Gå til innhold

Lønnsoppgjøret 2021

Anbefalte innlegg

Jeg leser hvert år at lønnsopgjøret er på mellom 2.7% og 3.5%. Og nå leser jeg at årets oppgjør blir 2.67% og utgjør et generelt tillegg på 2.20kr.

Hvordan kan 2.67% bli 2.2kr pr time, det vil jo si at de går ut i fra en timelønn på 90kr hvis 2.67% skal stemme.

Har en årslønn på 585.000/ timelønn 292

De siste 4 årene har jeg kun fått 2.60kr - 2.70kr - 3.10kr - 2.80kr.

Dette er jo ikke i nærheten av 3%, som vel skulle utgjort rundt 8kr i tillegg hvert år.

Noen som kan forklare hvordan dette fungerer? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thomas Berntesen skrev (45 minutter siden):

Jeg leser hvert år at lønnsopgjøret er på mellom 2.7% og 3.5%. Og nå leser jeg at årets oppgjør blir 2.67% og utgjør et generelt tillegg på 2.20kr.

Hvordan kan 2.67% bli 2.2kr pr time, det vil jo si at de går ut i fra en timelønn på 90kr hvis 2.67% skal stemme.

Har en årslønn på 585.000/ timelønn 292

De siste 4 årene har jeg kun fått 2.60kr - 2.70kr - 3.10kr - 2.80kr.

Dette er jo ikke i nærheten av 3%, som vel skulle utgjort rundt 8kr i tillegg hvert år.

Noen som kan forklare hvordan dette fungerer? 

Du har sannsynligvis 300 kroner timen. Normalt regner en 1950 timer i ett årsverk/årslønn.

Rare regnestykker ja! I vår bedrift er det direkte. Får jeg 4% så får jeg 4%.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Kan også legge til at når ein seier at årets oppgjer har ei kostnadsramme på 2,67% så er dette den gjennomsnittlege lønnsauken totaltsett over ei 12 månedars periode.
Som det står i artikkelen så er det ikkje berre det generelle tillegget som er rekna med, ein berekner også den delen av årets lønnsauke som du fekk på oppgjeret i fjor (overheng) og kva ein antek endringa i lønnsmassen (summen av alle arbeidarane) vil utgjere i kostnad (glidning).

I tillegg til det ekstra løftet som er øyremerka lavtlønna, så er det også vanleg å avtale andre tillegg som gir ekstra løft til enkelte yrkesgrupper og som på den måten aukar snittet. Det kan til dømes være ved å auke ulempetillegget for nattarbeid, gi lønnsaukning til seniorar, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...