Gå til innhold

Er Apu fra The Simpsons rasistisk?

Poll  

81 stemmer

1. 1. Er det rasistisk?

• Ja
      8
    • Nei
      73

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/mBlB2v/hank-azaria-ber-om-unnskyldning-for-the-simpsons-apu

Dette er politisk korrekthet løpt løpsk etter min mening.
Det er ingenting rasistisk med å ha en indisk butikkeier med tjukk indisk engelsk aksent. 
Om du har laget en tegneseriefigur siden 1989 og du først nå har tenkt at det var rasistisk, vel.... Da var det nok ikke rasistisk til å begynne med. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt er rasistisk bare du leter lenge nok etter en grunn til å finne det rasistisk. Og når alt er rasistisk er ingen ting rasistisk. Med tanke på all rasismen som faktisk eksisterer er det helt utrolig at det blir brukt energi på filleting som tegnefilm-karakterer som har vært med oss i over 30 år.

Men jeg er jo en "hvit, privilegert mann", så hva vet jeg...

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Amerikanerne har helt andre utfordringer enn oss når det kommer til dette. At en hvit kar lager en tjukk, fake indisk aksent, vel, det er vel stemmevarianten av dette "blackface" som var i fokus for ikke så lenge siden. 

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er så trendy å rope rasisme om alt mulig nå. Med dette skaper vi faktisk et mye større skille og fokus på hudfarger, som ikke var der før.

La ordet rasisme seile sin egen sjø nå, det har mistet sin mening og er misbrukt i stykker. 

Nå kommenterer jeg ikke kun om overskriften her, men om ordet rasisme som bør dø ut. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 timer siden):

La ordet rasisme seile sin egen sjø nå, det har mistet sin mening og er misbrukt i stykker. 

Det er tragisk at det ropes ulv alt for mye til den grad at folk blir kynisk og lei og en god sak ødelegges. Det er nok en langt større fare for at denne McHartyistiske megapanikken for å finne rasisme over alt skaper reell rasisme.

Lenke til kommentar

Dette handler om kontekst.
Isolert sett så er nok ein negativ karikatur på ein indiskamerikaner som driv kiosk rasistisk. Dette uavhengig av hudfargen til den som har teikna og stemmelagt karakteren.

Men sett i samanheng med at The Simpsons er ein satirisk teikneserie som omhandlar heile samfunnet i USA så er det ikkje rasistisk at også ein hardtarbeidande inder er med saman med den dumme politisjefen, den gamle onde rikingen og den udugelege lærerinna. Strengt tatt er det inkluderande å også ha med Apu.
Kritikken hadde nok hagla lenge før og mykje sterkare om det berre var kvite (gule) karakterar i serien. 

Det at alle typar amerikanarar er representerte burde være ein positiv ting. Nå begynner det å bli mange år sidan eg sjølv hoppa av serien, men med mindre noko har endra seg så er det slik at i The Simpsons kjem alle karakterane omtrent like godt eller dårleg ut. Det er ingen som er berre negativt framstilt og det er heller ingen som blir løfta fram i ekstra positivt lys.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Præhæahæ...særlig at han er lei seg. Det er nok mobben på Twitter som har kuet han til å "legge seg flat" og gå ut slik offentlig. Dette mener han ikke selv, dette tror han ikke på selv en gang. Jeg vil tippe at mange indere vil føle seg fornærmet og patronisert med denne klisset om "jeg vil gå og be hver eneste inder i dette landet om unnskyldning". Pffhhhhæhæhæ....skal vedde på at minst en inder har sagt til ham at dette er b*llshit og han har privat har svart "yeah I know but what can you do". Sannheten er denne; han er redd for karrieren sin og omdømmet sitt og kanskje har han og familien mottatt en masse trusler fra ekstreme aktivister; som neppe er indere en gang; sannsynligvis "hvite" ungdommer med fritidsproblemer som aldri har sett Simpsons. Hvis han er så opptatt av inderes ve og vel kan han vel donere noen av de millionene han har tjent opp gjennom årene til de fattige i slummen i Calcutta. Ikke det? Nei, tenkte meg det.

Men jeg er overrasket av å lese at Simpsons fortsatt går. Jeg mener, det showet mistet gnisten for minst 20 år siden. Det er ihvertfall flere år siden JEG så det. Det vasr kjempebra og nyskapende på 1990-tallet; treffsikker satire og det var morsomt nettopp på grunn av alle stereotypene som sikkert det finnes plenty av noen som vil føle seg "krenka" over at det varf så genialt som det var. Wiggum, Barney, Ralph, Comoc Book Guy. Mange Comic Book Guys, spesielt i nettdebatten;). Men jeg syntes det mistet gnisten rundt tusenårsskiftet. Sikekrt fordi gode manusforfattere sluttet; jeg vet ikke. Skulle blitt lagt ned rundt år 2000. Siden den gang har det vært dårlig repetisjon av tidligere epsioder og popkultur-referanser. Og nå? Har ikke sett på mange år men det skulle ikke forundre meg om det nå er fullt opp med identitetspolitisk "preaching"; alle episodene fra den gang showet var bra vil sikkert ha stempelet "offensive" i vår inneholdsløse og sjelløse tid. Noen har advart mot å kaste DVD-spillere og gamle sett med DVD-filmer og serier bare fordi ting kan strømmes. Men nettopp det med strømming; historien kan jo fjernes fra nettet fordi en eller annen et eller annet sted i verden kan finne noe "støtende", så det er best jeg tar vare på det; vurderte å hive boksene jeg har med Simpsons-sesonger fra gullalderen, nå vet jkeg bedre. Greit å ha det, ihvertfall til inkivisisjonen banker på døra for å beslaglegge dette "rasistiske materialet".

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (18 timer siden):

Dette handler om kontekst.
Isolert sett så er nok ein negativ karikatur på ein indiskamerikaner som driv kiosk rasistisk. Dette uavhengig av hudfargen til den som har teikna og stemmelagt karakteren.

Men sett i samanheng med at The Simpsons er ein satirisk teikneserie som omhandlar heile samfunnet i USA så er det ikkje rasistisk at også ein hardtarbeidande inder er med saman med den dumme politisjefen, den gamle onde rikingen og den udugelege lærerinna. Strengt tatt er det inkluderande å også ha med Apu.
Kritikken hadde nok hagla lenge før og mykje sterkare om det berre var kvite (gule) karakterar i serien. 

Det at alle typar amerikanarar er representerte burde være ein positiv ting. Nå begynner det å bli mange år sidan eg sjølv hoppa av serien, men med mindre noko har endra seg så er det slik at i The Simpsons kjem alle karakterane omtrent like godt eller dårleg ut. Det er ingen som er berre negativt framstilt og det er heller ingen som blir løfta fram i ekstra positivt lys.

Tror siste gang jeg så en ny Simpsons-episode var rundt 2007 og DA syntes jeg det var blitt helt elendig. Tviler på at det har blitt noe bedre nå i og med at satire betraktes som "krenkende" for sarte sjeler.

Lenke til kommentar
Nstin skrev (Akkurat nå):

Helt utrolig hva som skal bli kalt rasistisk. Og enda mer utrolig å se at folk tar det seriøst.

Trusler. Intimidering. At en mobb samler seg rundt individet som HEVDER at de er krenket. Som regel vil den som samler en mobb i sosiale medier være en person med en god del emosjonell bagasje og ha manipulerende trekk. Meldigner som renner inn til den de har valgt å trakassere kan være av såpass skremmende art at de ikke tør annet enn å gå ut i media og drive emosjonell "selvpisking". Og det voirker gang på gang. Det har også blitt slik at de som ikke har gjort noe annet enn å ta i forsvar den de stormer seg rundt selv opplever trusler og mobbaktivitet; derfor vil i stadig større grad dolke sin ansatte i ryggen for å redde sitt eget skinn. Tror de. De kan jo selv bli utsatt for at de i det hele tatt ansatte "rasisten" og derfor er de "rasist" selv. Det er neste. Jeg ser hva som skjer og jeg ser at denne mobben ikke gir seg og aldri blir fornøyd. De får et kick ut av det her og har funnet en nisje.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 timer siden):

Tror siste gang jeg så en ny Simpsons-episode var rundt 2007 og DA syntes jeg det var blitt helt elendig. Tviler på at det har blitt noe bedre nå i og med at satire betraktes som "krenkende" for sarte sjeler.

Denne saken har lite å gjøre med at karikaturen er «krenkende»,  det har mye mer å gjøre med promotering av stereotyper som ikke reflekterer virkeligheten.  Stereotyper av minoriteter gjør det vanskeligere å få jobb, for eksempel. At du reduserer motstanden til rasisme ofte til lettkrenkende fanatikere viser en manglende forståelse av institusjonelle rasisme.  

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (31 minutter siden):

Da må vel Homer være rasistisk mot hvite?

Forøvrig ikke alle som synes Apu er så rasistisk som "the loud minority" vil ha det til. https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/nov/01/apu-simpsons-hero

Problemet er at de fleste makthaverne i USA er hvite menn,  så Homer stereotypen effekten er ganske liten.  Den dominante etnisk gruppen også kjenner mange hvite menn så igjen er effekten ganske liten.  

Jeg antar de fleste forstår at konsekvensene til et rasistisk svarte barn på ungdomskolen er ikke like store som en rasistisk lærer.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 timer siden):

Denne saken har lite å gjøre med at karikaturen er «krenkende»,  det har mye mer å gjøre med promotering av stereotyper som ikke reflekterer virkeligheten.  Stereotyper av minoriteter gjør det vanskeligere å få jobb, for eksempel. At du reduserer motstanden til rasisme ofte til lettkrenkende fanatikere viser en manglende forståelse av institusjonelle rasisme.  

Det du sier er her hadde kanskje hatt noe mening om det ikke var for at Apu er en av de beste karakterene i the simpsons. Han er en utrolig far og ektemann med ekstremt god arbeidsmoral. Så poenget ditt er meningsløst

• Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 timer siden):

Denne saken har lite å gjøre med at karikaturen er «krenkende»,  det har mye mer å gjøre med promotering av stereotyper som ikke reflekterer virkeligheten.  

uff ja, William MacDougal, også kjent som Groundskeeper Willie, har nok ødelagt mye for skotter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...