Kahuna Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 PingEnt skrev (1 minutt siden): Så da kan du sikkert vise til eksempler hvor en slik bilavgift førte til avgift på entrecote slik du skrev. Kan du være konkret i eksempler iallfall? Du kan kalle det en sarkasme, eller overdrivelse. Så du virkelig ikke at jeg plasserte '/s' under den linja. Det *er* fakum er at vi har hatt progressive bilavgifter før(har muligens noen ennå for alt jeg vet), avgifter som var så ekstremt utformet at det ville vært latterlig om det ikke var ekte. Vi trenger ikke innføre det på nytt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 5 minutes ago, Kahuna said: Du kan kalle det en sarkasme, eller overdrivelse. Så du virkelig ikke at jeg plasserte '/s' under den linja. Det *er* fakum er at vi har hatt progressive bilavgifter før(har muligens noen ennå for alt jeg vet), avgifter som var så ekstremt utformet at det ville vært latterlig om det ikke var ekte. Vi trenger ikke innføre det på nytt. Jeg tolket "/s" som at det ikke var noe du var for, men at det ville skje. Så hvis jeg forstår deg riktig mener du at en avgift slik jeg foreslår (avgift pluss kjøpsstøtte på biler billigere enn en viss grense) altså ikke medfører slippery slope til andre "luksusavgifter"? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 PingEnt skrev (1 time siden): Jeg tolket "/s" som at det ikke var noe du var for, men at det ville skje. Så hvis jeg forstår deg riktig mener du at en avgift slik jeg foreslår (avgift pluss kjøpsstøtte på biler billigere enn en viss grense) altså ikke medfører slippery slope til andre "luksusavgifter"? Du er ikke særlig flink til å tolke andres poster nei. Kan du ikke heller forklare hvorfor det er så viktig for deg at fremtidig elbilavgifter skal bli progressive? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 2 minutes ago, Kahuna said: Du er ikke særlig flink til å tolke andres poster nei. Vil du svare på spørsmålet i det minste? Da blir det enklere å debattere videre. Quote Kan du ikke heller forklare hvorfor det er så viktig for deg at fremtidig elbilavgifter skal bli progressive? Har jeg gitt uttrykk for at det er "så viktig"? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 Kahuna skrev (1 time siden): Du kan kalle det en sarkasme, eller overdrivelse. Så du virkelig ikke at jeg plasserte '/s' under den linja. Det *er* fakum er at vi har hatt progressive bilavgifter før(har muligens noen ennå for alt jeg vet), avgifter som var så ekstremt utformet at det ville vært latterlig om det ikke var ekte. Vi trenger ikke innføre det på nytt. Årsavgift og veiavgift har vært sett på som avgift på unødvendige luksusgjenstander. Vekt og effektavgift har definitivt vært avgifter som passer inn i begrepet, og har aktivt vært brukt som nettopp det. Grønne skilter er en "omvendt" luksusavgift, der man i stedet for å gi ekstra avgifter, heller har satt større grunnavgifter, og gitt avgiftslette dersom man aksepterer at man bare får en seterad, og at det monteres inn en fast skillevegg mellom seteraden og resten av kjøretøyet. Det gjør at typisk kombibiler som har vært veldig populært, ble så dyrt at folk flest ikke tok seg råd. Dette gikk ut over alle som ville kjøpe slike som varebil-baserte 5-setere (og opp til 9-setere), og også pickups og store SUVer fortrinnsvis av amerikansk opphav, ved at disse ble vanskelig å få råd til. Innføring av maks 3500 kg som grense på førerkort klasse B, var et annet tiltak som gjorde det vanskeligere og dyrere å skaffe seg bil og førerkort for mellomklassen C1./D1 Flysete-avgiften må også kunne sies å være en luksusavgift innført for å gjøre det dyrere å reise med fly, fordi det sees på som luksus. "I Norge, på begynnelsen av 1900-tallet, ble oljedrevne biler, sukkerprodukter og sjokolade sett på som luksusvarer. I dag er det få nordmenn som ser på sukker eller sjokolade som en luksus, men luksusavgiften på disse varene forblir. https://no.qaz.wiki/wiki/Luxury_tax 1 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 PingEnt skrev (3 minutter siden): Har jeg gitt uttrykk for at det er "så viktig"? Hvis det ikke er viktig for deg hvorfor bruker du så mye tid på å argumentere for progressive elbilavgifter? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 Just now, Kahuna said: Hvis det ikke er viktig for deg hvorfor bruker du så mye tid på å argumentere for progressive elbilavgifter? Du svarer ikke på spørsmålet: tror du en slik avgift vil føre til en slippery slope for andre avgifter? Svar på det spørsmålet som jeg stilte først, så kan jeg svare dine spørsmål. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 Snowleopard skrev (3 minutter siden): Vekt og effektavgift har definitivt vært avgifter som passer inn i begrepet, og har aktivt vært brukt som nettopp det. De var også progressive. Gjerne i flere lag. En lett bil med lavt motorvolum og få hestekrefter fikk lave avgifter. Om du økte vekt, motorvolum eller effekt økte avgiftene og økningen var progressiv. Økning fra 2,0 til 2,1 liters motorvolum ga større avgiftsøkning enn økning fra 1,5 til 1,6. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 PingEnt skrev (4 minutter siden): Du svarer ikke på spørsmålet: tror du en slik avgift vil føre til en slippery slope for andre avgifter? Svar på det spørsmålet som jeg stilte først, så kan jeg svare dine spørsmål. Er grunnen til at du ikke vil svare på hvorfor du ønsker progressive elbilavgifter at da blir det åpenbart for alle at det er sånne som *deg* som ønsker å dytte oss ned en slippery slope? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 Just now, Kahuna said: Er grunnen til at du ikke vil svare på hvorfor du ønsker progressive elbilavgifter at da blir det åpenbart for alle at det er sånne som *deg* som ønsker å dytte oss ned en slippery slope? Du svarer ikke. Hvorfor gjør du dette til en persondiskusjon. Hva er "sånne som meg"? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 PingEnt skrev (6 minutter siden): Du svarer ikke på spørsmålet: tror du en slik avgift vil føre til en slippery slope for andre avgifter? Svar på det spørsmålet som jeg stilte først, så kan jeg svare dine spørsmål. Når har du tenkt til å gjøre opp status på det, - nå med en gang? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 Just now, Simen1 said: Når har du tenkt til å gjøre opp status på det, - nå med en gang? Når han har svart. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 Simen1 skrev (6 timer siden): Når tror dere Tesla åpner ladenettverket for andre merker? Hvilke bilmodeller tror dere de åpner for først? Tror dere energiprisen blir den samme for alle? Er det ingen som har lyst til å diskutere artikkelens innhold her? 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 PingEnt skrev (Akkurat nå): Når han har svart. Jeg anser at jeg har svart allerede. Om du er uenig så understreker det bare poenget mitt. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 Just now, Kahuna said: Jeg anser at jeg har svart allerede. Om du er uenig så understreker det bare poenget mitt. Det er ja eller nei-spørsmål. Er svaret ja eller nei? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 PingEnt skrev (Akkurat nå): Det er ja eller nei-spørsmål. Er svaret ja eller nei? Det er alltid et tredje alternativ. Det burde du som er så filosofisk anlagt ha fått med deg. Har du noe å melde i forhold til trådens *egentlige* tema? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 Kahuna skrev (2 minutter siden): De var også progressive. Gjerne i flere lag. En lett bil med lavt motorvolum og få hestekrefter fikk lave avgifter. Om du økte vekt, motorvolum eller effekt økte avgiftene og økningen var progressiv. Økning fra 2,0 til 2,1 liters motorvolum ga større avgiftsøkning enn økning fra 1,5 til 1,6. Smertelig klar over det, og har i flere år skrevet hvor feil disse vgiftene har slått ut, der vi har blitt forklart at poenget er å straffe biler med store utslipp. Greit nok at en 1,2 liter Golf på papiret har mindre utslipp enn en 2 liter. Men i praksis så jobber jo en 1,2 liter mye hardere straks det blir litt vekt å dra på eller man kommer til en motbakke. Så praksis blir ofte til at 2 literen er den som er renest. Om sjåføren er nøysom på gasspedalen. Turbo og høy kompresjon har dog gjort det regnestykket endel vanskeligere. Vi har jo og progressiv CO2-og NOX-avgift i dag. Så dette er et grep som er veldig vanlig å bruke av våre mest skattekåte og reguleringskåte politikere. https://www.smartepenger.no/bilokonomi/355-bilavgifter 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 Just now, Kahuna said: Det er alltid et tredje alternativ. Det burde du som er så filosofisk anlagt ha fått med deg. Spørsmålet er altså "Tror du progressiv avgift på elbiler vil gi en slippery slope for avgift på 'luksus'". Kan du besvare det i klartekst nå? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 PingEnt skrev (Akkurat nå): Spørsmålet er altså "Tror du progressiv avgift på elbiler vil gi en slippery slope for avgift på 'luksus'". Kan du besvare det i klartekst nå? Husker du ikke lenger hva som var tema for tråden? Du kan bare lese artikkelen på nytt vet du.. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 Just now, Kahuna said: Husker du ikke lenger hva som var tema for tråden? Du kan bare lese artikkelen på nytt vet du.. Jeg tolker det slik hen at du ikke ønsker å ta standpunkt til spørsmålet selv om du har ymtet frempå et veldig klart "ja" tidligere. Men klart, blir en konfrontert med motargumenter gjelder det å rømme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå