Gå til innhold

Valg av pumpe

Anbefalte innlegg

Drømmer om vannkjøling så driver å setter sammen deler (kommer med egen post når jeg har fått det sammen i håp om hjelp/tips fra dere om det), men akkuratt nå sitter jeg å funderer på pumpe enheten.

Har lest på overklokking sin guilde om at en bør holde seg borte fra 12V biltema pumper + at det ikke er noe poeng med pumper som kjører 1200 liter i minuttet gjennom systemet.

Uansett... noen som har erfaring med denne:

AC "aquastream" vannsirkulasjonspumpe - Denne er 12V. Støyer den mindre? Skyver den nok vann gjennom systemet?

Eller bør jeg holde meg til en vanlig 230V pumpe? (som f.eks Eheim 1048 vannsirkulasjonspumpe sammen med Powerplant PCI Rele (Varenummer: PPLANT hos www.netconnection.no).

Edit: La på litt info

Endret av plex-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aquastream er et kvalitetsprodukt, og kan trygt anbefales i et vannkjølingsoppsett.

De 12v "biltemapumpene" jeg advarte mot i vannkjølingsguiden, er av en helt annen kaliber, og disse bør man fortsatt holde seg unna!

300ltr/t er en grei nok verdi, og bør holde i de fleste vanlige oppsett, gjerne i kombinasjon med en radiator med god gjennomstrømning.

Det er imidlertid en tendens imot et behov for noe kraftigere pumper, spesielt om man skjeler til vannblokker fra WaterWetter eller tilsvarende blokk fra D.D.

Disse er relativt "trange", i kombinasjon med et høyhastighets dysesystem over core. Disse sannsynligvis gi et noe bedre resultat med en kraftigere pumpe.

Forskjellen er uansett ikke stor; I høyden 1 til 2grader.

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra Eheim 1048 til 1046,

Temperaturen er nøyaktig den samme ,mens støy-vibrasjon er eliminert .

Jeg har EVO 360 ,Swiftech CPU ,GPU og Chipsett, 1 Aquatube tank og 1 Aquainject tank(festes på pumpen anbefales på det varmeste)

Lenke til kommentar
Jeg gikk fra Eheim 1048 til 1046,

Temperaturen er nøyaktig den samme ,mens støy-vibrasjon er eliminert .

Jeg har EVO 360 ,Swiftech CPU ,GPU og Chipsett, 1 Aquatube tank og 1 Aquainject tank(festes på pumpen anbefales på det varmeste)

Satte på slike vibrsjonsdempende føtter på min Eheim 1048,hører ikke pumpen en gang! :thumbs::thumbup:

Lenke til kommentar
QUOTE (el_diablo_21 @ 06/01/2004 : 19:41)

vel, jeg tok den billige måten, og kjøpte en hydor zelts som pumper 700 liter i timen.. flott til prisen å være.. om den bråker litt, men den er lett overdøvet.. 

:yes: Jeg også.

Endret av Marti
Lenke til kommentar
Gå for den 12volts pumpa, så slipper du å rote med relé og kabler ut av kabinettet.

Trenger jo ikke reele da,bare å borre ett hull bak på kabinettet og tre den igjennom.Funker som f...! ;)

Greiest med relé sånn at man slipper å starte pumpa manuelt.

Ikke hvis man bruker en slik som på bildet,bruker den som AV\PÅ knapp fpr ALT til PC`n.. ;)327417_hi_N.jpg

Lenke til kommentar
Gå for den 12volts pumpa, så slipper du å rote med relé og kabler ut av kabinettet.

Trenger jo ikke reele da,bare å borre ett hull bak på kabinettet og tre den igjennom.Funker som f...! ;)

Eller åpne PSUen og klippe og styre litt på der. Slipper du ledning ut av PCen :)

Trenge sukkerbit, lite skrujern (rekkejern om du vil), avbiter. Tar 10 min :)

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...