Eriksendrul Skrevet 9. april 2021 Del Skrevet 9. april 2021 (endret) En sak i rommerikes blad der en sjåfør ble stoppet med for tung lastebil, Nedenfor har jeg klippet ut en liten del av saken. Hvorfor får firmaet boten? Er ikke sjåføren selv 100% ansvarlig for den bilen han kjører? Dette ble dyrt: – Han skjønte det + Sak Vogntoget ble ilagt en bot på 39.000 kroner. – Det er dyrt å kjøre med overlast. Bota går til firmaet og ikke til sjåføren. Grunnen til at bota er så høy er rett og slett fordi det er dyrt å reparere veier som blir utsatt for så tung transport, sier Rogneby til Romerikes Blad. Endret 14. april 2021 av Eriksendrul Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 9. april 2021 Del Skrevet 9. april 2021 Kanskje ikke sjåføren som lastet bilen? Litt dumt om sjåføren får boten om f.eks. tidligere ledd har lastet bilen feil eller har lastet mer enn oppgitt. Har ingen erfaring som yrkessjåfør men har lastet noen containere. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. april 2021 Del Skrevet 9. april 2021 Det er fastslått i forskrift om gebyr for overlasting at "Der sjåføren opptrer som ansatt i et transportforetak" går gebyret til transportforetaket. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. april 2021 Del Skrevet 9. april 2021 Gir jo absolutt mening. Det er lett for et transportselskap å presse sjåførene til å kjøre med ulovlig last, og så gi de sparken om de skulle bli tatt. Da får selskapet null konsekvenser. 5 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. april 2021 Del Skrevet 9. april 2021 Ofte så vet sjåfør kun hvor mye vekt de har ved å se på fraktbrevet. Ved massetransport så er det maskinføreren som vet hvor mye vekt de fyller på bilen, da de har vekt på løfteredskapet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 Om målet ved å gi bot for overlast er at problemet skal reduseres gir det jo mest mening å gi boten til firmaet. Det er firmaet som står best med tanke på å gjøre tiltak for å unngå at dette skjer. En sjåfør som blir presset av ett firma som ikke risikerer noe blir noe helt annet. Da ville problemet ha blitt mye større, og man ville straffet den svake parten i forholdet. Bare se alle de utenlandske vogntog som kommer med dårlige og uegnede dekk til Norge vinterstid. Firmaene risikerer jo ingenting, så problemet er kjempestort hver eneste vinter. Lenke til kommentar
Rydin Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 PantZman skrev (På 9.4.2021 den 3.16): Kanskje ikke sjåføren som lastet bilen? Litt dumt om sjåføren får boten om f.eks. tidligere ledd har lastet bilen feil eller har lastet mer enn oppgitt. Har ingen erfaring som yrkessjåfør men har lastet noen containere. Jeg skjønner hvorfor firmaet får boten, pga mange utenlandske sjåfører, og forholdene de jobber under. Da jeg tok C-lappen (har ikke jobbet med transport) så mener jeg å huske at de sa at sjåføren alltid har ansvaret for at det er lastet riktig. F.eks hvis det var en plombert container der sjåføren ikke visste hva og hvordan den var lastet, så er det sjåføren sitt ansvar hvis den er lastet feil. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 Rydin skrev (1 time siden): F.eks hvis det var en plombert container der sjåføren ikke visste hva og hvordan den var lastet, så er det sjåføren sitt ansvar hvis den er lastet feil. Se pgf 4 2.ledd i forskrift om gebyr for overlasting: link Sitat Hele eller deler av overlastgebyret ilegges avsenderen av containeren ved transport av containere der vekten overstiger det som er angitt i erklæringen etter § 4a og containeren er plombert eller på annen måte har vært låst under hele transporten. Dette gebyret skal beregnes ut fra avviket mellom containerens angitte og aktuelle vekt. 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå