Gå til innhold

Ikke 22% skatt på aksjefond og krypto, men 31.68%

Anbefalte innlegg

44 minutes ago, Mag ne said:

Folk som har så mye penger at de må bo i Sveits ;) pleier å klare å finne ut av slike ting, men det er altså EØS som er riktig område.

Skjønner ikke den første delen der (uthevet). Hva mener du med det, og hvordan er det relatert til det du siterer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (På 11.4.2021 den 17.12):

Skatt på aksjer er på trynet i Norge.

Opererte ut fra Sveits før covid og der var alt så mye enklere.

Nå må jeg nesten doble ROI daglig kun for å dekke skatten.

NoTrace skrev (6 minutter siden):

Skjønner ikke den første delen der (uthevet). Hva mener du med det, og hvordan er det relatert til det du siterer?

Innlegget før.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes ikke dette er noe å gråte over. 

Er det én ting som virkelig hadde gjort meg PISSED, så hadde det vært at aksjer ble skattlagt mildere enn lønnsarbeid. 

Det skulle bare mangle at lønn og kapital ble skattlagt ~likt. Noe annet ville vært a) urettferdig, og b), en uhensiktsmessig skjevfordeling. 

Og, ja, jeg har en del penger i aksjefond.

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skattes jo ikke likt? For enkelte vil nok skatteprosenten tilfeldigvis være tilsvarende inntektsskatten, men det er jo bare en tilfeldighet. For noen vil det være mer, og for andre vil det være mindre.

Jeg betaler en god del mindre i skatt på aksjegevinst i forhold til inntektsskatten.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

~Likt* :)

Som i pluss minus, cirka det samme som inntektsskatt. Jeg skatter også mer på inntekt enn jeg gjør på aksjegevinst. Etter fradrag ~marginalt mer. Også skatter noen litt mindre. 

Men da vil jeg egentlig si at det at mange skatter mer av inntekt enn aksjegevinst, det undetstreker poenget mitt: skatten er virkelig ikke noe å surmule over. Helt på sin plass. 

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...