*F* Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 Hei. Sitter i styret i et borettslag, og fra tid til annen ha vi folk som klager på hverandre, enten det er bråk eller annen plagsom og truende aktivitet. Hvis man ikke opplyser klager om hva man foretar av tiltak er det lett å sitte igjen med en tanke om at styret ikke iverksetter tilstrekkelige tiltak, men om man sier hva som gjøres, vil det være å oppgi opplysninger som man ikke burde gå ut med? Hvilken innsynsrett har eventuelt beboere og klagere? Snakker om advarsler, andre tiltak, eller pålegg om salg av andel. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-06-39/KAPITTEL_13#§13-1 Sitat (1) Tillitsvalde, forretningsførar og tilsette i eit burettslag skal hindre at uvedkomande får tilgang til det dei har fått kjennskap til i verksemda i laget om personlege tilhøve. Teieplikta gjeld ikkje når inga rettkomen interesse tilseier at opplysningane skal haldast hemmelege. Jeg tolker det som nei. Det vil holde med at dere sier at det er gjort tiltak. 1 Lenke til kommentar
nor.jorgen Skrevet 18. april 2021 Del Skrevet 18. april 2021 Klager har en legitim interesse av å vite hva slags tiltak styret gjør da det gjelder klagers eget boforhold. Hvis styret gir en leilighet en klage/advarsel er det ganske naturlig at klageren får en kopi av klagen. Å få kopi av et slikt brev, som styret selv har skrevet på bakgrunn av info fra klageren er ikke noe som gir innsyn i noe mer privat om den påklagde. Ofte er det relevant for styret å dele svaret fra den påklagde også. Det kan hende støyen har en naturlig forklaring, eller at den påklagde lover at støyen skal stoppe. Hvis svaret derimot inneholde svært personlige opplysninger om helse etc så bør ikke styret den delen av svaret. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Når jeg var sekretær i et borettslagstyre selv var det rimelig standard med kopi til klager på brevet vi sendte til påklaget. Nå var brevet veldig standardisert og inneholdt ingen personlig informasjon. Mer generell info om at det var mottatt klage, presisering av vedtekter og ordensregler. Samt presisering om hva som kunne skje om forholdet ikke ble rettet opp i. Fikk vi svar tilbake fra påklaget (noe som var ekstremt sjeldent) ble det gjort en vurdering på om dette ble delt med klager og i hvilken grad. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. april 2021 Forfatter Del Skrevet 19. april 2021 Takk for svar. I min situasjon har vi nå sendt pålegg om salgs a andel innen 3 mnd til en leilighet. Er dette noe vi kan orientere naboer om? Det er flere som har klaget så det gjelder ikke bare en part. Lenke til kommentar
nor.jorgen Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 Jeg syns absolutt dere burde orientere de som har klaget om at leiligheten har fått salgspålegg. Det har en direkte knytning til de andre sitt eget boforhold, så det er klart noe de bør være orientert om. I tillegg viser det at styret er handlekraftig, og det kan også være nødvendig for å samle mer informasjon. Selv om leiligheten har fått salgspålegg så kan andelseieren ta det til retten. Dere bør hele tiden samle inn ny dokumentasjon og holde naboene orientert om prosessen så de kan bidra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå