Bjørn Tornes Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Hei! Jeg har hatt et uhell med bilen, da jeg fant denne med alle vinduer åpne en morgen på en regnværsdag. Tørket ut av bilen med håndkle og ristet mattene, men etter en tid nå får jeg fukt på innsiden av rutene og det lukter dårlig i bilen. Tenkte å få lånt en garasje å sette den inn med en varmevifte, har også mulighet for å få lånt et ozon apparat. Er ikke noe bilmekaniker type verken profesjonelt eller hobby, så hvis seter og gulv må åpnes må den nokk inn på service. Hvordan tenker dere en bør gå frem her steg for steg? Bilen er en 2011 modells Volvo 50. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Hvordan finner man bilen med alle vinduer åpne? Har du barn? 😛 Har det begynt å lukte er det egentlig for seint, men du kan alltids prøve med en varmevifte i bilen i et lukket rom, med vinduene på gløtt. 1 Lenke til kommentar
Bjørn Tornes Skrevet 11. april 2021 Forfatter Del Skrevet 11. april 2021 Det lurte jeg også på... har en mistanke om at nøkkelen har komt i klem, da man kan åpne alle vinduer med denne. Har ikke barn nei 😛 Ja, tenkte det som første skritt ihvertfall, hvor lenge bør den stå slik? Lenke til kommentar
Bjørn Tornes Skrevet 11. april 2021 Forfatter Del Skrevet 11. april 2021 En ting til, har en avfukter, vil dette være mer effektivt enn en varmevifte? Og dersom, skal jeg sette den på kontinuerlig avfuktning eller laveste fuktighet (kan gå ned til 40 % luftfuktighet) Lenke til kommentar
daruu Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) Prøv med både avfukter og vifte, trenger litt varme for å fungere best. Så kan du kjøre ozonmaskin etterpå evt Edit: Ta ut matter, vipp opp bakseter etc for å få tørket mest mulig Endret 11. april 2021 av daruu 1 Lenke til kommentar
Bjørn Tornes Skrevet 11. april 2021 Forfatter Del Skrevet 11. april 2021 Takker for svar (også til første svarte)! Da prøver jeg det, hvor lenge bør den stå med varme/avfuktning? Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Jeg hadde lekkasje i bilen og klissbløte matter og i teppet under. Etter jeg hadde tørket med ovn i noen dager trodde jeg at det nå var tørt, men leide tepperenser for sikkerhets skyld, og da fosset det opp vann. Hadde bilen hos Møller skadeverksted, og teppet var fremdeles fuktig, og ikke minst vått under teppet mot stålet. Ikke sikkert det har vært like stor vanntilførsel hos deg som hos meg, jeg hadde lekkasje via drens for takluke. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 1 hour ago, Bjørn Tornes said: Bør ha noe å avfukte med. Avfukter er grei da den kommer med oppsamler, men du kan også kjøpe inn en tørkebolle fra nærmeste varehus. Men det kommer nok til å ta noen døgn. 1 Lenke til kommentar
Bjørn Tornes Skrevet 11. april 2021 Forfatter Del Skrevet 11. april 2021 (endret) Olsenhower: Det er det jeg er mest redd for at det skal ligge noe igjen og ruste og/eller muggle "usynlig". Var det dyrt å ta den til verksted? Tenker da eventuelt for å ta en vurdering om noe mer bør gjøres. Har matter med kant på og disse var fylt fra hjørne til hjørne et par mm oppover, men det var ikke rent over. Dørpanel og seter hadde også et tynt lag med vann på. del_diablo: Har satt inn en avfukter, med noen liters oppsamler på no. I tillegg har jeg en oljeovn som varmer (fant ikke varmevifte). Endret 11. april 2021 av Bjørn Tornes Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Dra ut gummiproppene under bilen når du setter den til tørk 1 Lenke til kommentar
Bjørn Tornes Skrevet 11. april 2021 Forfatter Del Skrevet 11. april 2021 Hvor finner jeg disse? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) Bruk en tepperenser eller våt-støvsuger til å suge opp så mye fukt som mulig. Tørk bilen med varme og eventuelt også lufttørker. Avfuktere av kompressor type vil vel ha en 15-20 varmegrader før de har effekt. I utgangspunktet er vel varme og utlufting nok, men det tar lang tid. Endret 11. april 2021 av Svein M 1 Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Bjørn Tornes skrev (30 minutter siden): Olsenhower: Det er det jeg er mest redd for at det skal ligge noe igjen og ruste og/eller muggle "usynlig". Var det dyrt å ta den til verksted? Tenker da eventuelt for å ta en vurdering om noe mer bør gjøres. Har matter med kant på og disse var fylt fra hjørne til hjørne et par mm oppover, men det var ikke rent over. Dørpanel og seter hadde også et tynt lag med vann på. del_diablo: Har satt inn en avfukter, med noen liters oppsamler på no. I tillegg har jeg en oljeovn som varmer (fant ikke varmevifte). I ditt tilfelle er det nok ikke så alvorlig siden den bare sto en natt, min bil sto flere dager med lekkasje (bor på vestlandet) mens jeg ventet på timen hos Møller. Brukte bilpresenning på de verste dagene, men av og til var den blåst slik at den hang og slang da jeg kom ut om morgenen. Med leiebil kom det på ca 11000, men som sagt, var nok mer fuktig enn din bil har klart å bli på en natt. Ville prøvd de andre tipsene du har fått før eventuell kontakt med verksted 😊 1 Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Et gammelt triks for å tørke opp smeltet snø er å legge mange gamle aviser under gulvmattene, de suger til seg mye fuktighet. Skift dem når de er våte. 1 Lenke til kommentar
Bjørn Tornes Skrevet 11. april 2021 Forfatter Del Skrevet 11. april 2021 Svein M: Har ikke tepperens tilgjengelig, så da må jeg eventuelt leie. Har satt lufttørkeren inni med en 1 kW varmeovn, satser på at disse klarer å varme bilen nokk til at avfukteren får effekt. Olsenhower: Hehe, uff da, ikke gøy når det er så ille. Jeg er eks-Bergenser, så kjenner til hvordan det er når det regner sidelengs. Prøver ut de andre forslagene først og hvis lukten går vekk så satser jeg på at det er greit. Linux-fan: Antar dette vil dekke til for sirkulasjon for varme/avfuktning sånn at jeg prøver dette først. Skulle noe lignende skje igjen eller jeg drar med meg mye snø inn i bilen skal det definitivt prøves! Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) 2 hours ago, Bjørn Tornes said: Hvor finner jeg disse? Rett på undersiden av gulvet, de er gjerne lokalisert på det laveste punktet på gulvet, under bagasjerom og sånne steder. Her er gummiproppen ifra bagasjerommet på min bil, de ser gjerne sånn her ut. *edit* husk på å sette de tilbake før du kjører noe sted, kjipt å kjøre over vanndammer f.eks. med disse dratt ut Endret 11. april 2021 av Fenrisúlfr 1 Lenke til kommentar
Bjørn Tornes Skrevet 12. april 2021 Forfatter Del Skrevet 12. april 2021 Etter en natt med tørking er alle overflatepaneler, tepper ol. er knusktørre, men klarer å dra opp teppe + dempingsmateriale ved sjåførsiden og kjenner at det er noe fukt. Dette er sånn at jeg kjenner det er der, uten at det er synlig på fingen at det er vått. Burde det være helt knusktørt her, eller er dette vanlig? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. april 2021 Del Skrevet 12. april 2021 Det bør være helt tørt over alt. Det er ikke fort gjort å tørke dørken i en bil. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. april 2021 Del Skrevet 12. april 2021 Blir litt sånn som når man steker noe, utsiden blir fort stekt, men det tar mye lengre tid å få den gjennomstekt. Eller skoene mine etter en våt tur, de blir fort tørre på utsiden, men de er fortsatt fuktig på innsiden (Har nå fått meg skotørker..) Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. april 2021 Del Skrevet 12. april 2021 Nei, vanlig og vanlig? Problemet er at jo lengre ned du går, jo lengre tid tar det å tørke det. Mener å huske at det tok meg 3 døgn å tørke ut seter etter vask, da tilgangen på våtsuger/tellesuger var fraværende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå