NoTrace Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 44 minutes ago, Mag ne said: Folk som har så mye penger at de må bo i Sveits pleier å klare å finne ut av slike ting, men det er altså EØS som er riktig område. Skjønner ikke den første delen der (uthevet). Hva mener du med det, og hvordan er det relatert til det du siterer? Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 DaniNichi skrev (På 11.4.2021 den 17.12): Skatt på aksjer er på trynet i Norge. Opererte ut fra Sveits før covid og der var alt så mye enklere. Nå må jeg nesten doble ROI daglig kun for å dekke skatten. NoTrace skrev (6 minutter siden): Skjønner ikke den første delen der (uthevet). Hva mener du med det, og hvordan er det relatert til det du siterer? Innlegget før. 1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 Ahaa, takk for kontekst, burde vel fått det med meg. 👍 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 16. april 2021 Del Skrevet 16. april 2021 (endret) Synes ikke dette er noe å gråte over. Er det én ting som virkelig hadde gjort meg PISSED, så hadde det vært at aksjer ble skattlagt mildere enn lønnsarbeid. Det skulle bare mangle at lønn og kapital ble skattlagt ~likt. Noe annet ville vært a) urettferdig, og b), en uhensiktsmessig skjevfordeling. Og, ja, jeg har en del penger i aksjefond. Endret 16. april 2021 av Bjarnemann 1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 16. april 2021 Del Skrevet 16. april 2021 (endret) Det skattes jo ikke likt? For enkelte vil nok skatteprosenten tilfeldigvis være tilsvarende inntektsskatten, men det er jo bare en tilfeldighet. For noen vil det være mer, og for andre vil det være mindre. Jeg betaler en god del mindre i skatt på aksjegevinst i forhold til inntektsskatten. Endret 16. april 2021 av NoTrace Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 16. april 2021 Del Skrevet 16. april 2021 (endret) ~Likt* Som i pluss minus, cirka det samme som inntektsskatt. Jeg skatter også mer på inntekt enn jeg gjør på aksjegevinst. Etter fradrag ~marginalt mer. Også skatter noen litt mindre. Men da vil jeg egentlig si at det at mange skatter mer av inntekt enn aksjegevinst, det undetstreker poenget mitt: skatten er virkelig ikke noe å surmule over. Helt på sin plass. Endret 16. april 2021 av Bjarnemann Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Det eneste som er litt irriterende er at det er begrensinger på hvilke aksjer man kan kjøpe med en aksjesparekonto. Å måtte skatte fortløpende av utbytte legger en voldsom demper på fremtidig avkastning om man handler i andre markeder (eks. USA). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå