Pallehysa Skrevet 8. april 2021 Del Skrevet 8. april 2021 Rkk89 skrev (2 timer siden): Også skjønner jeg ikke hvorfor han kommer med små ting. Han kom med det mest alvorlige. Dog ikkje kjempealvorlig. Men tydeligvis nok til stryk. Kan godt hende han hadde fleire små ting, som han kanskje ikkje eingang kommenterte, som gjer han usikker og som selvfølgelig vil påvirke heilheitsintrykket. Ustødig på rattet. Vingling, rykkete kjøring. Dårlig planlegging. Etc. Den planlegginga er veldig viktig. Og det gjenspeiler jo seg også i rygginga. Lenke til kommentar
Dugg Skrevet 8. april 2021 Del Skrevet 8. april 2021 Rkk89 skrev (24 minutter siden): Jo man har rett på å få ny sensor. Hvem sier at man ikke kan ? Vegvesenet. Det har å gjøre med om de har ressurser til det eller ikke. Altså, de vil prøve å etterkomme ønsket om annen sensor, men har de ingen tilgjengelig, så blir det den samme. Du kan ringe trafikkstasjonen på forhånd (når du har fått time) og du kan si det til sensor på selve førerprøve. Sensor kan da la en annen få gjøre jobben, eller si at "nei, det blir nok meg. Det er ingen andre ledige". Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 8. april 2021 Del Skrevet 8. april 2021 Oppkjøring er en stressende situasjon. Sensor bør ikke stryke noen bare fordi en er stresset av settingen. Det må mer til. Den dagen en får lappen så er en ikke utlært, men man er i stand til å kjøre på egenhånd, og samle den erfaring en trenger for å bli flinkere. Så det sensor ser etter er vel sjåførens evne til å ta egne valg og vurderinger, samtidig som sikkerheten blir ivaretatt. Jeg ser her at en kan be om å få en annen sensor, men de garanterer ikke at du får det slik svaret er formulert. Svaret er fra vegvesenet, så ikke så mye synsing. https://www.ung.no/oss/lappen/424143.html Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 8. april 2021 Del Skrevet 8. april 2021 (endret) Enkleste måte å sikre annen sensor neste gang er å melde seg på oppkjøring på en annen trafikkstasjon. Noen bruker jo dette bevisst for å få litt enklere trafikk om de f.eks. sogner til en i sentrale Oslo, men vil da anbefale å ta noen kjøretimer i oppkjøringsområdet. Det finnes noen "feller" selv i enkle områder. Følger du trafikken (flyt og fartstilpasning er viktig) overholder alle fartsgrenser og vikepliktsregler, stopper for fotgjengerfelt og ikke gjør noen tabbe helt på slutten (mange slapper av litt for mye på vei inn til trafikkstasjonen, men det er først når du er ferdig parkert at du er ferdig) - så skal det mye til for å stryke. Viktigste vil jeg si er flyt og vikeplikt. Flyt betyr at du er oppmerksom og har litt begynner-kunnskaper i å lese øvrig trafikk og tilpasse deg denne. F.eks. viktig å øke fart i akselerasjonsfelt inn på motorvei på en smidig måte. Ser ganske ofte både folk med sertifikat og med L-merke være altfor trege til å tråkke på gassen - det blir farlig når man kjører ut på en motorvei i 60-70 hastighet og øvrig trafikk går i 90-100. Kan bli et dilemma noen ganger hvis trafikken går noe raskere enn fartsgrensen på oppkjøringen, men da får man tilpasse som best man kan. Og vri på hodet før feltskifte... dødsonen kan fint skjule en bil eller MC. Endret 8. april 2021 av Rune_says 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. april 2021 Del Skrevet 8. april 2021 Rune_says skrev (10 minutter siden): Enkleste måte å sikre annen sensor neste gang er å melde seg på oppkjøring på en annen trafikkstasjon. Akkurat no er det litt vanskeleg. På grunn av koronatiltak så må ein køyre opp på nærmaste trafikkstasjon, og sensorane får heller ikkje reise rundt. Men i ein normalsituasjon er eg heilt einig. 1 Lenke til kommentar
Rkk89 Skrevet 9. april 2021 Forfatter Del Skrevet 9. april 2021 Rune_says skrev (10 timer siden): Enkleste måte å sikre annen sensor neste gang er å melde seg på oppkjøring på en annen trafikkstasjon. Noen bruker jo dette bevisst for å få litt enklere trafikk om de f.eks. sogner til en i sentrale Oslo, men vil da anbefale å ta noen kjøretimer i oppkjøringsområdet. Det finnes noen "feller" selv i enkle områder. Følger du trafikken (flyt og fartstilpasning er viktig) overholder alle fartsgrenser og vikepliktsregler, stopper for fotgjengerfelt og ikke gjør noen tabbe helt på slutten (mange slapper av litt for mye på vei inn til trafikkstasjonen, men det er først når du er ferdig parkert at du er ferdig) - så skal det mye til for å stryke. Viktigste vil jeg si er flyt og vikeplikt. Flyt betyr at du er oppmerksom og har litt begynner-kunnskaper i å lese øvrig trafikk og tilpasse deg denne. F.eks. viktig å øke fart i akselerasjonsfelt inn på motorvei på en smidig måte. Ser ganske ofte både folk med sertifikat og med L-merke være altfor trege til å tråkke på gassen - det blir farlig når man kjører ut på en motorvei i 60-70 hastighet og øvrig trafikk går i 90-100. Kan bli et dilemma noen ganger hvis trafikken går noe raskere enn fartsgrensen på oppkjøringen, men da får man tilpasse som best man kan. Og vri på hodet før feltskifte... dødsonen kan fint skjule en bil eller MC. Jeg fikk ingen kommentar på vikeplikten eller farten inn og ut av e18. Hverken på veiene. Stoppet når jeg skulle. Han sier jeg ikke så syklisten. Men det gjorde jeg. Men jeg hadde jo kontroll på hvor den befant seg. Snakka med en venninne igår hun sa hun selv ikke kunnr rygge eller parkere. Han sensoren jeg fikk er veldig streng og kjørelærer var sikker på at han ikke lenger jobbet. Men jeg har så uflsks Lenke til kommentar
Rkk89 Skrevet 9. april 2021 Forfatter Del Skrevet 9. april 2021 Thor. skrev (13 timer siden): Oppkjøring er en stressende situasjon. Sensor bør ikke stryke noen bare fordi en er stresset av settingen. Det må mer til. Den dagen en får lappen så er en ikke utlært, men man er i stand til å kjøre på egenhånd, og samle den erfaring en trenger for å bli flinkere. Så det sensor ser etter er vel sjåførens evne til å ta egne valg og vurderinger, samtidig som sikkerheten blir ivaretatt. Jeg ser her at en kan be om å få en annen sensor, men de garanterer ikke at du får det slik svaret er formulert. Svaret er fra vegvesenet, så ikke så mye synsing. https://www.ung.no/oss/lappen/424143.html For all del de skal ikke slippe idioter ut på veien. Oppkjøringen jeg hadde i januar var helt på trynet. Og da var han også veldig streng og sur. Gnissa med tennene. Bråbremsa, tok rattet. Men jeg jobbet så hardt for å klare dette nå. Så denne gangen ble det små feil som var veldig irrelevante. Han sa med engang jeg vil ikke snakke. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 9. april 2021 Del Skrevet 9. april 2021 Rkk89 skrev (1 time siden): For all del de skal ikke slippe idioter ut på veien. Oppkjøringen jeg hadde i januar var helt på trynet. Og da var han også veldig streng og sur. Gnissa med tennene. Bråbremsa, tok rattet. Men jeg jobbet så hardt for å klare dette nå. Så denne gangen ble det små feil som var veldig irrelevante. Han sa med engang jeg vil ikke snakke. OK, men da er det bare å terpe på de små detaljene så det sitter. Du vet selv hvor du er svakest - kjør på med mengdetrening av det. Kjørelæreren har jo ellers et ansvar ift å fortelle deg når du er klar... mange fokuserer litt for mye på å spare på kjøretimer, men de kan være veldig verdifulle senere - rent gull om kjørelæreren deler gode tips/erfaringer. Unngår du bare en skade så kan bonustap tilsvarende 40-60K være spart inn - og de fleste bruker ikke så mye på opplæringen... Lenke til kommentar
Rkk89 Skrevet 9. april 2021 Forfatter Del Skrevet 9. april 2021 Rune_says skrev (10 minutter siden): OK, men da er det bare å terpe på de små detaljene så det sitter. Du vet selv hvor du er svakest - kjør på med mengdetrening av det. Kjørelæreren har jo ellers et ansvar ift å fortelle deg når du er klar... mange fokuserer litt for mye på å spare på kjøretimer, men de kan være veldig verdifulle senere - rent gull om kjørelæreren deler gode tips/erfaringer. Unngår du bare en skade så kan bonustap tilsvarende 40-60K være spart inn - og de fleste bruker ikke så mye på opplæringen... Jeg har kjørt mye hjemme. Lærer hadde ikke mange timer. Og han var i karantene. Men det han var bekymret for var farten min. Men den var det ikke snakk om i det hele tatt. De siste tingene var noe som skjedde på slutten av timen. Etter ryggingen var over. Og vi skulle ut på veien igjen. Og ryggingen fikk jeg til på 2 forsøk. Også mente han at jeg brukte lang tid på å parkere. Jeg vet om folk som har hatt lappen i 10 år og kan fremdeles ikke ryggeparkering. Jeg mener han samlet opp ting mot slutten fordi han kunne ikke bare gi meg en stryk basert på at jeg ikke klarte å rygge inn på første forsøk. Venter nå på å bli kontaktet av trafikkstasjonen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå