TheSnidr Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Hei! Jeg og dama vil kjøpe hus sammen. Hun har ingen egenkapital. Jeg har nok til egenkapitalkravet for hele lånet. Hvilke alternativer har vi når det kommer til deling av lånet, slik at det blir rettferdig ved salg og ved et evt brudd? Er åpen for forslag, men vi har sett for oss at vi kan dele beløpet på midten, og at egenkapitalen kun går til nedbetaling av min andel av lånet. Da eier vi begge 50%, men hun betaler mer på lånet i måneden enn meg. Er dette en rettferdig måte å gjøre det på? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Dere har felles lån og 50/50 fordeling av bolig. Så skriver dere kontrakt hvordan egenkapital er fordelt. 1 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 https://dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligokonomi/boliglan/dele-boliglan-riktig Veldig fin artikkel linket til over. 2 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Enten del boliglånet mellom dere slik at hun har høyere lån på seg, eller så kan dere gjøre som @Salvesen. sier å ha en samboerkontrakt hvor dere avtaler at ved et eventuelt salg e.l. skal innskutt egenkapital tilbakebetales med markedsjustering før resten av boligen fordeles 50/50. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Hvis du har 150 000 i EK og boligen koster 1 000 000, tar dere opp hvert deres lån, ett på 350 000 (ditt) og ett på 500 000 (hennes). Overfor banken er dere begge ansvarlig, og begge lånene har samme saldo, men du betjener det ene og hun det andre. Da går dette nærmest automatisk. En enkel samboerkontrakt som sier at dere eier 50/50 og er internt ansvarlig for hvert deres lån er nok på sin plass. Men i praksis subsidierer du henne noe, ved at hun får kjøpe 100% lånefinansiert. Og selger dere med tap kan det bli vanskelig i praksis å få noe penger av henne. Det er også mulig å avtale at du skal ha ut egenkapitalen forlodds før dere deler resten. Men da får dere spørsmål om rente, du subsidierer henne i praksis også da, og du bærer antageligvis hele tapet om dere selger med tap. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 12. april 2021 Del Skrevet 12. april 2021 Som andre skriver, det ryddigste er å ta opp hvert sitt lån. En ekstra grunn som ikke er nevnt, er at da står dere begge fritt til å gjøre ekstra innbetalinger på lånet uten at det påvirker den andre. Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 12. april 2021 Forfatter Del Skrevet 12. april 2021 Takker for tilbakemelding! Da blir det nok hvert vårt lån vi går for! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå