Juliussen Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 (endret) Hei. Jeg har lektet ned taket i gangen min i kjelleren. Øverst langs listene går strømmen til de forskjellige rommene der nede. Spørsmålet er om jeg kan legge nytt tak, å skjule ledningene der de nå ligger, eller om jeg må ha en elektrikker der for å godkjenne dette først? Endret 15. april 2021 av Juliussen La til bilder Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 Er nok lurt å sjekke ut, så det ikke slår tilbake senere hvis det skjer noe i forbindelse med forsikring. Du legger nå et åpent elanlegg skjult. Det kan føre til noe økt varmegang og at elektriske feil ikke kan ses (små røykskader og lignende som man kan se ellers og dermed forhindre videre skade eller utvikling). 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 Er det så lurt a? Hva skjer hvis du etterhvert må bytte den koblingsboksen, eller det må feilsøkes pga jordfeil eller lignende? Da må hele taket rives ned. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 Ganske lite lurt (og ulovlig) å kle igjen åpent anlegg. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 Hvorfor skal du lekte ned? Ser ikke vitsen.. Lenke til kommentar
Juliussen Skrevet 15. april 2021 Forfatter Del Skrevet 15. april 2021 Dubious skrev (51 minutter siden): Hvorfor skal du lekte ned? Ser ikke vitsen.. Skal lekte ned for å skjule gammelt tak, går vannrør oppunder taket. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 Jeg vil tro elektrikker må godkjenn/bygge om til skjult anlegg. 1 Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 22. juni 2021 Del Skrevet 22. juni 2021 Det er ikke noe problem å lekte ned taket som du har gjort. Men det er krav for tilkomst til koblingsboksen, men dette lar seg løse med en liten luke. Det er såklart litt upratisk hvis du skal trekke nye kabler, men da kan du heller trekke et k-rør/trekkerør før du lukker igjen taket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå