Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vil høyt homocystein før behandlet gi mørk urin en stund?

Gjest fd42b...03a

Anbefalte innlegg

Gjest fd42b...03a

Fikk opplyst fra lege via melding i Helsenorge at jeg har for høyt homocystein. Han utelukket at det gjaldt B12-mangel da han mente verdiene var ok. Fikk ikke tall oppgitt på noen ting denne gang så de kan jeg ikke få delt med dere nå.

Fikk beskjed om å øke inntak av folat gjennom kostholdet eller å ta 400 mikrogram folat. Jeg vet heller ikke om legen har målt folat i det hele tatt, eller om det dras konklusjon på at neste i rekken blir Vitamin B9-underskudd som årsak basert på at B12 var i orden. Det lyder bare du har lavt Vitamin B9 i meldingen.

Så nå har det vel gått en 5 dager. Og jeg har hatt mørk urin hver dag etter søvn/hvile. Selv på de dagene jeg har drukket flere glass vann til dagen. Er det en konsekvens av høyt homocystein, at kroppen nå skal kvitte seg med en haug produserte, skrøpelige røde blodlegemer som dør?

Og hvor lenge vil den mørke urinen vedvare før det gir seg litt?

Vil det være nok B12 i kroppen min til å supplere homocysteinomdannelsen fra det nå tilførte B9, altså uskadeliggjørelsesprosessen som nå forhåpentligvis pågår?

Og er legen innenfor med anbefalt B9-dosering, eller høres den for lav ut?

Jeg har hatt en kraftig B12-underskudd før, og etter å ha stått en stund på tilskudd så fant legen ut at han nå ønsket å undersøke om det er et reellt B12-underskudd fortsatt.

Jeg stod på dosering 1000 av hydroksikobalamin i sprøyteform med 4 stk. pr. år (3 mnd) før. Det har nå vært en måling etter 3 mnd som viste like over 400 i B12-blodprøveverdi. Samt denne 6 mnd. som jeg ikke kjenner til om har sunket kanskje litt eller om er noenlunde lik. Jeg har selv lest at det kan gå langt utover et helt år før leverens B12-transportmolekyler er tomme for vitaminet. Så vi er jo kun halvveis eller under halvveis i utredningen vil jeg anta. Jeg regner med at legen nå hopper over å måle B12 etter 9 mnd, men går for at neste skjer etter 12 mnd. Men, jeg har ikke vært hos legen på en stund, så det har vært lite dialog på lenge. Har kun kommunisert via de i resepsjonen som tar blodprøvene de få gangene jeg har vært innom der.

Muligens jeg som pasient er litt ekstra fokusert på at alt er i orden. Men, det er jo en alvorlig nok vitaminmangel dersom jeg fortsatt skulle ha en svakere type mangel på vitaminet i fortsettelsen. Dessuten så vil jo B9-inntak normalisere homocystein vanligvis, slik at å måle kun på homocystein jo blir nytteløst. Da må jo B12 måles direkte videre.

Anonymous poster hash: fd42b...03a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...