Ka9nen Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 Red Frostraven skrev (7 minutter siden): Totalt sett, få har synet deres mer innflytelse hos maktutøvere enn muslimer har samfunnsinnflytelse, med god margin. Hæ? På hvilken måte har SIAN innflytelse over maktutøverne? Lenke til kommentar
FiveInline Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 (endret) Baranladion skrev (10 minutter siden): Det hadde kanskje gått fortere, men de hadde skapt nøyaktig de samme problemene med tilhørighet, ghettosamfunn osv. Hvis ikke så må du nesten forklare hvordan "ivoldtekter, vold og drap, mindre folk på trygd, færre paralellsamfunn og folk som ikke kan eller vil bidra og mindre terror" gjelder overalt i verden, også der det ikke finnes muslimer. At polakker hadde skapt nøyaktig samme problemer er bare bullshit. Hva med krigsflykninger fra Danmark? Mener du det også hadde skapt problemer med integrering og kriminalitet? At polen plutselig skulle havnet på toppen her om de hadde vært krigsflykninger ser jeg på som lite troverdig Endret 22. april 2021 av FiveInline Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 1 hour ago, Red Frostraven said: Toleransens paradoks forteller oss at vi ikke kan tolerere at mennesker som ønsker å fjerne andres rettigheter får makt og innflytelse, fordi det ikke er noen fredelig vei tilbake når først rettigheter er fjernet. Toleransens paradoks er en filosofisk tanke, det er ikke et etterprøvbart faktum.. Det er enkelt å hindre at rettigheter blir fjernet av dårlige folkevalgte - en sterk grunnlov. 2 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 19 minutes ago, Baranladion said: USA er et godt eksempel, ett av de mest kriminelt belastede landene i verden, hvor det skjer ekstremt mange terrorhandlinger utført av hvite amerikanere. Det er en liten dråpe i havet iforhold til terroren og volden utført i islams navn. 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 For dansker, så ville overgangen vært betydelig lettere, enn det er for en fra Somalia. det vil være vesentlig lettere å få jobb, det vil være vesentlig lettere å føle tilhørighet, det vil være vesentlig lettere å ha tillit til statsmakten og man ville lettere kunne integrert seg i samfunnet, fordi man lettere blir godtatt. En somalier, som har mistet alt, kommer hit som voksen og plutselig skal stå på egne ben, vil få store problemer med å integrere seg i samfunnet, og være i stor risiko for å kun involvere seg med mennesker som har det på akkurat samme måten, og så vil de havne utenfor samfunnet, stå uten jobb, ikke føle at de bidrar til noe osv osv. Når det skjer, så har man grobunn for å bli kriminell, livet har ingen særlig hensikt Evt så er fasiten at jo mørkere i huden du er, eller hvilken religion du tilhører er grunnent til at du blir voldelig... Det svaret finner jeg lite plausibelt, da man ser akkurat de samme kriminelle handlingene utført over hele verden, av alle mulige mennesker, men de faktorene jeg nevner over går igjen hele tiden, og spesielt da fattigdom og dårlige levevilkår/dårlige liv. 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 (endret) debattklovn skrev (7 minutter siden): Det er en liten dråpe i havet iforhold til terroren og volden utført i islams navn. Som igjen er en dråpe i havet ift hva hvite menn med skytevåpen og bomber har gjort. Det er ikke poenget her, poenget er at enkelte tilsynelatende tror at Islam= vold og drap, men man ser akkurat de samme greiene over hele verden. Jeg synes det er ufattelig, at folk tror det er fordi de er muslimer at de bedriver voldekt og drap, når det er helt andre faktorer som bestemmer utfallet av hvordan samfunnet blir. Jeg sier ikke at Islam er stuerent, all form for religion er pyton i mine øyne, da det setter kunstige begrensinger på folk basert på 2000år gammel moral. Det er også et faktum at Islam som styreform fører til barbarisk håndhevelse av samfunnet, og det er også kvinnenedsettende. Men vi må kunne skille der, og det å si at alle muslimer som kommer hit har en agenda om å ta over landet, voldta våre kvinner og gjøre oss til slaver er på randen av galskap. Det å gi muslimene skylden for at volden øker er også helt feil, det er en feilslått innvandringspolitikk der man tror det bare er å "redde" menneskene og gi de penger, så blir de integrert som er årsaken til dette. Endret 22. april 2021 av Baranladion 1 Lenke til kommentar
FiveInline Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 (endret) Baranladion skrev (7 minutter siden): Som igjen er en dråpe i havet ift hva hvite menn med skytevåpen og bomber har gjort. Det er ikke poenget her, poenget er at enkelte tilsynelatende tror at Islam= vold og drap, men man ser akkurat de samme greiene over hele verden. Men la oss ta Sverige, et av verdens fredeligste og tryggeste land, er nå i ferd med å bli et kriminelt rottereir, et stadig voksende ghettosamfunn av arbeidsløse voldelige menn fra midtøsten og Afrika. Skal jeg linke til alt som har skjedd i Sverige blir jeg neppe ferdig ikveld. Det fungerer ikke, man kan skylde på ditt og datt, løsningen er rett å slett å begrense eller midlertidig stoppe innvandringen fra disse landene. For Sveriges del burde det vært stoppet for mange år siden. Endret 22. april 2021 av FiveInline 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 FiveInline skrev (1 minutt siden): Men la oss ta Sverige, et av verdens fredeligste og tryggeste land, er nå i ferd med å bli et kriminelt rottereir, et stadig voksende ghettosamfunn av arbeidsløse voldelige menn fra midtøsten og Afrika. Skal jeg linke til alt som har skjedd i Sverige blir jeg neppe ferdig ikveld. Det fungerer ikke, man kan skylde på ditt og datt, løsningen er rett å slett å begrense eller midlertidig stoppe innvandringen fra disse landene. ja, som jeg sier, de har hatt en naiv tro på at innvandring er en form for barmhjertighet, og at de som kommer til evig tid vil være takknemmelig for å ha blitt reddet og at de integrerer seg helt av seg selv. All innvandring som ikke det er en tydelig plan på, eller der det ikke venter jobber eller formål bør begrenses eller stoppes, ja. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 FiveInline skrev (33 minutter siden): Det fungerer ikke, man kan skylde på ditt og datt, løsningen er rett å slett å begrense eller midlertidig stoppe innvandringen fra disse landene. Det virker «plausibelt» at friksjonen forbundet med innvandring og flyktninger øker jo større «kulturell avstand» det er mellom innvandreren og vertslandet. I snitt. Hvis verdiene er veldig forskjellige så må enten en eller begge parter utvise stor smidighet og tilpasningsdyktighet for at integrasjonen skal gå bra. Ikke alle greier det. Altså at det er lettere for en Spanjol å være flyktning eller innvandrer i Italia enn i Finnland. Lettere å integrere en Nordlending i Trondheim enn i Kristiansand. Og lettere å for en Iraker å finne seg til rette i Syria enn i Japan. Avhengig av religiøse skillelinjer og nylige konflikter. Dette kan tas til inntekt for en «hjelp dem der de er»-politikk eller å støtte naboland (som ofte er nærmere kulturelt enn hva Norge er) til å hjelpe en flyktningstrøm. -k Lenke til kommentar
DarkwingDuck666 Skrevet 22. april 2021 Forfatter Del Skrevet 22. april 2021 Det har selvsagt ingenting med at de er "krigsflyktninger" å gjøre. Hvorfor har vietnamesere alltid oppført seg som folk da? Serbere? Og flyktninger fra 2. verdenskrig? Drev jøder og voldtok og myrdet folk i USA da de flyktet dit for å unnslippe Nazi-Tyskland? Hvorfor blir ikke de muslimske flyktningenes barn så fredelige som nordmenn? Er det så ekstremt emosjonelt ubehagelig for enkelte av dere å engang vurdere tanken på at det kan finnes folkegrupper der ute som hater dere kun fordi dere er annerledes enn dem? 3 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 Baranladion skrev (1 time siden): Jeg synes det er ufattelig, at folk tror det er fordi de er muslimer at de bedriver voldekt og drap, når det er helt andre faktorer som bestemmer utfallet av hvordan samfunnet blir. Det har kanskje noe med at de så veldig gjerne ønsker å tro på at det skal være sånn. De forsøker å vrenge virkeligheten til å passe et simpelt forklaringsbilde de har laget seg, og mener selv at det er rasjonelt. Litt lignende konspirasjonsteoretikere som ofte mener det er alle andre som må "våkne opp". For meg er det også ufattelig at noen forfekter slike ideer i 2021, men avhumanisering og demonisering av hele folkegrupper og komplekse kulturer har dessverre alltid vært utbredt i en eller annen grad. Det må være slitsomt å være så paranoid og gå rundt og tro at alle muslimer er onde slik en bruker her gir uttrykk for. 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 DarkwingDuck666 skrev (31 minutter siden): Det har selvsagt ingenting med at de er "krigsflyktninger" å gjøre. Hvorfor har vietnamesere alltid oppført seg som folk da? Serbere? Og flyktninger fra 2. verdenskrig? Drev jøder og voldtok og myrdet folk i USA da de flyktet dit for å unnslippe Nazi-Tyskland? Hvorfor blir ikke de muslimske flyktningenes barn så fredelige som nordmenn? Er det så ekstremt emosjonelt ubehagelig for enkelte av dere å engang vurdere tanken på at det kan finnes folkegrupper der ute som hater dere kun fordi dere er annerledes enn dem? Det kan det være flere grunner til, vietnameserne var få og ble spredd over hele landet. Etter 2,verdenskrig så var det behov for arbeidskraft over alt og man fikk muligheter til å jobbe og være til nytte. Den bølgen av flyktninger vi har sett nå er veldig ofte store mengder som blir boende ganske nært hverandre hvor mange ikke har noe å drive med, og man får ingen tilhørighet til samfunnet, og søker derfor sammen. Når man i tillegg da ikke er velkommen, iform av at man ikke får jobb, og blir beskyldt for å være roten til all elendighet, så blir det oss mot dem. Jødene som flyktet til Israel, er ikke like fredelige feks, men det blir vanskelig å sammenligne direkte. Jeg har enda ikke fått noen gode svar på hvordan du mener nøyaktig samme type kriminalitet og vold skjer overalt ellers i verden, der muslimene ikke er ansvarlige for den. Du har nevnt kommunisme og Islam som grunner. Det jeg etterspør, er om du har noe ønske om å prøve å forstå at det finnes forskjellige grunner, og sammensetninger av grunner til at slikt skjer, og at det ikke kan forklares så enkelt som Islam, eller kommunisme. Dersom vi klarer det, klarer å utrydde rotårsakene og kombinasjonene av disse til at denne slags oppførsel skjer, så vil det være mye mer nyttig, enn å kun eliminiere muslimene. Volden, voldtekten og drapene blir ikke borte, hvis du dreper aller kommunister, eller alle muslimer. Hvordan mener du det er best å gå frem for å finne ut av og forbedre kriminialiteten i følgende land: USA, Mexico, Honduras, Irak, Sverige, Egypt, Indonesia, Jamaica, Hviterussland, osv Er det hensiktmessig å finne en grunn for hvert av landene, eller tror du det kan være en del fellesnevnere? Sannsynligvis vil du finne igjen mange årsaker som er like i alle landene, og da kan man jobbe med å forstå hvorfor det blir slik og hvordan man kan unngå det. For meg så er det klinkende klart at årsaken til at innvandrere topper statistikkene, ikke er fordi de er innvandrere, men en av årsakene kan være at det er for mange av de. 1 Lenke til kommentar
Ka9nen Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 (endret) Baranladion skrev (9 minutter siden): Jødene som flyktet til Israel, er ikke like fredelige feks Nei vel? Hvor mange % av jødene i Israel er kriminelle da, sånn sett iforhold til befolkningene ellers i midtøsten. Jeg har vært i Israel og de aller fleste, både jøder og andre som bodde i det eneste demokratiet i midtøsten var så fredelige som bare det. Endret 22. april 2021 av Ka9nen 1 Lenke til kommentar
Ka9nen Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 Baranladion skrev (1 time siden): poenget er at enkelte tilsynelatende tror at Islam= vold og drap Om ikke = vold og drap så er det åpenbart ikke = demokrati og fred ihvertfall. Hvor mange muslimske, blomstrende demokratier har vi egentlig? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 Ka9nen skrev (2 timer siden): Hæ? På hvilken måte har SIAN innflytelse over maktutøverne? SIAN sitt syn står sterkt. Jeg vet ikke om du har lagt merke til at tråden er full av irrasjonell frykt for asylsøkere med en spesifikk etnisk tilhørighet, mens de samme brukerne feilaktig tror at etnisk norske flyktninger/lykkesøkere og andre folkegrupper på flukt fra krig, med lignende ressursmangel dages asylsøkere lider av, er bedre mennesker. ...inspirert i hovedsak av høyreekstreme kilder, som nettopp HRS. 2 Lenke til kommentar
Ka9nen Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 (endret) Red Frostraven skrev (5 minutter siden): SIAN sitt syn står sterkt. Jeg vet ikke om du har lagt merke til at tråden er full av irrasjonell frykt for asylsøkere med en spesifikk etnisk tilhørighet, mens de samme brukerne feilaktig tror at etnisk norske flyktninger/lykkesøkere og andre folkegrupper på flukt fra krig, med lignende ressursmangel dages asylsøkere lider av, er bedre mennesker. ...inspirert i hovedsak av høyreekstreme kilder, som nettopp HRS. Har ikke lagt merke til det, men hva har det med "maktutøverne" å gjøre? Jeg prøver å forstå fordi jeg ønsker selvsagt ikke at organisasjoner som SIAN skal ha "innflytelse over maktutøverne". De har rett til å si sin mening, uten å bli utsatt for vold. Endret 22. april 2021 av Ka9nen Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 (endret) Ka9nen skrev (1 time siden): Om ikke = vold og drap så er det åpenbart ikke = demokrati og fred ihvertfall. Hvor mange muslimske, blomstrende demokratier har vi egentlig? Når det gjelder islam som styresett, så er det selvsagt helt imot mine verdier og ikke forenelig med demokrati, det er primitivt og det er forkastelig. Om man mener de er så krigshissige er et veldig vanskelig spørsmål å svare på, og usikker på om det er noe vi skal ta opp her i tråden. Kort fortalt så har vi andre kriga og starta kriger ganske mye oftere og drøyere. Muslimske land har tildels kriget litt seg i mellom, men jeg er usikker på hvor aggressive de hadde vært på vesten, dersom vesten ikke hadde blandet seg inn i deres konflikter. Det jeg prøver å fremme med posten er at jeg synes det er trangsynt og for enkelt å hevde at muslimer bedriver vold og drap fordi de er muslimer. Vi mennesker er flinkere til å finne syndebukker, fremfor å virkelig prøve å forstå hvorfor ting blir som de blir. Endret 22. april 2021 av Baranladion 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 Ka9nen skrev (1 time siden): Nei vel? Hvor mange % av jødene i Israel er kriminelle da, sånn sett iforhold til befolkningene ellers i midtøsten. Jeg har vært i Israel og de aller fleste, både jøder og andre som bodde i det eneste demokratiet i midtøsten var så fredelige som bare det. Ja, dårlig eksempel av meg, innad så funker det bra, men de har også bedrevet med mye som ikke er så bra ovenfor de andre som bor i området. Også ett tema som fordypes best i andre tråder. Men takk for at du påpeker og retter på den uttalelsen. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 Baranladion skrev (17 minutter siden): Når det gjelder islam som styresett, så er det selvsagt helt imot mine verdier og ikke forenelig med demokrati, det er primitivt og det er forkastelig. Om man mener de er så krigshissige er et veldig vanskelig spørsmål å svare på, og usikker på om det er noe vi skal ta opp her i tråden. Boka (og artikkelen i Foreign Affairs) «clash of civilizations» hadde noen tanker om det. Det lagde ganske mye rabalder. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Clash_of_Civilizations Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 Det ser ut som de fleste innvandringsgrupper integrerer seg bra i Norge eller Vesten. Men av en eller annen grunn gjør ikke muslimer det. Store grupper muslimer havner utenfor og danner egne samfunn, som ofte er kriminelle og voldelige. Min egen erfaring med muslimer forteller meg at de kan være aggressive og farlige, typisk opptatt av sosial status, ære og skam. (Dvs muslimske menn er aggressive, ikke kvinner). Det hjelper ikke at venstresiden benekter virkeligheten på dette området. Det gjør bare at problemene vokser. Mange på venstresiden er nok litt naive i den tro at de har "venner" eller politisk allierte blant muslimene. Det har de ikke. Vi snakker om Islam, -en kultur som våre tippoldefedre kanskje ville forstått og sympatisert med. Men vi gjør det ikke. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå