Gå til innhold

Sjefsdesigneren forklarer: Derfor er Skoda Enyaq mer aerodynamisk enn Volkswagen ID.4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært ute og prøvekjørt Skoda Enyaq (alias ID4/MEB.)

 

I den anledning har jeg et par spørsmål til VW sin sjefsdesigner:

 

• Hvorfor er bilen blitt treg? Den har dobbelt av motoreffekten til e-Golf, veier 50% mer, men akselererer like fullt saktere i de lavere hastigheter. Elbilkjøpere forventer det motsatte. 

 

Dette kan ikke bare skyldes endret girutveksling (fra maks 140km/t til maks 160km/t, respektive. Begge er utstyrt med samme kategori permanentmagnet motor.) Enyaq tar riktignok igjen det tapte etterhvert som hastigheten stiger, men e-Golf er fortsatt kjappere ute av lyskrysset.  Noe som også henger sammen med et annet problem:

 

• Hvorfor er der merkbar 'lag' i motorstyringen? Fra jeg klamper ned pedalen, til motoren responderer er der en tydelig tidsforsinkelse.

 

Minste tidsforsinkelse mennesket er i stand til å oppfatte er størrelsesorden 20ms. Forsinkelsen i Enyaq/ID4 ligger da anslagsvis opp mot 100ms. e-Golf oppviser ingen slik merkbar forsinkelse.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Veldig interessant, godt gjort å få et så langt intervju med en så sentral person.

Det som er veldig tydelig er at det er markedsavdelingen som bestemmer det meste. For ID4 må de altså gå opp med dragkoeffisienten for å få bilen til å se mer moderne ut: Mens Enyaq må beholde en stor fake grill og en del knapper, for å appelere til konservative Skoda kunder. Kanskje de har lagt inn litt lag i responsen av den grunn også.

Det er litt rart at han fremhever valget av "SUV" design for mer innvendig plass, for disse bilen har faktisk omtrent eksakt samme kupéhøyde som Passat. Endringen i høyde kommer bare av at det at det er kommet et batteri under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (3 timer siden):

Hvorfor er der merkbar 'lag' i motorstyringen? Fra jeg klamper ned pedalen, til motoren responderer er der en tydelig tidsforsinkelse.

Det er designet slik. ID. 3/ID.4/Enyaq etc gir ikke tilgang til fult pådrag før man er rundt 60km/h. 

Det var enda tydeligere i 5xx patchen enn nå, så det er kun SW og design. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (10 timer siden):

Det er designet slik. ID. 3/ID.4/Enyaq etc gir ikke tilgang til fult pådrag før man er rundt 60km/h. 

Det var enda tydeligere i 5xx patchen enn nå, så det er kun SW og design. 


Virker som VW er av den oppfatning at jeg fortsatt har rom for ytterligen mishag mot programvare generelt, og kategorien barnepike spesielt. Altså slike ‘assistenter’ som Euro NCAP elsker?
 

Enkle, gamle irritasjoner som at varsel om isete vei må gjentas med et pling hver bidige gang man starter bilen, hele vinteren igjennom blir da bare for oppvarming å regne. Det samme må sies om nytt varsel med pling om snarligen tom spylerveskedunk, hver gang bilen humper litt og vesken forflytter seg. Et steg opp må da bli at instrumentpanelet lyser opp som et juletre og attpåtil plinger høylydt i det  ESC etc. aktiveres. Du vet, på nettopp de tidspunkt der man har absolutt minst tid og oppmerksomhet til overs for klagemål fra programvaren. Men presist da følte programmererne at den må trenge seg på for å fortelle at den endelig får gjøre jobben den er designet for å gjøre!

 

For, som vi vet, SOFTWARE!

 

En programvare som tydeligvis nå er kommet til det punkt der den velger overstyre førerens forespørsel etter motoreffekt. Akkurat. 
 

Kan jeg nå få levert en el-bil, og ikke et rullende nettbrett? Vær så snill?

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må velge VIP Premium pakken for å få låst opp motorens faktiske effekt. Deretter abonnere måndlig på Lounge Deluxe tillegspakken til Connect EV så ikke OTA låser det ned igjen.

Forvent også at man slutter å motta OTA etter ca. 5 år med unntak av oppdateringer for å senke effekt og hastighet for å beskytte batteriet

EDIT:
Dette var en spøk altså.

 

 

 

Endret av Theo343
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, oophus said:

Det er designet slik. ID. 3/ID.4/Enyaq etc gir ikke tilgang til fult pådrag før man er rundt 60km/h. 

Effektkurven er nok i stor grad softwarestyrt ja, det kom jo forsåvidt med turbo- og injeksjonsmotorer.  Men akkurat den "knekken" i effektkurven ved ca. 60 har også en fysisk forklaring som man ikke kan programmere seg helt vekk fra. En elmotor leverer typisk et flatt maksimalt dreiemoment ved lave turtall, men ved et gitt turtall må den effektbegrenses av hensyn til faktorer som kjøling og batteristrøm.

Lenke til kommentar

Når man er vant til å kjøre stor BMW er de aller fleste elbiler en nedtur når det kommer til akselerasjon fra stillestående. Elbiler er selvsagt bedre enn de fleste manuellgirede biler, men du får ikke det kraftige rykket fra stillestående som man får i store BMWer. Enkelte biljournalister omtaler riktignok BMW som ubehagelig rask fra start, men jeg liker å kunne komme raskt igang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Du må velge VIP Premium pakken for å få låst opp motorens faktiske effekt. Deretter abbonere måndlig på Lounge Deluxe tillegspakken til Connect EV så ikke OTA låser det ned igjen.

Forvent også at man slutter å mottat OTA etter ca. 5 år med unntak av oppdateringer for å senke effekt og hastighet for å beskytte batteriet.

VIKTIG INFO til alle som vurderer VW AG sine biler. Jeg avstår bestemt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, 2LK70DN1 said:

Når man er vant til å kjøre stor BMW er de aller fleste elbiler en nedtur når det kommer til akselerasjon fra stillestående. Elbiler er selvsagt bedre enn de fleste manuellgirede biler, men du får ikke det kraftige rykket fra stillestående som man får i store BMWer. Enkelte biljournalister omtaler riktignok BMW som ubehagelig rask fra start, men jeg liker å kunne komme raskt igang.

Tesla Model X tar 0-100km/t på 2.6 sekunder. Det er vel raskere enn de fleste bmw'er?

Audi e-tron: 5.7 sekunder

Jaguar i-pace: 4.7 sekunder

Mustang Mach-e 3.7 sekunder

Volvo XC40 Electric: 4.9 sekunder

Elbiler er generelt ganske raske, selv de store så tror nok du må ha testa ganske kjedelige elbiler. 

I Bjørn Nyland sin Test klarte vel VW ID.4 0-100 på rundt 8 sekunder. Antar Enyaq og ligger rundt der da siden de er basert på samme bil. De har vel satset på en målgruppe som ikke bryr seg om slikt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som el-bileier i 2006 så syntes jeg det var heftig å kjenne bunndraget til en Think-city! Når jeg leser om dagens akselerasjonstall, vekt og rekkevidde så har utviklingen vært enorm. Et nøkternt Think-konsept ble erstattet av Tesla som valgte en "ressursbruk no object" tilnærming og har altså hatt suksess med en luksuriøs "Tesla-city". 

Det er spennende å se hva de etablerte "folkebilprodusentene" kommer med nå, og da er det litt vemodig at Think ikke er tilstede med sin OX. 

Om el-biler skal bidra vesentlig til en bærekraftig utvikling og bedre bymiljø, så er vel optimal utnyttelse av energien et poeng. Å styre effektkurven ved lave hasigheter kan jo begrense både støvproduksjon i byområder og igjen redusere risikoen for ulykker og skader. Software er tross alt smartere enn mange av elbil-pilotene som opererer mellom trafikklysene i tettbygd strøk. Og en mer "defensiv" kjørestil øker vel rekkevidden også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Theo343 said:

Du må velge VIP Premium pakken for å få låst opp motorens faktiske effekt. Deretter abonnere måndlig på Lounge Deluxe tillegspakken til Connect EV så ikke OTA låser det ned igjen.

Forvent også at man slutter å motta OTA etter ca. 5 år med unntak av oppdateringer for å senke effekt og hastighet for å beskytte batteriet

 

 

Jeg håper alle forstod at dette var en spøk basert litt på hva vi har sett blant store aktører i både bil og tech markedet generelt. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Tesla Model X tar 0-100km/t på 2.6 sekunder. Det er vel raskere enn de fleste bmw'er?

Audi e-tron: 5.7 sekunder

Jaguar i-pace: 4.7 sekunder

Mustang Mach-e 3.7 sekunder

Volvo XC40 Electric: 4.9 sekunder

Elbiler er generelt ganske raske, selv de store så tror nok du må ha testa ganske kjedelige elbiler. 

I Bjørn Nyland sin Test klarte vel VW ID.4 0-100 på rundt 8 sekunder. Antar Enyaq og ligger rundt der da siden de er basert på samme bil. De har vel satset på en målgruppe som ikke bryr seg om slikt.

Elbiler må vel også være noen av de raskeste bilene på 0 - 50kmt.

Lenke til kommentar

0-100 er vel egentlig en temmelig uvesentlig metrikk i normal bruk. Skal du opp til 100km/t og deromkring starter du neppe fra 0. Står du stille skal man sannsynligvis ikke opp til 100km/t med det første. 60-100 eller 0-30 ville sikkert vært mer informative måltall.

Dette er ved normal bruk vel og merke. De som tar bil på bane eller driver annen form for lek med bil har sikkert andre behov.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, 2LK70DN1 said:

Når man er vant til å kjøre stor BMW er de aller fleste elbiler en nedtur når det kommer til akselerasjon fra stillestående. Elbiler er selvsagt bedre enn de fleste manuellgirede biler, men du får ikke det kraftige rykket fra stillestående som man får i store BMWer. Enkelte biljournalister omtaler riktignok BMW som ubehagelig rask fra start, men jeg liker å kunne komme raskt igang.

De fleste av de raskere elbilene med firehjulstrekk kan fint spinne alle fire hjul på tørr asfalt.

Grunnen til at de ikke gjør det ligger i SW. Og så har du også ting som dekk, vekt og vektfordeling, som påvirker hvor mye effekt man kan levere til bakken før hjulene begynner spinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (4 timer siden):

Når man er vant til å kjøre stor BMW er de aller fleste elbiler en nedtur når det kommer til akselerasjon fra stillestående. Elbiler er selvsagt bedre enn de fleste manuellgirede biler, men du får ikke det kraftige rykket fra stillestående som man får i store BMWer. Enkelte biljournalister omtaler riktignok BMW som ubehagelig rask fra start, men jeg liker å kunne komme raskt igang.

Hvilken bmw er raksere fra 0-60 enn Tesla model S feks? Hvilken bil har du som liker å komme raskt i gang? Min gjør ca 0-100 på 3 sekund++. Det er for mye for meg egentlig. Men kjekt å ha muligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, sverreb said:

0-100 er vel egentlig en temmelig uvesentlig metrikk i normal bruk. Skal du opp til 100km/t og deromkring starter du neppe fra 0. Står du stille skal man sannsynligvis ikke opp til 100km/t med det første. 60-100 eller 0-30 ville sikkert vært mer informative måltall.

Dette er ved normal bruk vel og merke. De som tar bil på bane eller driver annen form for lek med bil har sikkert andre behov.

Stort sett vil det være slik at en bil som gjør det bra på 0-100 km/t vil også gjøre det bra på 0-30 km/t og 60-100 km/t.

Så klart, her er det en del variasjon hvor biler leverer sine ytelser. Stort sett er elbilene bedre i lav hastighet og fossilbilene er bedre i høy hastighet. Dette er i hovedsak fordi de fleste elbiler ikke har girkasse.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, sverreb said:

0-100 er vel egentlig en temmelig uvesentlig metrikk i normal bruk. Skal du opp til 100km/t og deromkring starter du neppe fra 0. Står du stille skal man sannsynligvis ikke opp til 100km/t med det første. 60-100 eller 0-30 ville sikkert vært mer informative måltall.

Dette er ved normal bruk vel og merke. De som tar bil på bane eller driver annen form for lek med bil har sikkert andre behov.

Fullstendig enig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...