Gå til innhold

Aircondition som kjøling

_Marius_

Anbefalte innlegg

Har et AC apparat på hjemmekontoret mitt.

Prøvde det til å kjøle ned cpu og kabinett med igår og det funket utrolig bra. Lot det bare stå på i 10 min, fordi jeg var redd for kondens.

Kunne ikke se eller kjenne noe kondens, men hele kabinettet var "iskaldt".

Luften ut fra apparatet er utrolig tørr, den har innebygd avfukter. Men hva skjer når dette kommer i kontakt med varme komponenter i kabinettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vel hvis den har en avfukter så skulle det vel ikke være noe i veien for at det skulle funke fint med aircondition, men blir det ikke det samme som å ha masse vifter som blåser ut av kabinettet? eller er det bare jeg som blingser?

mvh Ballemann

aircondition varmer eller kjøler luften..

Lenke til kommentar
vel hvis den har en avfukter så skulle det vel ikke være noe i veien for at det skulle funke fint med aircondition, men blir det ikke det samme som å ha masse vifter som blåser ut av kabinettet? eller er det bare jeg som blingser?

mvh Ballemann

aircondition varmer eller kjøler luften..

Aircondition bare kjøler.

Varmepumpe derimot både varmer og kjøler.

Lenke til kommentar

Kjøp et digitalkamera til meg så skal jeg med glede gjøre det. :thumbs:

Det ser sykt ut, sjefen skulle sett hva jeg gjør med jobb pc'en :devil::green::devil:

Den AC-saken er det to uttak på, hvor man kan koble til slike bøybare aluminiumsrør. Igår lagde jeg et hull i kabinettet til en 120mm papst vifte, men så fikk jeg den geniale tanken på å prøve ut AC'en i dette hullet. Røret passer nesten rett inn i hullet, så jeg bare stappet det inn og satt alt igang. Ikke vanskeligere enn det.

Pc'en står under bordet så jeg merker ikke at det er koblet til noe der heller...

Lenke til kommentar

Det er kun kalde komponenter som kan skape kondens, duggpunktet er avhengig av luftfuktigheten. I en AC-enhet er fordamperen ("kjøledelen") den kalde komponenten, så evt. kondens vil samles på denne. Skal ikke forundre meg om du har en dreneringsslange på fordamperenheten din. :yes: Dette vil si at mesteparten av fuktigheten i lufta allerede har kondensert seg på fordamperen, og lufta du får ut blir tørr. Dessuten vil lufta også gjennomgå en oppvarmingsfase når den kommer fra fordamperslangen og inn i kabinettet ditt, og kondensering under oppvarming forekommer ekstremt sjeldent!

Nå forutsetter jeg selvfølgelig at du har en AC med kjølekompressor, som det høres ut som du har... :) Enkelte A/C'er med vannfordampningsprinsipp (Enheter som ikke har separat kondensator, eller "varm side") tilfører fuktighet til lufta, bare så du er klar over det.

Lenke til kommentar

På forumet hos Futuremark (tidligere MadOnion) var det en fyr som het DigitalJesus som var kongen av overklokking for noen år siden. Han brukte en sånn AC enhet for å kjøle ned boksen sin. Du kan sikkert ta en tur på forumet der borte og plukke opp noen tips hvis du trenger det.

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...