Gå til innhold

Strømførende reparasjonspenn -hvor kjøpe?


Anbefalte innlegg

Jeg skal forsøke å reparere et "fleksibelt kretskort" (mylar) for et tastatur der en ledningsspor er ødelagt. Siden dette ikke kan loddes (da smelter "kretskortet") tenker jeg strømførende maling/epoxy eller noe slikt, og da i form av en penn for at det ikke skal bli for mye søl.

Jeg ser disse selges utenlands, men er det noen steder i Norge de kan bestilles fra?
(orker ikke å vente i ukesvis og deretter betale massevis av toll/moms/gebyrer).

 

EDIT: jeg hadde visst spurt om dette for noen år siden i dette forumet, men kan ikke huske hva det ble til 🤔
Jeg kjøpte visstnok en Loctite 3863 (strømførende lim) men finner den ikke her og kan ikke huske om jeg engang brukte den. Fant samme type i noen nettbutikker, men der var det bare "klikk & hent" men som ikke fungerte i disse nedstengte tider.
Derimot kom jeg over "Bare Conductive electric paint" hos Kjell & co (kr. 99,90- for 10ml) og lurer på om denne er brukbar? Ikke så nøyaktig som en tynn penn, men med maskeringstape burde det kanskje gå?

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg fant det på Thansen også -det er den Loctite flasken jeg nevnte, og jeg fant den akkurat i verktøykassen min.

 

1 hour ago, tingo said:

Vanskelig og si uten å ha prøvd den. Ser av databladet at den har ganske høy motstand (eksempler på siste side), men dersom du kun skal reparere et kort stykke er det ikke sikkert at det gjør så mye.

Snakker du om "Bare Conductive electric paint" fra Kjell & co?
Jeg fant databladet og der står det "55Ω/sq at 50 micron film thickness" som ikke sier meg så veldig mye om motstand i forhold til lengden, men jeg måler et brudd på ca. 1-2mm (kretskort-spor) som må gjenopprettes.
Jeg fant faktisk ut at jeg tidligere hadde kjøpt "Wire Glue", og jeg gjetter på at dette er noe lignende som dette. Det står at den inneholder karbon, så dette er vel noe annet enn slikt som den fra Loctite og tilsvarende som inneholder sølv. Vil sølv være bedre for min bruk, og er "Wire Glue" ment til helt andre ting (hobbyprosjekter osv.) eller vil begge deler fungere?

I tillegg har jeg forstått at den elektriske kontakten i tastene (ser ut som fleksibel, svart gummi) kan bli slitt, og jeg har lest om produkter som "Keypad fix" og "Remote Restore" som visstnok skal fungere bedre til å feste seg til denne gummien. Noen som kjenner til dette og vet evt. hvor i Norge man får kjøpt dette (eller tilsvarende)?

Lenke til kommentar

Lodding med ledningbroer osv. er det jeg pleier å løse slikt med ja, men da dette kretskortet er fleksibel plastikk så da smelter det bare.

Den strømførende sølvmalingen fra Loctite hadde visst tørket opp, men jeg fant en annen som det var litt igjen i (halvveis tørket, men dog...). Jeg brukte maskeringstape over og under kretskort-sporet, smørte malingen utover og fjernet tapen. Ser ut til å ha gitt elektrisk kontakt, selv om verdien varierer hele tiden -men det ordner seg forhåpentligvis når det har tørket helt.
Så gjenstår det bare å se om det holder når jeg skal sette det på plass igjen. Kanskje jeg skulle dekket det over med noe Araldit eller lignende for at det blir "innkapslet" og ikke sprekker når det beveges mens jeg setter det på plass.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Gavekort said:

Du klarer ikke å lodde en modwire utenom flekskabelen? Reparasjon av flekskabler pleier sjeldent å gå bra.

Kan hende jeg hadde klart det, men med dårlig erfaring med tilsvarende tidligere og når denne delen er uerstattelig ville jeg ikke ta noen sjanser. Det fungerer iallefall fint nå. Om jeg nå bare kunne fått fikset en av tastene der den svarte grafitten er slitt av med noe slikt som "Keypad fix" ville det vært topp. Må vel bestille fra utlandet ettersom ingen norske butikker etter nitidige nettsøk ser ut til å ha det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...