Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken leverandør er BEST?


Anbefalte innlegg

Hallo. jeg har nå bestemt meg for å legge inn adsl hjemme. jeg sitter nå her og vurderer hvilke leverandører som faktisk er å satse på.

 

Videre skal jeg ha mest for pengene (opptil 1000,-/mnd )

Et annet krav er også at de leverer det de lover, og at det ikke er noe tull!

 

Håper at noen er villige til å dele erfaringer, og venter på linker til hvor jeg kan finne eventuelle linjer til meg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-66d37

litt off-topic, hvordan er catch, bruker man pppoe som telenor slik at man må ringe opp,eller er man på internett hele tida? Trenger jeg en router for å dele linja, eller holder det med en switch?

Lenke til kommentar

Du får med et DSL-modem eller ruter eller noe lignende fra enhver leverandør, så hvis ikke jeg er helt på jordet så er en switch det eneste du trenger for å dele linjen. En ting tho: For et par år siden kunne du bruke Telenor ADSL kun på én PC i husstanden, vet ikke hvordan det er nå.

Lenke til kommentar

NGT med to års bindingstid på Bravo-abonnement gir deg 1 Mbit inn og 384 Kbit ut, og dette til omtrent samme pris som du hos andre leverandører får rundt 700 Kbit inn og 128 Kbit ut...

 

Særlig uthastigheten var utslagsgivende for meg. Da jeg bestilte hos NGT fikk jeg 850/384, og hos andre bare 704/128. Dessuten har de ingen begrensninger på båndbreddebruk, og man kan sette opp så mange servere man bare vil - i motsetning til hos enkelte andre.

 

Hvis du er redd for dårlig kundeservice, så kan du vel selv sjekke dette på NGTs sider:

 

Gjennomsnittlig ventetid pr 06.01.2004 kl. 14:30

 

Dagsgjennomsnitt i går: 13 minutter

Dagsgjennomsnitt i dag: 12 minutter

Siste time: 7 minutter

 

Graf:

 

ks-stats-privat.png

Lenke til kommentar
En ting tho: For et par år siden kunne du bruke Telenor ADSL kun på én PC i husstanden, vet ikke hvordan det er nå.

Skal du ha fler maskiner opp på Telenor ADSL, må du ha en egen router. Dette koster vel en 3 - 400 kroner for en helt grei en (3Com). Da kan du ha så mange folk du bare vil på den linja (jeg har kjørt med 2 maskiner i ca. 9 måneder).

 

 

Uten router får du bare opp en maskin med Telenors oppsett da du ikke kan plugge kabelen i en hub eller switch (med mindre man da bruker en server med flere nettverkskort, bruker en maskin til linjedeling, etc) :)

Lenke til kommentar
litt off-topic, hvordan er catch, bruker man pppoe som telenor slik at man må ringe opp,eller er man på internett hele tida? Trenger jeg en router for å dele linja, eller holder det med en switch?

Catch bruker ikke ppoe, dette er det kun telenor som gjør.

Har selv SHDSL fra catch, og her følger det ikke med router, så da holder det ikke med en switch. Regner med at det er sånn med ADSL fra catch også, men skal selvfølgelig ikke si noe sikkert.

Lenke til kommentar

Jeg får gjøre så mange andre her på forumet å anbefale Nextgentel. Gir vel etter det jeg vet mest båndbredde for pengene.

 

En annen ting er at hvis båndbredde ikke betyr noe i det hele tatt. At du f.eks bare surfer på nettet, men trenger en "always on" tilkobling. Har jo telenor avidi et passende produkt. Internett Mini gir 64kbps, altså lik ISDN, for 198kr mnd. Dette forutsetter at du har eller kan få kabeltv fra Telenor.

Lenke til kommentar

Siden du først har tenkt å bruke opp mot 1000kr,- i måneden, ville jeg vurdert SDSL fra Catch. Gode linjer og de pleier å holde det de lover. Ingen ruter, du får IP direkte fra modemet.

 

 

NGT er også ikke så verst, men her blir du tvunget til å bruke en ruter med NAT ( befrielse for noen, forbannelse for andre ) hvis du ikke betaler ekstra for fast IP med subnet. Var veldig fornøyd med NGT i den perioden jeg hadde ADSL fra dem, stabil linje som alltid holdt det den lovet. Supporten var derimot så som så ( ofte lang kø på telefon ), men hadde sjelden behov for support.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha valgt SHDSL fra NGT (slik som jeg har) eller andre leverandører (BlueCom, Catch...), selv om man kan få en ADSL linje som er sinnsykt mye raskere...

 

Når man først har opplevd symmetrisk DSL er det vanskelig å gå tilbake til ADSL... :yes:

 

Selv om du kanskje synes 1160 Kbit (SHDSL Charlie) virker litt lite mot 3000 Kbit (ADSL Delta 3000) vil opplevelsen være en helt annen under bruk...

 

Hvis du f.eks. sitter på 3 hub'er (6 slots) på DC++ med ADSL så blir det ikke så mye igjen av de 3000 Kbit'ene... Bruker du SHDSL vil du beholde mesterparten av den inngående båndbredden selv om du har fullt kjør ut...

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...