Gjest 51a85...004 Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 Hei! Jeg og min ektefelle har blitt enige om at vi skal lage en ektepakt. I ektepakten skal det fremkomme at jeg skal ha særreie på en eiendom som jeg har arvet av min familie. Jeg tenker at hvis vi ikke skriver en ektepakt, kan det med årene være vanskelig å skjevdele eiendommen. Hva er fremgangsmåten for å få i stand en gyldig ektepakt? Jeg tenker også at den må tinglyses for å få rettsvern. Hvordan er de reelle eierforholdene når noe er særreie? Tusen takk for svar! Anonymous poster hash: 51a85...004 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Skjevdeling kommer vel bare inn i forbindelse med skilsmisse? Særeie innebærer at du vil eie eiendommen som om du hadde eid den alene før dere ble gift. Ulempen ved å eie en eiendom sammen med en ektefelle, er særlig dersom vedkommende sliter økonomisk og er troende til å gå bak din rygg. Tror at det å eie en eiendom kan gi retten til å ta opp lån med sikkerhet i eiendommen, kanskje uten medeierens viten? Men de fleste vil ikke gjøre slike ting. Har du vært gift en stund, vet du sannsynligvis hvordan det står til med ektefellens økonomiske evner. Samtidig, kan problemer som spillegalskap og narkomani (etter å ha gått på smertestillende) oppstå plutselig. Beklager at jeg drar inn skilsmisse, hvis det ikke er det du har i tankene. Men dette var en nyttig orientering: http://www.skilsmisse-advokat.no/Ektepakt/Hvordan-opprette-ektepakt-med-særeie-212/ Forblir en gift inntil døden skiller, vil særeiet opphøre dersom den som har det dør først. Og ektefellen vil kunne ta over eiendommen. Vil en unngå dette, må en gi eiendommen som gave til en mer "passende arving" før en dør. Men da mister en den jo selv. Det vanlige er at ektefellen kan fortsette å bo i boligen som de to har bodd i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå