TBJ Skrevet 9. april 2021 Del Skrevet 9. april 2021 (endret) Har fem stk. 8TB harddisker jeg har tenkt å sette opp i raid5. Vurderer å kjøpe NAS, men ser det blir kanske unødvendig dyrt med fem harddisker. Men jeg har jo raid på hovedkortet mitt, så hvorfor ikke starte der tenker jeg. https://www.komplett.no/product/759848#technical-details Jeg har liten erfaring med raid, så derfor spør jeg: Hva skjer med raid-oppsettet om f.eks. hovedkortet blir ødelagt? Er det bare å koble opp til et annet hovedkort og det vil fungere igjen? Endret 9. april 2021 av TBJ Lenke til kommentar
NULL Skrevet 9. april 2021 Del Skrevet 9. april 2021 Hvis det er samme type kontroller på det nye hovedkortet, så ja - i teorien skal man kunne aktivere RAID på det noe kortet og videreføre oppsettet. RAID er på ingen måte en erstatning for sikkerhetskopiering. Når det ellers gjelder NAS, så brukes som regel ganske standard Linux-løsnigner for software-basert RAID. Hvis noe skjer med NAS-en, vil man normalt sett kunne koble diskene opp i en PC og og mounte RAID-oppsettet igjen under Linux. 1 Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 9. april 2021 Forfatter Del Skrevet 9. april 2021 Vil ikke kjøre Linux på denne maskina. Avhengig av Windows der, men hvordan ville software basert raid fungere i Windows da? Vil man kunne få tilbake data om man kobler raid-settet til en annen Windows PC? (i tilfellet Windows eller hovedkortet dør) Lenke til kommentar
NULL Skrevet 9. april 2021 Del Skrevet 9. april 2021 7 minutes ago, TBJ said: Vil ikke kjøre Linux på denne maskina. Avhengig av Windows der, men hvordan ville software basert raid fungere i Windows da? Vil man kunne få tilbake data om man kobler raid-settet til en annen Windows PC? (i tilfellet Windows eller hovedkortet dør) Veldig lenge siden jeg har fiklet noe med software-RAID i Windows, så skal være forsiktig med å uttale meg. Men i utgangspunktet: Ja, å flytte det til en annen PC skulle i utgangspunktet være fullt mulig. Hvis det evt. er noe mulighet for å kjøre diskkryptering mot TPM-modul, er det kanskje noe som ikke gjør bytte av pc helt rett fram (men man kan ta backup av key uansett så vidt jeg husker). Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 10. april 2021 Forfatter Del Skrevet 10. april 2021 Da blir det å teste Software Raid5 i WIndows. Takk for svarene 🙂 Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 10. april 2021 Forfatter Del Skrevet 10. april 2021 Raid5: Er det mulig å hente ut data hvis ’en disk dør, eller MÅ man inn med en ny disk først? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. april 2021 Del Skrevet 10. april 2021 Se på Snapraid istedenfor "hovedkort-raid". Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) 21 hours ago, TBJ said: Raid5: Er det mulig å hente ut data hvis ’en disk dør, eller MÅ man inn med en ny disk først? Du kan bruke PC som vanlig med én ødelagt eller manglende disk. Det finnes også programvare for å hente ut data hvis kontrolleren blir ødelagt eller nytt HK/kontroller ikke er kompatibel. Endret 11. april 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 12. april 2021 Forfatter Del Skrevet 12. april 2021 sedsberg skrev (17 timer siden): Du kan bruke PC som vanlig med én ødelagt eller manglende disk. Det finnes også programvare for å hente ut data hvis kontrolleren blir ødelagt eller nytt HK/kontroller ikke er kompatibel. Takk for infoen Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 12. april 2021 Forfatter Del Skrevet 12. april 2021 mobile999 skrev (På 10.4.2021 den 19.14): Se på Snapraid istedenfor "hovedkort-raid". Mmmm. Snapraid (aldri hørt om tidligere) virker veeeldig interessant. Tror faktisk det kan være det beste til mitt formål. Dette skal testes. Takk for tipset!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå