Gå til innhold

Tesla utvider med flere nye ladestasjoner


Anbefalte innlegg

Just now, Christer HS said:

Har du råd til å betale over 600k for en ny bil, har du også råd til å betale 25% moms. Så enkelt er det. Jeg mener hvertfall ikke det er riktig at fattige familier skal sponse rike folk med dyre biler.

Det er ikke sånn at om man har råd til en bil til 600k så har man råd til en bil på 750k. Det er et akkurat like gyldig argument som å si at om man har råd til en bil på 200k, så har man råd til en bil på 250k.

(Og stort sett er det slik at de som kjøper dyrere biler betaler masse skatt og sponser sykehus, skoler, politi, osv til alle andre.)

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (57 minutter siden):

Det er ikke sånn at om man har råd til en bil til 600k så har man råd til en bil på 750k. Det er et akkurat like gyldig argument som å si at om man har råd til en bil på 200k, så har man råd til en bil på 250k.

(Og stort sett er det slik at de som kjøper dyrere biler betaler masse skatt og sponser sykehus, skoler, politi, osv til alle andre.)

Hva med nullskatteytere? Og hva om man har jobbet frivillig for samfunnet? Kanskje behovsprøvd moms som administreres av en ny statlig etat med mange ansatte?

Lurer på om denne forkjærligheten for støtte til de rike oppstod før eller etter at det ble momsfritak for luksusbiler bare fordi de er elektriske.

Uansett spiller det ingen rolle. Målet er redusert utslipp og TØI har dokumentert det alle egentlig visste, nemlig at støtte over 600 000  har omtrent null miljøeffekt.  Man bør egentlig ta etter Tyskland og andre. Et flatt fradrag etter moms for biler med pris under en  gitt grense.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Christer HS skrev (58 minutter siden):

Har du råd til å betale over 600k for en ny bil, har du også råd til å betale 25% moms. Så enkelt er det. Jeg mener hvertfall ikke det er riktig at fattige familier skal sponse rike folk med dyre biler.

Bentley skal etter hvert komme med en elektrisk Continental GT. Dagens utgave koster i området 4 millioner. En elektrisk utgave vil koste ca det halve (med dagens regler) for å støtte noe (batterier) som i dag koster ca 130.000 ekstra. Kort sagt, staten kan ikke fortsette å sponse noen med ca 1,9 millioner når merutgiften for klimavennlighet er kr 130.000. Det sier seg selv at dette må ta raskt slutt. Ellers vil elbilstøtten etter hvert få et dårlig ord på seg og sees som en omfordelingsmekanisme til gunst for de rikeste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Lurer på om denne forkjærligheten for støtte til de rike oppstod før eller etter at det ble momsfritak for luksusbiler bare fordi de er elektriske.

Litt selektiv hukommelse der kanskje? Avgiftsfritaket kom allerede i 2001. Ikke mange elektriske 'luksusbiler' den gangen gitt. :D

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, uname -i said:

Hva med nullskatteytere? Og hva om man har jobbet frivillig for samfunnet? Kanskje behovsprøvd moms som administreres av en ny statlig etat med mange ansatte?

Lurer på om denne forkjærligheten for støtte til de rike oppstod før eller etter at det ble momsfritak for luksusbiler bare fordi de er elektriske.

Det finnes så klart unntak blant de som kjøper dyrere biler. Men det er tilfelle at de rikeste 4% betaler mer skatt enn de fattigste 50%. Ser man på de rikeste 25%, som er stort sett de som har råd til å kjøpe seg dyrere nybiler, så betaler de ca 2/3 av all skatt.

Altså er man i de fattigste 75%, så bør man være forsiktig med å snakke om at sine skattepenger går til å "sponse de rike". Det er stort sett de rike som sponser de rike. *Og* de fattige.

33 minutes ago, uname -i said:

Uansett spiller det ingen rolle. Målet er redusert utslipp og TØI har dokumentert det alle egentlig visste, nemlig at støtte over 600 000  har omtrent null miljøeffekt.  Man bør egentlig ta etter Tyskland og andre. Et flatt fradrag etter moms for biler med pris under en  gitt grense.

Tyskland hadde vel samme system som Canada, der de baserte seg på startprisen for å avgjøre om man fikk insentiver. Det var lenge mulig å kjøpe Model S uten navigasjon, ryggekamera, parkeringssensorer, osv, slik at Model S skulle få insentivene.

Vet ikke om de har fikset dette, men om ikke så bør vi definitivt ikke se til Tyskland.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fordi det er en høna/egget problemstilling. Ikke noe poeng å bygge et ladenettverk hvis det ikke finnes biler til å bruke de. Får du flere biler på veiene, så burde markedskreftene tilsi at ladestasjonene kommer etter.

Det merkeligste med hele greia er hvor mye strømbransjen syter over at etterspørselen etter produktet/tjenesten de leverer øker enormt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Det finnes så klart unntak blant de som kjøper dyrere biler. Men det er tilfelle at de rikeste 4% betaler mer skatt enn de fattigste 50%. Ser man på de rikeste 25%, som er stort sett de som har råd til å kjøpe seg dyrere nybiler, så betaler de ca 2/3 av all skatt.

Altså er man i de fattigste 75%, så bør man være forsiktig med å snakke om at sine skattepenger går til å "sponse de rike". Det er stort sett de rike som sponser de rike.

OK, det er jo et greit forslag. Er det flere ting du kan tenke deg rike bør slippe å betale moms på? Dyre Rolex-klokker? Jeg antar at høyere moms for lavtlønte kanskje kan dekke det opp og man sitter igjen med et system hvor selv Margaret Thatcher ville rødmet.

Det er morsomt å observere hvordan "elbiler er alt her i verden" fører til de mest absurde meninger.

Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Tyskland hadde vel samme system som Canada, der de baserte seg på startprisen for å avgjøre om man fikk insentiver. Det var lenge mulig å kjøpe Model S uten navigasjon, ryggekamera, parkeringssensorer, osv, slik at Model S skulle få insentivene.

Vet ikke om de har fikset dette, men om ikke så bør vi definitivt ikke se til Tyskland.

Ja, det er klart det trengs noen dyktige jurister for å forhindre at subsidie-eksperten Elon Musk finner noen smutthull. Men det skulle bare være å ta utgangspunkt i kjøpsprisen og regne alle tillegg utenom det som momsbelagt. 

Men for å gjenta. Samme hvor mye momsfritak og statsstøtte du mener rike mennesker "fortjener" så blir det lite miljø av det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, uname -i said:

Men for å gjenta. Samme hvor mye momsfritak og statsstøtte du mener rike mennesker "fortjener" så blir det lite miljø av det.

Jeg har da ikke sagt at rike fortjener noe momsfritak eller statstøtte. Jeg bare protesterer på fremstillingen der de rike stjeler fra de fattige for å kjøpe seg sportsbil. Man kan så klart diskutere hvor mye beskatning av de rike som er riktig, og jeg er for progressiv beskatning generelt, men i mitt syn er det heller ingen krise om det skjer i blant at de rike faktisk får brukt penger på ting uten at staten tar sitt og mer til.

I mitt syn har elbilinsentivene stort sett gjort den jobben de var ment å gjøre. Elbilene har fått et betydelig fotfeste, og overgangen til elbil er uunngåelig. Det er naturlig å da begynne å snakke om å fase ut elbilinsentivene. Samtidig bør man snakke like mye om å fase ut fossilbilene. Og der er min ønskede løsning å skattlegge de mye mer enn i dag. 30 kr/liter bensin er supert. Engangsavgift på 10.000 kr per gram CO2 for en fossilbil også.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Helt enig! Slutt å subsidiere biler med grønne skilter som gjør at ikke alle bilene lenger er effektive med hensyn til å frakte personer. Det var vel Ford Ranger Raptor du tenkte på som er 600000,- billigere uten baksete?

https://www.nettavisen.no/livsstil/pickup-som-personbil-baksetet-kan-koste-over-en-halv-million-kroner/s/12-95-3423972806

Har noen kompiser som benytter seg av dette tilbudet fra staten for det det er verdt. Når de skal på f.eks. fjelltur må de kjøre 2 biler istedenfor å kjøre sammen, sien Knut Arild Hareide synes det er så smart å fortsette med denne tullete praksisen.

Det er ingen grunn til at privatpersoner skal kjøre med grønne skilter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden):

Jeg har da ikke sagt at rike fortjener noe momsfritak eller statstøtte.

Du begrunnet momsfritak på luksus for rike betaler mer skatt enn fattigpakk.

Espen Hugaas Andersen skrev (17 minutter siden):

 Og der er min ønskede løsning å skattlegge de mye mer enn i dag. 30 kr/liter bensin er supert. Engangsavgift på 10.000 kr per gram CO2 for en fossilbil også.

10 000 kroner per gram i produksjonsutslipp for batteripakka og da? Sikkert ikke, men sånn går det når den opprinnelige begrunnelsen for subsidiering av elbiler, nemlig miljø, forsvinner og middel blir mål.

Det er bra man har TØI og andre som liker å regne på ting.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Du begrunnet momsfritak på luksus for rike betaler mer skatt enn fattigpakk.

Nei, det jeg gjorde var å forklare at det er ikke de fattige som subsidierer de rike. Jeg har verken argumentert for momsfritak, eller forsøkt forklare hvorfor man har momsfritak.

1 hour ago, uname -i said:

10 000 kroner per gram i produksjonsutslipp for batteripakka og da? Sikkert ikke, men sånn går det når den opprinnelige begrunnelsen for subsidiering av elbiler, nemlig miljø, forsvinner og middel blir mål.

Det er bra man har TØI og andre som liker å regne på ting.

Det handler om å bli kvitt dårlige løsninger og erstatte de med gode løsninger. Det handler ikke om å betale for utslipp.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Foreløpig er det ikke all verden med info om hva slags eller hvor mange ladere det blir. Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til at det blir 250kW ladere i kjøpesentre. En ting er at det er fullstendig overkill med tanke på hvor lenge folk vanligvis bruker på kjøpesentre. En annen ting er at Tesla allerede har 'by-ladere' i USA på 72kW.

Tror denne er ganske typisk: 
Jersey City, NJ - Mall Drive West Supercharger
20 Superchargers, available 24/7, up to 72kW.

 

På den annen side, det er jo nylig åpnet en bylader i Molde og i følge Teslas eget superladerkart er den nettopp 250kW
Molde Supercharger
70 Fannestrandvegen
Molde 6416
8 Superchargers, available 24/7, up to 250kW

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Det handler om å bli kvitt dårlige løsninger og erstatte de med gode løsninger. Det handler ikke om å betale for utslipp.

 

Wow, gratulerer med å ha misforstått alt hva det grønne skiftet handler om. Det er nettopp å betale for utslipp man må gjøre. Man må straffe de som slipper ut (om det er bensin, produksjon av diesel-motor eller produksjon av batterier spiller ingen rolle) og samtidig subsidiere de som velger lav-utslipps transport (sykkel, gå og ofte kollektiv).

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, simpelt_tull said:

Wow, gratulerer med å ha misforstått alt hva det grønne skiftet handler om. Det er nettopp å betale for utslipp man må gjøre. Man må straffe de som slipper ut (om det er bensin, produksjon av diesel-motor eller produksjon av batterier spiller ingen rolle) og samtidig subsidiere de som velger lav-utslipps transport (sykkel, gå og ofte kollektiv).

Det handler så klart om utslipp, men jeg forklarte tydeligvis ikke godt nok. Akkurat det å fase ut fossilbilene handler ikke direkte om at alle skal betale X kroner per kg CO2 de slipper ut.

Det handler om å bytte ut mer forurensende løsninger med mindre forurensende løsninger. Akkurat hva prisen blir per kg for skattene som brukes for å tvinge fossilbilene ut blir da litt irrelevant. Det handler om å endre vaner og forbruksmønster. Ved å tvinge ut fossilbilene kan man hjelpe til å sikre at vi kan ha flere hundre år med utslippsfri transport.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

men jeg forklarte tydeligvis ikke godt nok.

Tydeligvis ikke, fordi dette:

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Det handler om å bytte ut mer forurensende løsninger med mindre forurensende løsninger.

bare understreker at nå har du falt langt ned i grønnvaskingsbøtta. 

Det hjelper ikke å få "litt mindre forurensende" løsninger når forbruket fortsatt øker og utslippene derfor går marginalt nedover. Jorden klarer seg ikke (nevneverdig) bedre av at vi kutter en 20-30 av utslipp fra dagens nivå. Det må en radikal endring til. Den kommer ikke av ny teknologi og fortsatt vekst i forbruk.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, simpelt_tull said:

Det hjelper ikke å få "litt mindre forurensende" løsninger når forbruket fortsatt øker og utslippene derfor går marginalt nedover. Jorden klarer seg ikke (nevneverdig) bedre av at vi kutter en 20-30 av utslipp fra dagens nivå. Det må en radikal endring til. Den kommer ikke av ny teknologi og fortsatt vekst i forbruk.

Elbilene kan bli 100% utslippsfrie, der energien er fornybar og bilene produseres fornybart. Det er noe som er ekstremt mye vanskeligere å få til med biler som bruker forbrenningsmotor. Da må man i så fall produsere syntetiske hydrokarboner, med karbon som er tatt fra atmosfæren, og dette krever *mye* mer energi enn batterilading.

Elbilene er den radikale endringen man trenger.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Latterlig, samme gamle hylekoret kommer inn å snur tråden til noe helt annet. Moms og rikinger. Moderering?

 

Men kjempe bra at de utvider det allerede gode nettverket! Har bare brukt hurtiglader utenfor nettverket en gang, og det var for å teste. 5 år med tesla har gått som en drøm.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Salvesen. said:

Latterlig, samme gamle hylekoret kommer inn å snur tråden til noe helt annet. Moms og rikinger. Moderering?

Jo forsåvidt, men Teslas opprinnelige fotfeste i Norge, og med det den raske utbyggingen av superladere, vil for alltid være knyttet til momsfritaket. Det er ikke til å komme forbi at "rikinger" har stor innflytelse i samfunnet, og det å få dem interessert i elbil mener jeg var ganske nyttig.

Ideelt sett burde ikke momsen vært brukt som virkemiddel. Andre tilsvarende tiltak (også til ladestasjoner) har jo vært organisert som tilskudd gjennom Enova. Men det var rett og slett ikke politisk mulig å få det til. Å samle inn penger og dele de ut igjen, ville gjort de mye mer synlige i budsjettene.

Så da har vi altså fått slike uheldige "bivirkninger" som at folk "straffes" med moms hvis de bytter ut elbilen med elsykkel, eller forsåvidt vanlig sykkel, eller joggesko.  Det er også slik at "nesten-elbiler" som BMW i3 REX ble uselgelige, fordi de ikke får trukket fra CO2 bonusen på momsen . 

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...