Gå til innhold

Er Apu fra The Simpsons rasistisk?

Poll  

81 stemmer

1. 1. Er det rasistisk?

• Ja
      8
    • Nei
      73

Anbefalte innlegg

Nstin skrev (1 time siden):

Det du sier er her hadde kanskje hatt noe mening om det ikke var for at Apu er en av de beste karakterene i the simpsons. Han er en utrolig far og ektemann med ekstremt god arbeidsmoral. Så poenget ditt er meningsløst

Når en minoritet portretteres i hovedsak bare som en stereotype/karikatur og sjelden et ekte menneske så er det et problem fordi det gir inntrykket at alle er som stereotypen.  Det spiller lite rolle om det er positivt eller ikke, det ernegativt for etnisk gruppen med mindre det finnes mange andre roller for skuespillere som viser at folk som tilhører etnisk gruppen ikke passer alltid stereotypen 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Når en minoritet portretteres i hovedsak bare som en stereotype/karikatur og sjelden et ekte menneske så er det et problem fordi det gir inntrykket at alle er som stereotypen.  Det spiller lite rolle om det er positivt eller ikke, det ernegativt for etnisk gruppen med mindre det finnes mange andre roller for skuespillere som viser at folk som tilhører etnisk gruppen ikke passer alltid stereotypen 

Alle i the simpsons er en karikatur. Det at det er 2 indiske + barna demmes i the simpsons er en ganske normal representasjon. Mener du at man ikke kan bruke "minoriteter" i serier om det ikke kan være flere enn det? Skal man da heller bare bruke hvite da eller?

Ser du hvor lite mening logikken din gir?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Nstin skrev (7 timer siden):

Alle i the simpsons er en karikatur. Det at det er 2 indiske + barna demmes i the simpsons er en ganske normal representasjon. Mener du at man ikke kan bruke "minoriteter" i serier om det ikke kan være flere enn det? Skal man da heller bare bruke hvite da eller?

Ser du hvor lite mening logikken din gir?

Logikken min er helt fint, du kommer ikke med et motargument til hvorfor Apu bidrar til rasisme og er ikke bare om lettkrenkede fanatikere

Jeg har ikke sagt at Apu bør elimineres eller noe om løsningen, tvertimot, jeg har lite imot Apu generellt. Løsningen er ikke å unngå karikaturer, løsningen er at filmindustrien generellt gjør som de gjør med hvite menn, komme med alle slags roller av alle slags menn i industrien generellt som viser at indiske og andre ikke er bare stereotypiske karikaturer.  Kanskje å peke på rasisme som de promoterer uten kanskje å vite det fører til at industrien endrer seg og minsker hvite privilegiumet som gjør at Homer ikke gir inntrykket at alle hvite menn er som Homer

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, jjkoggan said:

Jeg har ikke sagt at Apu bør elimineres eller noe om løsningen, tvertimot, jeg har lite imot Apu generellt. Løsningen er ikke å unngå karikaturer, løsningen er at filmindustrien generellt gjør som de gjør med hvite menn, komme med alle slags roller av alle slags menn i industrien generellt som viser at indiske og andre ikke er bare stereotypiske karikaturer.  Kanskje å peke på rasisme som de promoterer uten kanskje å vite det fører til at industrien endrer seg og minsker hvite privilegiumet som gjør at Homer ikke gir inntrykket at alle hvite menn er som Homer

Er det noe konkret som du mener the Simpsons burde gjort? Er dette en rasistisk serie som den er nå? 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (8 minutter siden):

Er det noe konkret som du mener the Simpsons burde gjort? Er dette en rasistisk serie som den er nå? 

Jeg mener serien kunne ha gitt andre indiske karikaturer som ikke passer stereotypen, ikke ulik de diverse hvite karakterer som er helt annerledes  enn Homer 

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (5 minutter siden):

Tror du at folk baserer sin virkelighetsoppfatning på sike tegneserier? 

Nei, men mye forskning viser at det påvirker deres meninger, særlig de som kjenner eller treffer få som tilhører den etnisk gruppen eller barn som ikke vet bedre.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, jjkoggan said:

Nei, men mye forskning viser at det påvirker deres meninger, særlig de som kjenner eller treffer få som tilhører den etnisk gruppen eller barn som ikke vet bedre.

Så fantasiverk som Simpsons og lignende bør representere virkeligheten hva angår demografiske grupper og deres posisjoner i samfunnet?

Lenke til kommentar

Mener man at ALLE fiktive verk som produseres må styre bort fra stereotyper eller er det greit med litt variasjon der også? Altså noen stereotyper og noen ikke?

Det er jo en grunn til at stereotyper finnes, det er fordi de ofte er sanne, så jeg ser ikke problemet med verken å bruke dem eller bryte med dem. Det får være opp til filmskaperne, ikke en krenket minoritet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (53 minutter siden):

Mener man at ALLE fiktive verk som produseres må styre bort fra stereotyper eller er det greit med litt variasjon der også? Altså noen stereotyper og noen ikke?

Det er jo en grunn til at stereotyper finnes, det er fordi de ofte er sanne, så jeg ser ikke problemet med verken å bruke dem eller bryte med dem. Det får være opp til filmskaperne, ikke en krenket minoritet.

Fordommer mot minoriteter er helt Ok fordi de er «ofte sanne»?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (7 minutter siden):

Hvis det ikke ofte er sant så er det ikke en sterotyp. Det betyr ikke at det alltid er sant, men relativt ofte.

Hvis du observerer få som tilhører en etnisk gruppe så blir det lett å tro på en stereotyp som passer meget få og selv om stereotypen er sant, blir det vanskelig for de som ikke passer stereotypen pga fordommene som kommer fra stereotypen

Jeg erfarte dette når jeg bodde i Norge, folk spurte meg ofte hvorfor jeg ikke gjorde et eller annet som stereotypiske amerikanere gjør, de hadde mange fordommer om hvordan amerikanere tenker og oppfører seg   Du er utrolig naivt hvis du tror dette ikke også skjer for minoriteter. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, jjkoggan said:

Hvis du observerer få som tilhører en etnisk gruppe så blir det lett å tro på en stereotyp som passer meget få

Jeg ville kalt dette fordommer.

4 minutes ago, jjkoggan said:

Jeg erfarte dette når jeg bodde i Norge, folk spurte meg ofte hvorfor jeg ikke gjorde et eller annet som stereotypiske amerikanere gjør, de hadde mange fordommer om hvordan amerikanere tenker og oppfører seg   Du er utrolig naivt hvis du tror dette ikke også skjer for minoriteter. 

At du ikke gjorde det betyr ikke at stereotypene var feil. Jeg har ikke sagt det ikke skjer for minoriteter.

Alt jeg sier er at når man lager film så må man ikke nødvendigvis ALLTID bryte med stereotypene. Er det ikke greit med begge deler?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (8 minutter siden):

Jeg ville kalt dette fordommer.

Hvis alle du har sett passer noe stereotype, så blir det lett for deg å ha slike fordommer som ikke passer de fleste som tilhører denne gruppen.  Det er problemet med å bruke dine egne observasjoner.

Sitat

At du ikke gjorde det betyr ikke at stereotypene var feil. Jeg har ikke sagt det ikke skjer for minoriteter.

Alt jeg sier er at når man lager film så må man ikke nødvendigvis ALLTID bryte med stereotypene. Er det ikke greit med begge deler?

Poenget var at den amerikansk stereotypene førte til fordommer mot meg, de trodde jeg ville oppføre meg som stereotypen.  Når jeg søkte jobb i Norge så påvirket disse amerikanske stereotyper før jeg ble intervjuet, noe arbeidsgiverne fortalte meg etterpå.  Det er grunnen til at  det er feil å sette fokus på hvem som blir krenket eller ikke, konsekvensene kan være mye verre enn å bli krenket.

Det påvirker deg også, som må betale mer skatter til å støtte disse arbeidsledige som ikke får intervju pga ikke vestlig utenlandsk navnet som står på CVen og fordommene som kommer fra stereotyper de har sett på TV.  Det var noe jeg erfarte selv på jobbintervjuer.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 15.4.2021 den 19.02):

Denne saken har lite å gjøre med at karikaturen er «krenkende»,  det har mye mer å gjøre med promotering av stereotyper som ikke reflekterer virkeligheten.  Stereotyper av minoriteter gjør det vanskeligere å få jobb, for eksempel. At du reduserer motstanden til rasisme ofte til lettkrenkende fanatikere viser en manglende forståelse av institusjonelle rasisme.  

Mmmmm....jeg antar at det hadde vært langt flere indiske IT-ingeniører i Silicon Valley om det ikke hadde vært for Apu i The Simpsons.:whistle:

Jeg tar rasisme på alvor jeg men henger man seg opp i rollefigurer i gamle animasjonsserier som knapt noen følger med på lenger driver man ikke kamp mot rasisme; de som som bruker tid og krefter på slikt er rett og slett folk med alt for lite annet viktig å finne på i livet. De fleste har nemlig ikke tid til slik; å bruke tid og krefter på å lete etter "rasisme" i 20-30 år gamle episoder av The Simpsons er et tegn og bevis på at man er megert priviligert.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...