Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter veldig med vektnedgang

Gjest d8f79...b86

Anbefalte innlegg

Gjest 6e1f0...e1c
RaymondK skrev (5 timer siden):

-logge kalorier for å være sikker på at du holder deg under målet ihvertfall 6 av 7 dager i uka.

-Har du prøvd periodisk faste? Faste 16 timer, spise 8. eventuelt annen hver dag.

-Det er svært sannsynlig at du har søvnapne da du er såpass tung. Dette bør du få utredet og bruke pustemaskin om natta. Ikke lett å være aktiv på dagen hbis man ikke sover noe særlig om natta.

TS skriver at hen har lett for å spise for lite gjennom dagen og dermed binge når hen blir veldig sulten. Det er veldig lite lurt å foreslå faste når dette er et etablert spisemønster.

Målet bør være å spise regelmessige, små måltider så ts får etablert en god spiserytme, og velge proteinrikt med grove karbohydrater så man får en langvarig metthetsfølelse. Det bil gjøre det mye lettere å unngå overspising.

Anonymous poster hash: 6e1f0...e1c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Guest 6e1f0...e1c said:

TS skriver at hen har lett for å spise for lite gjennom dagen og dermed binge når hen blir veldig sulten. Det er veldig lite lurt å foreslå faste når dette er et etablert spisemønster.

Målet bør være å spise regelmessige, små måltider så ts får etablert en god spiserytme, og velge proteinrikt med grove karbohydrater så man får en langvarig metthetsfølelse. Det bil gjøre det mye lettere å unngå overspising.

Anonymous poster hash: 6e1f0...e1c

Ja for noen. For andre kan det føre til konstant sult og følelsen av å aldri være mett. Hvis man er disiplinert nok til å holde spisevinduet så vil man ihvertfall ha sjans til å få spist seg skikkelig mett, og ikke bare leve og ånde etter neste barneporsjon hele dagen. Fordelene ved faste orker jeg ikke å argumentere med, det er godt nok kjent.

Folk er forskjellige, man må prøve seg frem til hva som funker for DEG. At TS spiser lite gjennom dagen kan netopp bety at periodisk faste passer godt for han, bare han legger en plan for spisingen i spisevinduet.

Lenke til kommentar

Vær også klar over at Forskere: Overvekt er sjelden selvforskyldt. Det er så langt funnet over 1000 genetiske varianter som påvirker vekten vår.

Sitat

Mennesker blir ikke overvektige fordi de velger det. De fleste veier for mye fordi de er født med gener som gjør at de legger raskere på seg. De må kjempe hardere for å holde vekten enn andre.

– Det kommer som en overraskelse på mange som tror overvekt er et resultat av dårlig livsstil, sier Torben Hansen, som er professor ved Københavns Universitet.

– Men mesteparten av forskjellen på hvor mye folk veier, er genetisk, fortsetter professoren, som i mange år har forsket på genetikk og overvekt på Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research.

Sitat

Genetikk forklarer mellom 40 og 60 prosent av forskjellen på folks kroppsvekt, viser de siste årenes genforskning, som er samlet i en metaanalyse publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Frontiers in Endocrinology.

– Vi har funnet nesten 1000 steder i DNA-et som påvirker BMI. Noen har mange genvarianter som koder for overvekt, andre har færre. De som har mange, er mer følsomme overfor en usunn livsstil, sier Hansen.

– Jeg sier ikke at genene betyr alt. Selvfølgelig har det også betydning hvor mye man spiser. Hvis man stenger folk inne i et bur uten mat, går de ned i vekt. Men ute i samfunnet er det noen som på grunn av genetikken legger mye lettere på seg enn andre.

Sitat

Genene gjør vekttap vanskelig

De 1000 genvariantene som er forbundet med BMI, har ulike funksjoner.

Noen av dem har innflytelse på hvor mye man legger på seg, og hvor lett man slanker seg igjen. Noen påvirker appetitten, andre betyr noe for hvor flink kroppen er til å forbrenne kalorier, forklarer Torben Hansen.

Forskerne kjenner ikke funksjonen av samtlige genvarianter. Men det er tydelig at personer som har mange av de variantene som koder for overvekt, har ekstremt vanskelig å holde vekten i et samfunn som bugner av junkfood, overflod og fristelser.

NRK-profilen Ronny Brede Aase er i gang med en programserie om egen overvekt, slanking og livsstilsendring som kan være interessant å følge med på. Les mer om den: Ronny Brede Aase (34): – Jeg lever på et helsemessig Mastercard

Se Serien på NRK TV samt NRK Debatten om fedme 20.04.2021 hvor nevnte Ronny B Ase deltar.

Forsking viser at tarmen også spiller inn på fedme. Les eks. artikkelen Tarmen kan spille en viktig rolle i fedme og diabetes 2 på forskning.no

Endret av NoBo
Lagt til link til serien samt til diskusjon om fedme på NRK Debatten.
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Windoge said:

Av egen erfaring opplever jeg trening som veldig oppskrytt når det kommer til vektnedgang. Her har nok kostholdet langt større betydning. 

Kosthold har mer å si - det er lettere å kutte ut 500kcal ved å endre matvaner enn det er å trene bort 500kcal ekstra hver dag.

Derimot, treningen gir ekstra forbruk, samt at for noen (som f.eks), så gir det andre positive effekter som forsterker motivasjonen, og gjør at det kreves mindre viljestyrke å gjøre smarte valg i matvegen.
Jeg må innrømme at jeg med vilje går forbi sjokolade/snackshyllene på butikken bare for å bevise for meg selv at "hah, jeg blir ikke påvirket!" :) Alltid like gøy :)

Lenke til kommentar
NoBo skrev (På 20.4.2021 den 14.40):

NRK-profilen Ronny Brede Aase er i gang med en programserie om egen overvekt, slanking og livsstilsendring som kan være interessant å følge med på. Les mer om den: Ronny Brede Aase (34): – Jeg lever på et helsemessig Mastercard

Se Serien på NRK TV samt NRK Debatten om fedme 20.04.2021 hvor nevnte Ronny B Ase deltar.

Det var veldig interessant.  Herregud så idiotisk diett VG Vektklubb gir, med 1300 kalorier til en mann på 133 kg.

Rart ingen i programmet nevner at Ronny er alkoholiker, han er liksom bare øl-entusiast.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar

Hvis du har ikke diabetes da kan du bruke min oppskrift:

1. Ikke tro at å gå ned i vekt kan gjøres med fysisk aktivitet. Ja, det er viktig å trente av mange gruner men ikke for å gå ned i vekt. 

2. Du skal venne kroppe å sulte lengst mulig. Du kan starte med å gå uten mat i 12 timer. Det betyr at dagens første måltid er kl. 9 og dagens siste er kl. 9 . Så øker du antall timer uten mat med 1 timer hver uke (eller annen hver, det er individuelt). 

Til slutt skal du kunne gå uten mat i 19 timer. Da skal du spise kun 2 måltider lunch og middag.

Eksempel på måltid: 2-3 egg(eller kjøt/fisk), kokt ris med litt smør(eller poteter/brød/pasta/...) , salat med olje(om det er bare en paprika det er greit, trenger ikke være en kompleks salat). Du kan spise en liten desert etter måltid.

utenom disse måltidene skal du kun drikke ren vann. Ikke noe epler, øl, brus.... bare vann. 

sånn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...