Gå til innhold

Gå fra to dieselbiler til én elbil


Hotel Papa

Anbefalte innlegg

AndersT2 skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker ikke på selve mengden strøm som kan lades, men på fremtiden hvor Chademo er på vei ut. For de fleste så er bil en langsiktig invistering, og som man når man skal bytte igjen forhåpentligvis kan få noen små kroner igjen for. Om 5-8 år så vil det være langt vanskeligere å få solgt en chademo bil vil jeg anta. Mener det derfor er greit å melde fra om slik til de som skal inn i jungelen av elbil lading.

Har hørt om flere som f.eks. har latt seg lokke til Renault Zoe på grunn av pris og rekkevidde, og har måtte kvitte seg med den igjen på grunn av ladeproblemer på sære norske strømanlegg. Samme som å råde folk til å ikke kjøpe elbil hvis de ikke har mulighet til å lade hjemme. Vet om flere som har kjøpt det for å spare penger, men kun hurtiglader. Da har man ikke forstått hva man kjøper.

Leaf (som fremdeles bruker Chademo) er den tredje mest norske elbilen i 2021 (kun slått av e-tron og Model 3) og den mest solgte totalt sett med god margin, til tross for at det etterhvert er veldig mange gode og bedre alternativer til Leaf. Selv om mange nye ladestasjoner har flere CCS-kontakter enn Chademo, tror jeg ikke Chademo er på vei ut på en god del år enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg skjønne kva du meine, @AndersT2, men eg mistenke nok at chademo lev ein god ti år til mtp kor stor andel av elbilparken som framleis har chademo, sjølv om det er så få modeller som tilbyr det.

I tillegg er det veldig mogleg at nye stasjoner berre kjem med CCS, men det er skrekkelig stor andel av dagens utval av ladere som kommer til å forbli til dagen dei dauer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...