bil enten den er gammel eller ny. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå