Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fra AAP til uføretrygd. Etterbetaling?

Gjest 7f3a4...d0e

Anbefalte innlegg

Gjest 7f3a4...d0e

Jeg er på vei til å bli uføretrygdet som ung. 

Før dette skjedde, så var jeg holdt på pinebenken med AAP i seks år. Jeg har hatt rett til ufør på tidligere tidspunkt, men jeg ble holdt unna. Sykdommen har jeg hatt siden barndommen av. Det er en av de alvorligste nevrologiske lidelsene, og det påvirker alt fra hodet til kropp. Jeg har hatt minstesats med AAP, og dette har knapt holdt tak over hodet og gitt meg mat. Jeg eier omtrent ingenting. 

Mens dette foregikk kom det på plass en lov som tilsier at det ikke skal etterbetales uføretrygd for perioden med AAP. Påstanden er at det er 'tilsvarende satser'. I mitt tilfelle er forskjellen på over en halv million -- altså ikke akkurat ubetydelig -- og langt i fra 'noe tilsvarende'. Dette kunne ha kommet godt med til nødvendige møbler og egenandel til en liten bopæl. Jeg har som sagt ingenting. Jeg har heller ikke noen i familien som kan hjelpe til. 

Finnes det noen muligheter for å få utbetalt dette, eller ble jeg virkelig dolket til halvdøde?

Anonymous poster hash: 7f3a4...d0e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 2ee8b...adf

Jeg gikk selv fra AAP til uføretrygd. En lang prosess som tok 3 år. Jeg fikk ekstremt lite gjennom AAP. Selv om uføretidspunktet mitt ble satt fire år før jeg ble ufør. Så får man ikke etterbetalt noe som helst. Som følge av flere år med fattigdom og allerede høy gjeld fra diverse kredittkort og annet rot. Så havnet jeg på gjeldsordning etter uføretidspunktet. Så det å "gå på en smell" i overgang jobb til AAP/Uføretrygda er nok noe veldig mange - inkludert meg selv - har erfart. Så jeg vet hvordan det er. Men dessverre er det veldig lite du får gjort med det. Personlig mottok jeg matposer gjennom en veldedig organisasjon - noe som hjalp betraktelig. Selv om dette sitter dypt inne for mange; så anbefaler jeg deg å prøve. Det er faktisk ikke så ille som det høres ut som å få hjelp på denne måten - og du får en ekstremt mye bedre livssituasjon. 

Jeg tjente også litt på kjøp og salg gjennom Finn.no. Noe jeg ikke innrapporterte til NAV. Gjennom "Gis bort" kan du få masse rart helt gratis. For eksempel søppelsekker fulle av klær. Om man da tar seg bryderiet med å vaske disse, legge ut et og ett plagg - og selge for en hundrelapp eller to. Så er det penger som kommer godt med. Det er mye rart man kan tjene bittelitt på - uten at man trenger å ofre hele helsa for dette. :)

Når man har akseptert situasjonen - er det lettere å håndtere den. Det er lett å føle synd i seg selv, og det er ganske depressivt å ha det slik. Men en mager trøst er at det blir bedre. Overgang AAP til uføretrygd er veldig tung. Men det blir bedre.

Anonymous poster hash: 2ee8b...adf

Lenke til kommentar
Gjest 7f3a4...d0e

Jeg er TS.

Takker for omtanke. Du påpeker en del jeg ikke helt har tenkt på, og det verdsetter jeg stort. Mange bekker små blir jo en stor å, som det  gamle ordtaket lyder. 

Lenke til kommentar
Gjest 2629b...95e

Så vidt jeg vet så skal man få etterbetalt som ung ufør? Er det i år disse forandringene har skjedd? 

Anonymous poster hash: 2629b...95e

Lenke til kommentar
Gjest 7f3a4...d0e
Gjest 2629b...95e skrev (2 timer siden):

Så vidt jeg vet så skal man få etterbetalt som ung ufør? Er det i år disse forandringene har skjedd? 

Anonymous poster hash: 2629b...95e

En lov kom på plass for 2 eller 3 år siden. Dette stanser all utbetaling for perioden med AAP jf. § 22-12. Det gjøres ingen unntak. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest 7f3a4...d0e said:

En lov kom på plass for 2 eller 3 år siden. Dette stanser all utbetaling for perioden med AAP jf. § 22-12. Det gjøres ingen unntak. 

Og det gjelder for de som startet AAP før regelen kom på plass eller for alle uansett? Merkelig at de skulle forandre det.

Endret av .berZerk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Regelen om at man ikke får etterbetalt differansen mellom AAP og uførepensjon kom allerede i 2003. Den er ikke ny. 

Fra 1. februar 2020 ble imidlertid tillegget for unge uføre i AAP avviklet, og det er dette som har ført til etterbetalinger i mange tilfeller - når man ble vurdert som alvorlig nok syk til å få "ung ufør"-fordelen i uføretrygd fikk man også etterbetalt denne fordelen for AAP. Bestemmelsen fikk virkning for personer som først påbegynner et AAP-løp etter 1. februar 2020. Personer som allerede mottok AAP ble ikke berørt. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 7f3a4...d0e
krikkert skrev (6 timer siden):

Regelen om at man ikke får etterbetalt differansen mellom AAP og uførepensjon kom allerede i 2003. Den er ikke ny. 

Fra 1. februar 2020 ble imidlertid tillegget for unge uføre i AAP avviklet, og det er dette som har ført til etterbetalinger i mange tilfeller - når man ble vurdert som alvorlig nok syk til å få "ung ufør"-fordelen i uføretrygd fikk man også etterbetalt denne fordelen for AAP. Bestemmelsen fikk virkning for personer som først påbegynner et AAP-løp etter 1. februar 2020. Personer som allerede mottok AAP ble ikke berørt. 

Jeg er TS.

Takker for innlegg. Jeg har nå litt mer håp for min nære fremtid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...