Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter veldig med vektnedgang

Gjest d8f79...b86

Anbefalte innlegg

Gjest d8f79...b86

Har store problemer med å gå ned i vekt. Starten av 2020 var jeg nede i "bare" 100kg, ila året ble jeg mer og mer deprimert (2020 skulle bli mitt sosiale år, men vi vet alle hvordan det gikk) og mot høsten 2020 var jeg rundt 140kg.
Nå ligger jeg å svever mellom 145 og 150, men det virker ikke som om noe hjelper. Prøver å være mer fysisk, men kjenner bare alt i kroppen prøver å jobbe mot. Klarer rent fysisk å gå en times tur uten å bli for sliten (selv med masse bakker). Prøver også å gjøre noen armhevinger innimellom, men klarer bare rundt 10, selv på knær.
Synes mat er veldig vanskelig: har sjeldent lyst på mat, men binger ofte fordi jeg blir veldig sulten (siden jeg ikke har lyst på mat tidligere).
Sover ikke spesielt godt, våkner ofte mye ila natten uten at jeg vet helt hvorfor.

Jeg føler meg helt forferdelig dårlig fysisk, men vet ikke hvilke grep jeg skal ta? Føles som om  alt blir feil, alt jeg gjør ikke skal gjøres, at jeg bare spiser feil, at jeg bare trener feil. Det føles helt uoverkommelig ut. Hva kan jeg gjøre?

Er det virkelig meningen at jeg ikke skal ha noe hjelp i det hele tatt til dette? Hver gang jeg har spurt noen, er svarene bare "spis sunnere og tren mer", men dette føles altfor vagt ut for meg som ikke har noen inarbeidete rutiner rundt verken sunn mat eller fysisk aktivitet. Når sant skal sies, gjør jeg nesten ingenting noen dager.

Anonymous poster hash: d8f79...b86

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Guest d8f79...b86 said:

Er det virkelig meningen at jeg ikke skal ha noe hjelp i det hele tatt til dette? Hver gang jeg har spurt noen, er svarene bare "spis sunnere og tren mer"

Det er fordi folk ikke kan gå ned i vekt for deg. Du må gjøre det selv. Uansett hvor vanskelig det høres ut så er det du som må endre deg.

Hvis du synes det blir mye å både spise sunnere og begynne å trene, så ta en del om gangen. Fokuser på hva du spiser. Spiser du rett flyr kiloene av deg, og da kan du begynne å trene når det blir lettere for kroppen å røre seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest d8f79...b86

Jeg forstår at dette er noe jeg må gjøre selv, men kan jeg ikke få noe hjelp? Jeg føler uansett hva jeg gjør i livet, er jeg helt alene.

Anonymous poster hash: d8f79...b86

Lenke til kommentar

Ville gitt degselv mer tid, rettere sagt ta det mer langsomt.

Se hva du spiser, få et bedre kosthold og få oversikt.

Ta ting sakte men sikkert få en rolig tempo som du vet du kan følge opp?

Lag en struktur i hverdagen som gir deg oversikt over treningsplaner og kosthold?

Tror det finnes endel kosthold applikasjoner som kan hjelpe deg ned i vekt så du har kontroll.

Men kan være vanskelig om viljestyrken er liten, den kjenner jeg selv til :)

Lenke til kommentar
Gjest 6e1f0...e1c

Har du et treningssenter i nærheten som også har kostholdskurs?

Du trenger en spiseplan, og du trenger å følge den. Mange som ikke er vant til å spise strukturert må rett og slett spise etter klokka til magen blir vant til faste klokkeslett. Spis frokost, lunsj, middag og kvelds, så blir det lettere å unngå binging. Sørg også for å ha sunne alternativer som grønnsaker eller frukt tilgjengelig til de gangene du bare må ha noe å tygge på, velg magrere varianter av matvarene du vanligvis spiser.

Jeg vet det kan være vanskelig for mange overvektige å gå i svømmehall, jeg hater å bli sett i badedrakt selv. Men svømming er faktisk helt fantastisk trim, både fordi du bruker hele kroppen og dermed forbrenner mye, men også fordi trening i vann er skånsomt for ledd og muskler når belastningen pga vekt er stor.

Anonymous poster hash: 6e1f0...e1c

Lenke til kommentar
Gjest 7695f...69f

Hei!

Jeg er i midten av tjue-åra og holder på å jobbe meg ned fra 160kg selv.

Føler vi har veldig lik "historie". Jeg har lenge følt meg hjelpesløs ovenfor meg selv og stusset lenge, dermed blitt matt av den "spis sunnere og tren :- )" som er helt riktig men veldig vagt for sånne som oss med en sånn vekt.

Har derimot kommet meg mye lenger enn jeg noen siden 29.feb og kan godt dele hvordan jeg har angrepet det.

Jeg startet 29. Februar "nok en gang" med kaloritelling og MyFitnessPal,

Hatt mange forsøk før, alle gangene har dabbet etter 4 dager da jeg har gått for hardt til verks fremfor å holde på et par ting.

Så appen ble installert, jeg fikk regnet ut basalforbrenning og tastet inn et underskudd med 1200 kalorier om dagen.

Jeg fant frem kjøkkenvekta og plottet inn hver minste forbanna ting jeg putta i munnen min - databasen til MFP er gigantisk og fantastisk når man bare kan scanne strekkoder.

Ved å legge ting inn i MFP så fikk det to effekter:

1. Jeg måtte forbi en "barriere" før jeg spiste noe - og fikk en "Er dette nødvendig?"-følelse.

2. Jeg fikk se hvor mye kalorier det var i ting som jeg åpenbart ikke hadde anelse om - 1200 kalorier i en big-one pizza?! 2000 kalorier i en stor pizza fra pizzabakeren?! Hvor mye kalorier det er i en crispy chicken fra BK? Ja, jeg levde på fast-food og potetgull.

Det som også var veldig viktig for meg var at jeg ikke kuttet ut sukkerfri brus og heller ikke fastfood med kalori-info(!).

- McD, BK, MAX, Pizzabakeren, Dominos, alle har næringsinnhold på nettsidene sine - McDonalds har tilogmed en kalkulator som regner ut kalorier og makroer for hva man skal ha, visste du at en Spicy McWrap har 360 kalorier? Det er ikke så ille, og det har fungert for meg de gangene jeg er ute på farta og blitt veldig sulten.

Det er viktig at fast-fooden har næringsinnhold så man kan få plotta det inn i MFP-appen.

- Sukkerbrusen holdt jeg fast ved for å kompansere for sug etter potetgull eller andre ting på kveldene - kanskje ikke den beste løsningen, men den har svært få kalorier (typ 2 kalorier per 100ml).

Jeg startet også ved å spise mye ferdigmat, derav Fjordland og nedfryst - rettene ligger ferdig i appen og trenger kun scanne strekkode eller måle hvor mange gram om ikke man spiser hele boksen. Fjordland har også veldig fine porsjoner (fra 470-650 kalorier per).

Deretter gikk jeg over til å lage retter med få ingredienser for målingens skyld, med et par fast-food i uka - dette har gjort at jeg ikke har gått lei.

Jeg skal innrømme at første ukene var vanskelige. Ikke nok med at jeg var mye sulten, men om jeg ble mett så var det noe som manglet, jeg var mett men ikke "mett" om du skjønner.

Dette gikk over av seg selv og etter et par uker så følte jeg meg mye bedre. Jeg sover bedre, jeg har ikke magetrøbbel hver eneste morgen, jeg føler meg friskere innvendig rett og slett.

2 uker etter jeg startet så hadde jeg min første time på en overvektsklinikk - de var veldig positive til hvordan jeg har håndtert dette (bortsett fra at de ville ha meg over på flere måltider om dagen, som jeg ikke har fått til).

Til dags dato har jeg droppet 9kg og føler dette er veien å gå.

Det er mye meninger rundt kaloritelling, men sannheten er vel energi inn = energi ut, sålenge man holder seg under det man skal ha for å opprettholde vekten så går man i praksis ned. 1kg kroppsvekt var vel rundt 7000 kalorier minns jeg huske?

Uansett, det er lett å bli besatt av kaloritelling, men etter litt så ser man jo hvor mye kalorier det er i ting og porsjoner man spiser, men det er mye telling i starten.

Beklager for en vegg av tekst og lykke til, det er dessverre ingen andre enn oss selv som kan løse det her. Tenk på hvor lett det blir å få tak i klær i fremtiden hvor deilig det kan være å ikke våkne av at man snur seg i senga 20 ganger om natta, mer fysisk "frihet", det gleder i alle fall jeg meg til! :)

Anonymous poster hash: 7695f...69f

Lenke til kommentar
Gjest 7695f...69f

Det er viktig å komme i gang, de kg jeg har sett gå ned har vært en veldig stor boost i motivasjonen.

Anonymous poster hash: 7695f...69f

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
9 hours ago, Guest d8f79...b86 said:

Er det virkelig meningen at jeg ikke skal ha noe hjelp i det hele tatt til dette? Hver gang jeg har spurt noen, er svarene bare "spis sunnere og tren mer", men dette føles altfor vagt ut for meg som ikke har noen inarbeidete rutiner rundt verken sunn mat eller fysisk aktivitet. Når sant skal sies, gjør jeg nesten ingenting noen dager.

Har du prøvd å snakke med fastlegen? Fastlegen er ingen ernæringsekspert, men det er et billig lavterskeltilbud hvor du iallfall har noen å snakke med. Og å ta blodprøver i ny og ne for å overvåke vitamininnhold, men også måle farlig kolesterol osv, kan kanskje være en nyttig motivator. Du kan da se progresjon i hva du gjør med mer enn kun vekt, og du kan med sikkerhet si at du ikke har vitamin/jernmangel mens du gjør det. Da har du iallfall noen å snakke med om dette. Hvis du er heldig kan kanskje fastlegen finne en ernæringsfysiolog til deg.

Ellers er det som flere her sier, treningssenter med personlig trener er en mulighet hvis du har råd til det.

Lenke til kommentar
Gjest 8b04f...1a5

Man bommer ofte med å ha mål om å bli så og så tynn innen så og så kort tid, og går da opp igjen nokså kjapt.

Sats heller i første omgang å stabilisere vekta, slik at du ikke går noe mer opp, det hjelper mye. Når det er gjort så er det å få ned kaloriinntaket som er viktig. Her kan det være lurt å ikke gå all-in med en gang, men heller redusere litt og litt

Siden du nevner du kan gå en times tid uten å bli sliten, så er du egentlig i relativt ok form med vekten du nevner, det er positivt.

Ikke tenkt på at du kun greier 10 armhevninger, gi deg selv heller litt ros for at du faktisk tar armhevninger. Her kan du legge inn en daglig rutine med å ta så mange du greier. Kanskje ikke tell i starten, men tell en gang i blant så vil du se at det blir flere av det.

Sliter med vekta selv, og mitt største problem er at jeg aldri får meg ut i aktivitet. Har fått stabilisert vekta, har ikke rørt meg noe særlig der på noen år. Vet hvis jeg greier å bytte fra brus til vann så forsvinner 15 kilo på ett par måneder, men vann smaker ikke godt etter hvert, og brus/saft osv med 0 kalorier hjelper ingenting, da aspertanet som benytter binner opp på en annen måte. Kjørte 3 måneder en gang med å bare drikke vann, som ga minus 15 kilo. Gjorde det samme med saft med 0 kalorier i 3-5 månederi etter at jeg gikk opp de 15 kiloene igjen, og da rørte ikke vekta seg noe.

Anonymous poster hash: 8b04f...1a5

Lenke til kommentar
Gjest bef2a...3ed

Hei

Jeg sliter ikke med overvekt så jeg skal være veldig forsiktig med å gi noen råd. Men jeg legger merke til det du skriver om at du prøver å ikke spise og så ender det med at du blir så sulten at du overspiser. Dermed har du sultet deg unødvendig. 

Kan det være et lite tips å begynne dagen med et proteinrikt måltid som smaker godt og som holder deg mett? Jeg merker at når jeg er mett på en god måte så får jeg ikke så lyst på sukker eller småmat. Jeg lager meg proteinrundstykker og spiser 2 til frokost og 2 til lunsj. Deretter er jeg mett til middag og da trenger jeg ikke mer. 3 måltider om dager syns jeg fungerer bara. Her er oppskrift i tilfelle du vil prøve (du kan også google deg frem): 

2,5 dl lettkokte havregryn som jeg "meler" i en blender (sett til side)

2 egg
ca. 3 ss cottage cheese
1ts salt
litt setning f.eks. honning eller vaniljesukker (kan sløyfes)
1 ts bakepulver

Dette blander jeg slik at det blir en litt klissete deig og steker i ovnen på 220 c i 20 min. Spiser med vanlig pålegg. 

Anonymous poster hash: bef2a...3ed

Lenke til kommentar
Gjest bef2a...3ed
Gjest bef2a...3ed skrev (Akkurat nå):

Hei

Jeg sliter ikke med overvekt så jeg skal være veldig forsiktig med å gi noen råd. Men jeg legger merke til det du skriver om at du prøver å ikke spise og så ender det med at du blir så sulten at du overspiser. Dermed har du sultet deg unødvendig. 

Kan det være et lite tips å begynne dagen med et proteinrikt måltid som smaker godt og som holder deg mett? Jeg merker at når jeg er mett på en god måte så får jeg ikke så lyst på sukker eller småmat. Jeg lager meg proteinrundstykker og spiser 2 til frokost og 2 til lunsj. Deretter er jeg mett til middag og da trenger jeg ikke mer. 3 måltider om dager syns jeg fungerer bara. Her er oppskrift i tilfelle du vil prøve (du kan også google deg frem): 

2,5 dl lettkokte havregryn som jeg "meler" i en blender (sett til side)

2 egg
ca. 3 ss cottage cheese
1ts salt
litt setning f.eks. honning eller vaniljesukker (kan sløyfes)
1 ts bakepulver

Dette blander jeg slik at det blir en litt klissete deig og steker i ovnen på 220 c i 20 min. Spiser med vanlig pålegg. 

Glemte å skrive at jeg deler opp deigen i 4 "boller" som jeg steker i ovnen, men det skjønte du sikkert :)

Lenke til kommentar

Dropp trening. Det er bare tull for noen på din størrelse og gir deg mye mer stress enn resultater. Du trenger ikke trening for vektnedgang. Og glem salater og alt sånn gammeldags tull som folk alltid sier.

Det eneste du bør fokusere på er kalorier. For å veie 150kg må du spise ca 2700-3000 kalorier om dagen. Det er veldig mye. Du kommer til å gå ned så lenge du får i deg mindre enn det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kutte ut søtsaker og ikke drikke noe med sukker eller søtstoffer.

Prøver selv å gå ned i vekt, men suget etter sukker er ikke så enkelt å holde styr på.
Det er enkelt å gå forbi frukt avelingen, da den er bortgjemt i en krok, men sjokoladen er rett foran kassen så jeg skjønner hvorfor mange sliter.

De har "gjømt" tobakken, så hvorfor kan de ikke gjømme sjokoladen også?
Ville løst mange problemer.

Lenke til kommentar
Gjest bef2a...3ed
Dubious skrev (20 timer siden):

Prøver selv å gå ned i vekt, men suget etter sukker er ikke så enkelt å holde styr på.
Det er enkelt å gå forbi frukt avelingen, da den er bortgjemt i en krok, men sjokoladen er rett foran kassen så jeg skjønner hvorfor mange sliter.

Det vil alltid være tilgjengelig, så man må lære seg å motstå fristelser. Og moderasjon. 

Jeg sliter også med sukker, men har gått en uke uten nå. Det gikk helt fint. I dag har jeg unnet meg litt, men kjenner at det ikke er så godt som det pleide. Jeg håper at om 2-3 uker har jeg helt sluttet med søtsaker. 

Lenke til kommentar

Ikke glem å få nok søvn, det er viktigere enn trening når det kommer til vektnedgang (og generell sunn livstil).

Hvis du er mye stresset, se om det er noe du kan gjøre for å senke stresset, siden dette er også kjent for å kunne gi økt appetitt og dermed vektøkning.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å ta refsen først, TS, og om den følges hard er den skrevet i aller beste mening, men det er alltid best i lengden å kalle spade for spade og verken unnlate å omtale den eller omskrive til arbeidsredskap for å fremstå mer hyggelig.  

TS, du har så sannelig trøstespist en del del når du har gått opp 50 kg i løpat av < 70 uker. Det betyr at du har tilført kroppen din 5000 kcal/uke (7000*50/70) eller ca700 kcal/dag som kroppen din ikke hadde behov for om den skulle opprettholde standard drift uten vektendring - og 700 kcal tilsvarer altså 100 gram smør eller knapt en dl sukker HVER ENESTE DAG. Skyldes dette utelukkende depresjon og ikke også delvis total likegyldighet har din depresjon over lengre tid vært så kraftig at dette ALENE tilsier hurtigtogtempo retning solid legetime hos en lege du stoler på, for da er det også en del annet enn “prosjekt vektredusjon” å ta tak i hva gjelder din her og nå-sitasjon. Husk at dette “annet” går ikke over av seg selv om du bare ignorerer eksistensen lenge nok. 

Uansett er en legekontroll viktig før du begynner med noe vektrelatert, fordi et fornuftig “prosjekt vektredusjon” tilsier at din kropp skal over fra 700 kcal MER tilføresel enn den trenger til 700 kcal/dag MINDRE tilførsel enn den trenger for standard drift. Dette skal den ikke ha en uke, men i månedvis - minst et år og gjerne mer - UTEN at følgende to tilstander inntrer merkbart i mer enn dager. a) Du får så lite av det du trenger av vitaminer, mineraler, sporstoffer etc at kroppen underveis nedlegger protest av den grunn slik at du blir enda mer uvel enn du forteller at du er. Da må en lege og en del blod-/urinprøver inn i bildet for å kvalitetssikre dette i forhold til nettopp DIN kropp og DIN helse, her er absolutt ikke prøv og feil idealmetoden. b) Kroppen din oppfatter situasjonen som ren hungersnød har oppstått og slår forbrenningen ned på et minimum for å verne om/spare på det fettlageret som i utgangspunktet er en Guds gave til mennesket (fordi dette - i passe mengde - sikrer mennesket mot tilfeldige “dårlige tider” næringsmessig sett +  isolerer menneskets kropp så den verkens ser ut som hos en Belsen-fange, + forhindrer kropsstermostaten i å slå klikk + forhindrer skader på bein og skjelett for et godt ord).. 

Det viktige er en diett som tilfører all nødvendig næring for presis DIN kropp i situasjonen den er i presis NÅ + i tillegg får den kroppen til å bruke av et SOLID lager tilgjengelig drivstoff lagret som fett . Så omhyggelig som mulig må unngås en diett som gjør at kroppens systemer ikke oppfatter eksistensen av det lageret og derfor skrur forbrenningen ned til sparebluss når kcal mottatt < kcal nødvenig for standard kroppsdrift. Dette trenger du også hjelp til fra fastlegen, evt en spesialist fastlegen viser til kalt “dietiker” på godt norsk. At du ikke er sulten før du pluselig kan spise et halvt saueslakt og at du føler deg dårlig fysisk er bare flere tegn på at din forbrenning langt fra fungerer optimalt og da gjør man det samme som man gjorde med kranglete bilforgasser før biler fikk elektronisk innsprøyting: Man oppsøker en ekspert (les: fastlegen, evt spesialisten fastlegen ved behov viser til) og får gjort noe konstruktinvt med prosjekt forbenningsoptimalisering. Fungerer ikke denne tilfredsstill3ende er nemlig andre tiltak totalt bortkastet og bareveien til ny smell som ytterligere styrker din overbevisning om at intet nytter. (Det er derfor “spis sunnere og tren mer” er et direkte dårlig råd til en person i din situasjon. Rådet er strålende når man med fordel kan bli kvitt fem kg hvalpeflesk på sin buk eller sine lår for å sikre mot at det hvalpeflesket som alt har slått seg til der viser vei for fem nye kg og gryende bilring rundt magepartiet eller ridebukselår uten å overhodet ri andre hester enn mulige kjepphester (som kan være skyld i mye nok, men aldri ridebukselår!), “Spis sunnere og tren mer” går imidlertid fullstendig utenom det andre som må klartlegges og justeres hos den som skal halvere vekten slik at dette blir vellykket prosjekt og ikke “opp som løve og ned som skinnfell”, derfor vil det med 98 % sansynlighet bare føre til nytt nederlag i slike tilfeller!) 

En ganske viktig del av et slikt prosjekt forbrenningsoptimalisering er slukke sukkerhungeren inntil nivået for denne er fastslått og godkjent. Dette kan godt kreve en del tilførsel av mineraler din lege kan anvise og skrive resept på i den grad målinger kombinert med hans/hennes legefaglige vurdering tilsier du trenger større doser enn tilgjengelig i enhver helsekostbutikk (særlig sink, krom og mangan er viktig her), men dette krever også knallhard innsats fra din sid en stund. Du må en tid nemlig ikke NED i sukkerforbruk, du må lide deg gjennom noen uker med både absolutt null sukker (=null ferdigmat som knapt finnes uten sukekrtilsetning samt null frukt) og absolutt null av noe kroppen oppfatter som sukkererstatning (derfor er også suketter, sukkerfri saft og Cola Zero forbudt var). Etter de ukene kan du forsiktig og nøye kontrollert tillate sukker igjen, men ikke mer enn tålegrensen for presis deg. Hjelper overhodet ikke med medisering mot symptomene ved du om du ignorerer å gjøre noe med årsaken. 

Husk i den forbindelse også på: Du kan gjennom vekt og vektøkning som hos deg utmerket godt ha utviklet/utløst diabetis II (tradisjonelt kalt alders-sukkersyke, men i dag diagnoisert helt ned til alder 14 år i Norge!) og da må dette også tas tak i som en del av totalbildet. Diabetis II avklarer fastlegekontoret gjennom tre-fire enkle morgenmålinger av ditt blodsukkernivå her og nå med mellorom  på en uke eller to (drop-in-sak uten time, de fleste apotek kan også utføre - men da får ikke lgenkontoret meldinger i saken du ikke gir selv) + legetime og evt en glukosetest hvor ditt forbrenninstempo for sukker fastslås og som krever noen timer på legekontoret, stort sett sittende på din formodentlig etterhvert brede bakende. Husk at diabetis II som igneres slett ikke er uskyldig som litt snørr og tårer, den er kjent årsak til både blindhet og hjerneslag. Dødsfall er faktisk også fastslått  i Norge etter at en person med ubehandlet diabetis II for rundt 10 år siden ble anbefalt hos en norsk legevakt å ta Paracet morgen og kveld en uke eller to pga stress. 

Fastslår legen diabetis II er kuren i fase A diettilpasning, blodsukkermåling ihht legens ansvisning (gjøres hjemme, du får både låne måleapparat og får det du trenger av nåler/målestrilmer for 550-600 kr pr 12-13 uker dersom din lege skriver riktig resept)  samt metformintabletter til regulering av din insulinproduksjon (ingen formue, du vil trenge 1-4 av de svakeste pr dag ihht legens og målingens anvisning så lenge du overholder din diett nøye (6 tabletter pr dag er maks tillatt) og de koster rundt 0,90 kr/stk om du får legen til skrive ut resept for en storpakning på 300-400 st. (Faktisk er dette 3/4 av prisen i Danmark og halvparten av prisen i USA for tilsvarende pakker, så Statens Medisinaldepot i Norge har gjort god jobb mht prisforhandling.) I fase B om det nødvendige ikke foretas i fase A slik diabetis II får utvikle seg ukontrollert en tid kreves insulinsprøyter (minst en/dag og gjerne flere), slik at da vil du føle deg som rene heroinvraket. Det er imidlertid diabetis I som rutinemessig krever de daglige insulinsprøyter, for diabetis II er dette kun relevant når tilstanden over tid er ukjent/ignorert. (Diabetis I skyldes medføldt ødelagt insulinprodusjon, diabetis II at denne, med få unntak pga livsstil, ikke går fra blod til celler som den skal. . Siden man ved siste har insulinproduksjon er nøye diett + egendiagnose via måling noen ganger/dag + metformin regulert ut fra egendiagnosen normalt helt tilstrekkelig. Metformin er alltså tabletter som ser ut som https://pro.medicin.dk/resource/media/TEV62B46?ptype=1 og hos 99,5 % med normal lever-/nyrefunksjon ikke medfører andre bivirkninger enn evt en smule kvalmhetsfølelse, en ukes tid  eller to i starten også kanskje en dose oppkast og/eller diare - og jo bedre kontroll via matplanen, jo mindre av begge de to siste, for jo lavere doser trenger du. Imidlertid er tilstrekkelig dose B-vitamin, særlig B12, en forutsetning for at ikke metformin skal gi problemer, til dels alvorlige slike, og derfor skal altså legen ha sjekket her og evt fått dette opp til tilfredsstillende nivå via sprøyte FØR reseptblokken brukes for metformin - og etterpå er tranflasken dobbelt så viktig som for Ola Nordmann i gjennnomsnitt. Da er det ikke snakk om en halv spiseskje daglig heller, men om en hel, og i måneder både med og uten R. 

Når du HAR kontroll på dietten i forhold til nok vitaminer/mineraler/sporstoffer/etc for presis din helsesituasjon, HAR fått nødvendig avklarring mht diabetes II og HAR fått en diettplan som klargjrø HVA presis du skal spise, NÅR presis du skal spise og HVOR MYE presis du skal spise samt testet ut at denn faktisk fungerer er tiden inne for neste skritt, fokusere på hvordan du skal trene. Trene SKAL du nemlig så sant du fysisk er i stand til det, både for å bygge opp igjen en kropp så å si på felgen og for å øke forbrenningen og stimulere kroppen til - uten mer matinntak - forsyne seg lystig av fettlageret pga energien du trenger til trim uten å gå i noe spareblussmodus av den grunn. Igjen en sak for din fastlege eller spesialisten han/hun henviser til å samarbeide med deg om. Fastlegen skal gi råd basert på sin fagkunnskap og dine innspill mht blant annet motivasjon og type trening du (antar å) trives best med, men å faktisk iverksette fastlegens råd og anvisning till praktisk handling er BARE ditt ansvar: Det er nemlig ikke på legekontoret iverksetting av treningsplanen legen har lagt opp ut fra sine målinger + dine innspill faktisk skal iverksettes, det er i hverdagen din. Imidlertid later motivasjonen din her til å være helt fin, TS, med din vekt kan noen se på fem minutter i bakke med stigning 1:20 som rikelig trim for dagen, så kanskje legen også må dempe din lyst til trening litt for at du ikke skal overdrive, helsesituasjonen tatt i betrakning.  

Altså, TS: I morgen straks det er mulig å komme gjennom pr tlf ettter det sedvanlige ekstra trøkket på de fleste fastlegekontor mandag morgen kontakter du din fastlege om du ikke aktivt vet fra før han/hun tilhører de ubrukelige.  Vet du dette kontakter du i morgen HELFO pr ekspress på tlf 2332-7000 for fastlegebytte og kontakter din nye fastlege straks din nye fastlege vet om din eksistens som hans nye pasient et par dager inn i mai.  Forklar den som svarer på fastlegekontorets telefon ditt problem, forklar de prøver du mener trenges og sørg for en time (gjerne en dobbelttime om din fastlege opererer med slikt) så raskt ditt fastlgekontor vil gi deg en etter at du har lagt frem ditt problem og dine behov uten pudder og sminke. Da har du tatt første fornufttige skritt, TS og derfra vil nok en samvittighetsfull fastlege og evt dietiker (blant sykehusspesialistene) følge deg opp 

(Før telefon HELFO for legebytte sjekk gjerne synspunkter mt til din aktuelle nye kandidat som din fastlge på legelisten.no. Her kan du søke på kommune, finne kommunens fastleger som ikke har fullbookede lister og finne andre pasienters synspunkt på dem. Les synspunktene og karakterene kritisk, for verden har endelig f eks hypokondere som eksplodere uten lunte og øyeblikkelig gir fastlegen en verbal skyllebøtte + strykkarakter straks vedkommende sier nei til å gi dem resept på medisinen de ønsker og krever, uten overhodet å høre etter noe så uvesentlig som legens forklaring på avslaget. Synspunktene til slike er det ingen grunn til å legge vekt på, godt begrunnde synspunkt fra slike som fremstår edruelige og nøkterne i vurderingen er imidlertid gull verdt når en ny fastlege skal velges, for fastleger er MEGET ulike personligheter og ikke enhver med tittelen egner seg for “case meg og mine behov/ønsker hos min fastlege”. Noen pasienter på listen er der likevel bare en gang hvert skuddår og vil gjerne ha fastleger med puntlighet som en tysk general i sin angrepsplan når de omsider må “kaste bort” tre minutter der for et behov legen stiller diagnose for i døråpningen, mens de blåser i om legen ellers har øyekontakt med dataskjermen eller dem, bare han/hun ikke kaster bort tiden deres med snikk-snakk. Noen vil ha fastlege type “meg skolert legeekspert - du ukyndig pasient” som i praksis villig overtar full styring uten at de behøver å tenke, siden de aldri blir spurt likevel og må aktivt kjempe for å få et eget synspunkt i saken inn i legens ører og hjerne. Noen vil ha fastlege som lytter med begge ører når nødvendig og dermed også godtar at andre pasienter frem til lunsj/kontotids sluttt blir ti minutter forsinket - og at presis samme kan gjelde for en selv ved neste besøk.Noen vil ha fastlege som fungerer som diskusjonspartner som krever initiativ og innspill fra pasienten sel, slik at pasienten må møte forberedt til timen med hjemmeleksene gjort om det skal bli utbytte av timen. Ingen av utgavene er  “feil” isolert sett, de egner seg bare ikke til samme pasientene - og der kan velbegrunnede kommenterar i legelisten.no hjelpe med en del avklaring. Husk at man aldri får alt jeg listet hos samme fasttlege, for fastleger som har noe i stillingen å gjøre er ikke schizofrene!)  

Har du også en venn - ikke noen flyktig bekjent, men en VENN du er trygg på vil deg vel - som kan følge deg opp, så bruk ham/henne som diskusjonspartner og coach i prosjektet for hva han/hun er verdt. Selv har jeg vært slik partner for en venn på hans vei “fra 92 til 152 og tilbake till 85”. Det styrket et vennskap som var veletablert fra før og det lærte også MEG en hel del om hva personer med slike prosjekter foran seg trenger å vite. 

Lykke til TS :). Gjennom prosjektet hos min menn har jeg med egne øyne konstantert at et slikt prosjekt er fullt mulig når viljen er der,, men også at det er snakk om prosjekt på ett-to år og ikke ett-to måneder. Imidlertid består også de lengste prosjekt av daglige og ukentlige delmål. Det er et sluttmål så vidt synlig i horisonten langt der fremme, men også et ukemål hver lørdag og et dagmål før leggetid hver dag! Uten stadig fokus på de to siste + hele tiden fokus på også et nytt ukemål og nye dagmål uken etter når du aldri det første! Imidlertid skal du lære av erfarne marathonløpere, rutinerte Birkebeiner-syklister og de gamle skikongene: Man går IKKE i fjerde eller sjette ukeetapper over i spurt i dobbelt hastighet fordi man konstaterer at “nu går alt så MEGET bedre” - man skal holde HELT frem til sluttmålet der i horisoneten er nådd engang i 2023  uten å svikte underveis. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er til en viss grad sant at en er alene om mange ting. Selv om de som har et travelt liv ikke har tid til å tilbringe så mye tid inne i sin egen tenkeboks, må de gjøre sine egne valg i mange sammenhenger. 

Ønsker egentlig å ha en pose med sukker (1 kg?)  i hjemmet, som jeg har hatt i alle år. Men har funnet ut at det er for farlig. Da det blir for mye kakebaking, store mengder sukker i teen, sukker på grøten m.m. Og ja, det er flaut å ikke kunne kontrollere.

Kjenner etterhvert at jeg er lei av de ferdige kakene og sjokoladen som finnes, etter å ha kjøpt en del av dem det siste året. Kjente virkelig i dag, at det var som de tøyt ut av ørene på meg. Vil eventuelt virkelig gå ned i vekt, hvis jeg slutter å kjøpe dem også. Er litt redd for å gå ned i vekt også, men når en ser på gamle filmer så ser en at de var mye tynnere enn oss. Og det er vi som tar feil. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 17.4.2021 den 0.01):

Søtstoffer er ikke farlig.

Frukt er ikke spesielt bra for vektnedgang.

Og det er ikke butikkens ansvar å skjolde deg for din egen svakhet.

Lenke til kommentar

-logge kalorier for å være sikker på at du holder deg under målet ihvertfall 6 av 7 dager i uka.

-Har du prøvd periodisk faste? Faste 16 timer, spise 8. eventuelt annen hver dag.

-Det er svært sannsynlig at du har søvnapne da du er såpass tung. Dette bør du få utredet og bruke pustemaskin om natta. Ikke lett å være aktiv på dagen hbis man ikke sover noe særlig om natta.

Lenke til kommentar
Nstin skrev (5 timer siden):

Søtstoffer er ikke farlig.

Sitat

– De fleste søtningsstoffene inneholder null kalorier, og det er derfor mange kalorier å spare på å velge lettbrus fremfor vanlig brus. Det finnes likevel teorier om at kunstige søtningsmidler gjør deg mer sulten, fordi hjernen tror du spiser sukker og øker appetitten. Noen mener også at søtningsstoffer øker søtsuget fordi du venner deg til den søte smaken. 

Flere studier har vist økende kroppsvekt og BMI hos dem som drikker mye light-produkter, men det kan skyldes at personer som drikker mye lettbrus generelt har et dårlig kosthold med mye kaloririk mat.

Og det er mer negative artikler om søtstoff enn det er positive, og de blir aldri enig om det er bra for kroppen eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...