inside_997084 Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 Gaten ble asfaltert for 1,3 millioner. Mindre enn to år senere skal den graves opp igjen [Ekstra] Lenke til kommentar
rm84 Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 9 måneder er alt for kort tid til å koordinere noe som helst. Det skulle være krav om å ta utgangspunkt i at absolutt alle gater i en by SKAL graves opp innen de neste 60 årene, og reasfalteres hvert 30. år. Noen må lage en sammenhengende plan om hvordan dette skal gå i hop. Alt som legges utenfor plan legges provisorisk, og alt som ligger provisorisk må legges permanent ved hovedoppgravingene. Her må det legges visse rammer for å få strøm, fiber, vann, fjernvarme, overvann, kloakk og vannforsyning inn i på den samme karusellen. Man må bort fra budsjettering hvor det er en viss mengde penger som "må brukes opp". Prisene vil bli lavere dersom aktiviteten er jevn og forutsigbar, og det vil være bedre for alle leverandører. Kall det gjerne kommunisme om du må, men noen må ta roret i dette virrvarret. 2 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 9 måneder er mer enn lang nok tid, utenfor Norge. Dette er ikke første gang, eller siste, at en gate blir gravd opp flere ganger på kort tid, kun fordi at etatene ikke kommuniserer. All graving må søkes om, så kommunen skal vite hvorfor det skal graves. 1 Lenke til kommentar
Frie fantasier Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 Den svenske arbeiderforfatter Ivar Lo-Johansson skrev om detsamme i en bok om Stockholm på 30-tallet. Så det er absolutt ikke noe nytt. 1 Lenke til kommentar
Archimedes Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 "Gravningen i gaterne", revyvise av Vilhelm Dybwad, tidlig 1900-tall: Først graver de kloak og nedlegger rør og dekker dem pent og forsiktig; så kommer de på, hva de glemte før, at gassrør er likeså viktig. De glemte første gang belysningen, og derfor må de grave op igjen! Når gaten så endelig er blitt klar og åpnet igjen for trafikken, så kommer der menner med hakker og spa'r og nedlegger skinner til trikken. Ja, trikken, kjære, at vi glemte den! Nå må vi grave opp igjen! Så tar det en måned igjen eller to å rette på situasjonen. Men, tenk hvor uheldig, nå glemte vi jo kablene til telefonen! En vakker dag kommer så nye menn og graver opp hele skitten igjen. Nå skulle man tro at alt var godt, og det var jo dog kvintessensen. Men så er det hele for trangt og smått, og sporvogn' må flyttes til Grensen. Gud trøste oss – hvor skal vi så gå hen? Nå må jo alt graves opp igjen! 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 rm84 skrev (4 timer siden): 9 måneder er alt for kort tid til å koordinere noe som helst. Det skulle være krav om å ta utgangspunkt i at absolutt alle gater i en by SKAL graves opp innen de neste 60 årene, og reasfalteres hvert 30. år. Noen må lage en sammenhengende plan om hvordan dette skal gå i hop. Alt som legges utenfor plan legges provisorisk, og alt som ligger provisorisk må legges permanent ved hovedoppgravingene. Her må det legges visse rammer for å få strøm, fiber, vann, fjernvarme, overvann, kloakk og vannforsyning inn i på den samme karusellen. Man må bort fra budsjettering hvor det er en viss mengde penger som "må brukes opp". Prisene vil bli lavere dersom aktiviteten er jevn og forutsigbar, og det vil være bedre for alle leverandører. Kall det gjerne kommunisme om du må, men noen må ta roret i dette virrvarret. Helt enig. Det må bli en offentlig graveplan, der ulike leverandører kan velge å enten hive seg med eller ikke. Graveplanen kan godt utformes sånn at man har "hovedoppgravinger" hvert 40. år med lave "graveavgifter", mellomoppgravinger hvert 20. år der graveavgiften er middels høy og mindre oppgravinger hvert 5. år der avgiften er høy. Må man grave utenom dette, uten at det er akutte situasjoner blir graveavgiften skyhøy (som alternativ til forbud). Graveavgiften skal reflektere den ulempe gravingen har for alle de berørte, men være en statlig avgift (ikke gå til kommunene fordi det gir incentiver til kommunen bare betaler avgiften til seg selv og dermed graver mer enn private). Da er det bare for kommunene å fordele årstall for "hovedoppgravinger" utover veinettet. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 Trenger kun grave EN gang om man legger ned rør som man kan legge rør i.. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 Etter graving og re-asfaltering omtrent annenhver uke i Bergen sentrum, ble det for en god del år siden satt ned en fot. Graveklubben ble etablert, og nå koordineres arbeiderne mye mye bedre! Mindre graving, billigere for alle parter, og som en ekstra bonus: innsikt og forutsigbarhet for berørte naboer og næringsliv! http://www.graveklubben.no/ Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 5 hours ago, Dubious said: Trenger kun grave EN gang om man legger ned rør som man kan legge rør i.. Da kommer det helt an på hvem som skal betale den ekstra og hvilke rør de bruker. Er stor forskjell på om man skal ned med vannrør eller et fiberpar til sluttkunde. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 (endret) Dubious skrev (6 timer siden): Trenger kun grave EN gang om man legger ned rør som man kan legge rør i.. Vann og kloakk ønsker man vel neppe å trekke i samme rør. Lekkasjer skjer overraskende ofte, og vårt rene vann er dermed ikke renere enn omgivelsene røret ligger i (worst case scenario, kanskje, men uansett..) 😉. Ett rør for kloakk nederst, så litt pukk, singel eller hva man nå bruker, og dedikert vannrør, og på siden 2-4 trekkrør for tørre installasjoner (fiber, strøm, kabel-TV, gammelt kobber-nett)? Skulle jo tro det holdt? Neeeida, plutselig skal noen koble seg på et fjernvarmeanlegg med egne rør for tur- og re-tur. Når du så tror alt er på stell, så kommer renovasjon og skal installere underjordisk sug/sjakt for søppel. 🥴 Endret 14. april 2021 av qualbeen Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 Vann og kloakk er det som regel kommunen som legger, og jeg regner med at de har såpass vett i huet at de klarer å bytte begge samtidig. De gangene jeg har lest om at det har blitt gravd flere ganger er det for at private selskaper skal legge noe. Lenke til kommentar
rm84 Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 Dubious skrev (2 timer siden): Vann og kloakk er det som regel kommunen som legger, og jeg regner med at de har såpass vett i huet at de klarer å bytte begge samtidig. De gangene jeg har lest om at det har blitt gravd flere ganger er det for at private selskaper skal legge noe. Og nettselskaper og fjernvarmeselskaper og bredbåndsselskaper som bygger med NKOM midler. Eller trikken. Det er veldig få private som graver i veien! Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 rm84 skrev (7 minutter siden): Og nettselskaper og fjernvarmeselskaper og bredbåndsselskaper som bygger med NKOM midler. Eller trikken. Det er veldig få private som graver i veien! Private selskaper... Alle de du nevnte er som regel ikke kommunale. Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 Skulle ikke forundre meg om dette skjer i porsgrunn å.. Er en vei i storgata vår med steiner som er "farlig for syklister" men som de bygde FOR syklister 🙃 Blir interesant å se fremover. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 her graver de da gjerne opp og asfalterer igjen veier 2-3 år på rad som standard. Mens de så klart aldri asfalterer veier de ikke skal grave opp mer. Men skoleveien som skulle være klar før skolestart i 2019 begynner å nærme seg klar, så det går jo fremover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå