Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rare lyder bakdekk etter bytte


Anbefalte innlegg

Skiftet fra vinter til sommer hos dekkbutikk.

Nå kommer det "rare" lyder bak. Minne om skraping, noe som slenger borti - rumelelyd.....

Kan det være farlig å kjøre med dette? selvfølgelig vanskelig å vite hva dette er....

Merbart opp til rundt 45 km. Høres ikke så godt ved høy hastighet. Lyden er ikke der ved ryggen - kun fremover.

Kan boltene være for lange? 

 

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
pierce007 skrev (35 minutter siden):

Skiftet fra vinter til sommer hos dekkbutikk.

Nå kommer det "rare" lyder bak. Minne om skraping, noe som slenger borti - rumelelyd.....

Kan det være farlig å kjøre med dette? selvfølgelig vanskelig å vite hva dette er....

Merbart opp til rundt 45 km. Høres ikke så godt ved høy hastighet. Lyden er ikke der ved ryggen - kun fremover.

Kan boltene være for lange? 

 

Noen ideer?

Vanskelig å si uten å høre det, men kan være for lange bolter, ja.

Det skjedde på min forrige bil. Måtte slipe ned boltene noen millimeter, så forsvant lyden.

Edit:

PS: Det var en MB c-klasse

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Cocola skrev (1 minutt siden):

Har du nylig fått avbalansert dekkene? Jeg har opplevd at loddene tar borti caliper etter avbalansering.

Ble avbalansert ved bytte fra vinter til sommerdekk (ihvertfall det jeg betalt for). Kjøpte helt nye sommerdekk som ble satt på sommerfelgene.

Lenke til kommentar

Hva slags bil, felger og dekk?

Kan det være at bilen i utgangspunktet har forskjellig dimensjon på felg forran og bak?

Har opplevd det selv... jeg visste jo at det var et mulig problem men jeg glemte å si ifra til dekkbutikken, og de antok at felgene var like fram og bak.

Lenke til kommentar
pierce007 skrev (1 time siden):

Vinterdekk var 195/60/15.

Sommer 225/50/17

Edit: Jeg tok utgangspunkt i at 195/60-15 er original dimensjon på bilen. Stemmer det? Hvilken modell og år er bilen fra?


Det blir en alt for høy profil;  burde ha vært en 40-profil, dvs. 225/40-17 (eventuelt 225/45-17 hvis originalt 195/65-15) så sjansen er stor for at noe skrubber borti - Som andre skriver, jekk opp bilen og se om du ser noen slitasjemerker både på gummi og (inner-) skjerm, støtdemper (fjær). Husk at når du jekker opp så vil opphenget sige litt ned og hjulet nok uansett løpe fritt.

Hvor brede er felgene dine?

Mulige størrelser som vil fungere:

image.thumb.png.9dbb02365c2010d2749792e4dc1fabd4.png

image.thumb.png.27ce25a3a8dd4a408a4fbf7683f5c4c4.png
Se www.wheel-size.com for info om mål ift. klaring mot skjerm, støtdemper etc.

Endret av NoBo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Riktig dekk dimensjon står i vognkortet.

Om dette stemmer: Peugeot Partner ll (7) 08-18: 195/70/15

Så har 225/50-17 riktig omkrets, bare 0.45% større.
 
Ellers så har felgens innpress betyding for hvor langt inn eller ut hjulet kommer.
Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...