NTB - digi Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 Rett24: Nav lagret IP-adresser ulovlig i sju år 1 Lenke til kommentar
Selvstendigsaas Skrevet 16. april 2021 Del Skrevet 16. april 2021 Jeg blir rasende når det offentlige bryter sine egne lover, la hodene "rulle" og flytt de ansvarlige til en annen avdeling med mindre ansvar og høyere lønn! 3 Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 (endret) Det er reinspikka jævelskap å ta utgangspunkt i ip-adresser. En grunnleggende kilde til besvær om en person bruker vpn. La oss si NAVs saksbehandler stirrer seg blind på at ip-adressen min kommer fra Brasil, men man sitter faktisk i Karasjokk. Kun fantasien setter grenser for hva et kommunalt system bestående av ‘klikke-bots’ aka sosial-saksbehandlere, kan finne på for å gjøre livet surt. 🤬 Edit: Som en kamerat sier, det er da smart! Så kan man sitte i Brasil, og bruke vpn med norsk ip-adresse. 😂😂👍 Endret 17. april 2021 av Sandormen 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 On 4/16/2021 at 7:18 AM, Selvstendigsaas said: Jeg blir rasende når det offentlige bryter sine egne lover, la hodene "rulle" og flytt de ansvarlige til en annen avdeling med mindre ansvar og høyere lønn! Eller den andre vanlige løsninga. Staten gir staten bot som staten betaler. 2 Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Jeg vil tro det er mange både i og utenfor det offentlige som har IP adresser liggende lengre enn 21 dager i en eller annen form for log-analyse verktøy. I hovedsak fordi du ønsker å se trender over aggregerte data, men det er mer komplisert å periodisk aggregere samt slette enn å bare lagre alt og aggregere ved behov. Har selv designet et system som har potensiale til å samle inn ca 1M unike ukentlige IP adresser fra norske borgere. Vet ikke hva retention policy er på dette systemet er i dag eller om klient adressene blir filtrert bort. Klient adressene er praktiske å bruke til feilsøking i et tjeneste orientert system hvor du må sammenstille hendelser på tvers av mange komponenter for å finne feilen. De er dessverre også litt villedende da mange surfer fra jobben og kommer fra en NAT-pool hos arbeidsgiver. Derfor er det blitt vanlig å bruke en tilfeldig intern tracker ID for hver request fremfor X-forward-for som "forurenser" mange logger bakover i systemet med klient IP. En og annen slenger fra VPN eller Tor også, men de kan du vel faktisk blokkere om du ønsker. Mener det er mulig å abonnere på databaser over Tor exit noder til eks. Hvis du ikke ønsker tilgang til nettbanken hjemmefra så er det et sjakktrekk å sette opp en Tor exit node hjemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå