John-Abruzzi Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Hei, Jeg kjøpte et billig USB til VGA adapter. Det fungerer, men det er ikke så klart bilde på skjermen. Hvis jeg ser videoer i full HD så er bildet helt ok, men i Word er tekst og ellers andre detaljer ganske uklare. Jeg har justert med ClearType tekst men det er bare så som så. Det jeg derfor egentlig lurer på er om noen har erfaringer med slike adaptere? Jeg kjøpte min for en ca. 120 kroner, og ser at typ Power og andre butikker selger slike adaptere til en mye høyere pris. Jeg lurer derfor på om jeg kan forvente bedre kvalitet med en slik, eller om slike adaptere er så som så sånn generelt. Tenkte å høre om erfaringer før jeg går til innkjøp. Det er bare til kontorbruk, og ikke gaming eller annet som krever høy ytelse. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) VGA er et analogt format som er veldig følsomt for kvalitetsforringing (eller hva jeg skal kalle det). Så jeg ville ikke forventa mirakler fra en adapter til rett over 100-lappen. Edit: Hvis du kan slippe å gå via analogt og heller direkte fra USB til f.eks. HDMI eller DVI så vil det være en klar fordel. Endret 11. april 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Du kan prøve med en annen kabel, men som sedsberg sier så er det trolig adapteren som er problemet. I motsetning til HDMI som bare skal sende en bitstream som enten kommer frem eller ikke, så må et VGA-signal være rent fra kilde til skjerm. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Er nesten umulig å få VGA til å se bra ut. Gammeldags analogt signal. Gå for en overgang til noe digitalt istedenfor. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 VGA kan se veldig bra ut, men det krever tilsvarende bra utstyr. Alt fra DAC til selve skjermen. Inkludert kabelen. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) Høres ut som signalet kodes ned til video. Det finnes utstyr som fikser dette direkte også, men oppløsningen følger USB-standarden, så du får best oppløsning med USB 3. Disse løsningene tar også en del CPU, spesielt på video og annet båndbredde-intensitivt materiale. Link til chipset; http://www.frescologic.com/product/single/fl2000/ Endret 11. april 2021 av vidor Lenke til kommentar
John-Abruzzi Skrevet 11. april 2021 Forfatter Del Skrevet 11. april 2021 Takker for mange svar! Jeg har hatt skjermen koblet til pc direkte i pc'en sin VGA utgang. Da er bildet ganske bra, i hvert fall til mitt bruk. Men siden jeg vil koble til enda en ekstra skjerm så kjøpte jeg det billige adaptere. Adaptere er oppgitt til å være USB 3.0, og jeg har det i USB 3.0 porten på pc'en. Det er ingen tvil om at adaptere gjør bildet dårlig med tanke på at det er bra bilde med VGA direkte i pc'en. Det som er spørsmålet nå er om det er noe poeng i å kjøpe et adapter til 5-600 kroner, eller om denne koblingen/teknologien ikke er tilstrekkelig god nok. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) Du har ikke mulighet til å gå fra DP, DVI eller HDMI til VGA i stedet? De pleier å fungere veldig mye bedre. Eller om skjermen kan bruke noe av dette direkte i stedet for VGA? Gode adaptere er såpass dyre at ofte lønner det seg å heller kjøpe ny skjerm. Endret 11. april 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
John-Abruzzi Skrevet 11. april 2021 Forfatter Del Skrevet 11. april 2021 Nei, det er det som er så dumt... Laptopen har HDMI eller VGA ut, så hvis jeg vil ha to ekstra skjermer så må jeg nok igjennom USB Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Du kan sjekke USB-ID på adapteret så kan du se hva som er i det. F.eks 03EB:0CB7 I Linux skriver du bare lsusb (usbutils) https://linuxhint.com/use_lsusb_command/ På Windows kan du gå inn på device og finne dette (litt kronglete) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå