Redaksjonen. Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 Industrien taper milliarder på at regndråper sliter ned bladene til vindturbiner: En enkel værsensor skal motvirke problemet [Ekstra] Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 Fra artikkel: "For en vindpark på 400 MW tilsvarer det et energitap på 1081 GWh i året, og det er potensial for å spare over 10 millioner i året, ved å redusere nedetid og kostnader knyttet til reparasjob for en park av den størrelsen". En vindpark på 400 MW kan ventes å produsere ca 1,75 TWh per år (kf på 50%). 1081 GWh utgjør dermed 62% av produksjonen. I det hele tror jeg ikke på et eneste ord i denne artikkelen. Problemet er enormt blåst opp. Om det var så stort som angitt her ville naturligvis bladene ha et epoksylag på forkanten eller være kledd med aluminium. De fleste blad har nok en levetid på 25 år og reduksjon i produksjon i disse årene er minimal. Et eksempel: Hywind Scotland hadde første tre år en kf på 55%. Denne gikk opp til 57% siste år til tross for alt finværet som har vært (så godt som ingen vind og regn)! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 Lurer på hva "redusere bladene på vindturbinens hastighet" skal bety? Kan gi mening hvis man bytter om ordene litt. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 4 hours ago, Ketill Jacobsen said: Fra artikkel: "For en vindpark på 400 MW tilsvarer det et energitap på 1081 GWh i året, og det er potensial for å spare over 10 millioner i året, ved å redusere nedetid og kostnader knyttet til reparasjob for en park av den størrelsen". En vindpark på 400 MW kan ventes å produsere ca 1,75 TWh per år (kf på 50%). 1081 GWh utgjør dermed 62% av produksjonen. I det hele tror jeg ikke på et eneste ord i denne artikkelen. Problemet er enormt blåst opp. Om det var så stort som angitt her ville naturligvis bladene ha et epoksylag på forkanten eller være kledd med aluminium. De fleste blad har nok en levetid på 25 år og reduksjon i produksjon i disse årene er minimal. Et eksempel: Hywind Scotland hadde første tre år en kf på 55%. Denne gikk opp til 57% siste år til tross for alt finværet som har vært (så godt som ingen vind og regn)! Så det du sier er at ingen vind gir 57% kf ??? Spørst nå litt hvem som blåser opp hva her OoO ... Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 EremittPåTur skrev (1 time siden): Så det du sier er at ingen vind gir 57% kf ??? Spørst nå litt hvem som blåser opp hva her OoO ... Snarere tvert i mot! Hywind gikk opp til 57% siste året. Meget bra for 6 MW turbiner! Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 (endret) 12 hours ago, Ketill Jacobsen said: Snarere tvert i mot! Hywind gikk opp til 57% siste året. Meget bra for 6 MW turbiner! Uten vind? Ja det er j... bra... Er turbinene drevet av atomreaktorer montro? Edit: Nei... Når jeg tenker meg om... kan ikke være atomreaktor... effektiviteten og reliability er for lav... Endret 15. april 2021 av EremittPåTur Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 EremittPåTur skrev (2 timer siden): Uten vind? Ja det er j... bra... Er turbinene drevet av atomreaktorer montro? Bemerkningen om at kysten utenfor nordvest for Skottland har bare godt vær og ikke regn, skulle ha vært merket med ironi i mitt første innlegg! Håper du forstår bedre nå! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå