Gå til innhold

Nykommeren hevder solceller kan gi bilen nesten 100 kilometer ekstra rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg ikke forstår er hvorfor selskapet i det hele tatt gidder å gjøre noe med solceller for å forlenge rekkevidde, når de har gitt totalt F. i å forsøke å optimalisere bilen for rekkevidde. Se på de enorme og unødvendige hjulene a! Istedenfor å forsøke å skvise inn masse solceller som sikkert blir enormt fordyrende, hva med heller å fokusere på å spare inn energien i form av smartere løsninger?

 

Men antar jeg bare er kommet i overgangsalderen her og griner over store dekk 😕 Det var ikke kult når jeg var 12 år, og det er fortsatt ikke kult nå 21 år senere.

 

Edit: men om dette baner vei for at løsningen kan overføres mer fornuftige prosjekter i fremtiden skal jeg forsøke å svelge noen kamferdrops, ta blodtrykksmedisinen min og oppnå en slags tilfredsstillelse.

Endret av The Very End
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (39 minutter siden):

Det jeg ikke forstår er hvorfor selskapet i det hele tatt gidder å gjøre noe med solceller for å forlenge rekkevidde, når de har gitt totalt F. i å forsøke å optimalisere bilen for rekkevidde. Se på de enorme og unødvendige hjulene a! Istedenfor å forsøke å skvise inn masse solceller som sikkert blir enormt fordyrende, hva med heller å fokusere på å spare inn energien i form av smartere løsninger?

Fronten er mye verre enn hjulene

Fronten vil fungere som en brems, som en fallskjerm. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tull. Dette har blitt prøvd før. Jeg kom over en bilmodell, hybrid tror jeg, og hva den kunne gjøre med solcellene var å holde bilen avkjølt på dagen. Solcellene kunne ikke brukes til å drive bilen framover.

Tesla hadde et kort stint med solceller.

Utviklingen går framover. Men batterier og solceller har veldig mye å gå på.

Lenke til kommentar

Ja, vi ser det på mange elbiler, at de skal ha svære hjul, noe som høyst trolig øker forbruket. Vanligvis tror jeg dette er fordi estetikk - og tro på hva markedet vil ha flotte hjul - trumfer forbruk og miljø. Men, hvis de skal greie å overføre 1000 HK til asfalten så holder det vel neppe med tynne og miljøvennlige hjul...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tull. 

 

I de solcelleanleggene jeg har satt opp med moderne mono krystall celler har ett panel som gir 300 watt -ish ca mål på 160x100cm. 

Det gir 300 watt når solen lyser med 90 grader vinkel på panelet, noe man aldri vil oppnå på ett karosseri. 

For å løfte en bil på 1500 kg, 50 høydemeter krever ish 200 wh (0,2kwh), uten å ta høyde for: tap i drivverk, rullemotstand, luftmotstand, virkningsgrad fra solcelle -> lader -> batteri -> elektromotor (tipper ish 60%) osv..  

 

Man må ha mellom 2  timer sol på ett slik panel for å kunne kjøre bilen opp 50 høyde meter. 

Endret av kjetil_kj
Lenke til kommentar

Kanskje litt 'off topic' akkurat for denne artikkelen, men det skrives mye tull om luftmotstand i mange artikler om biler. Her står det: '...en motstandskoeffisient på 0,25, som er nær det Tesla Model 3 oppnår...'. Antar at det er 'luftmotstandskoeffsient' det er snakk om og det er, som det ligger i navnet en 'koeffisient' ikke en måleverdi. Det er rett og slett forholdet mellom bilens luftmotstand og en vegg med samme størrelse og fasong som bilens frontareal.

Ut fra størrelse og bilder tror jeg nok en Tesla model 3 har mye mindre 'luftmotstand' enn denne bilen det er snakk om her med sin ganske massive front.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Nedtynget av batteriene forbruker elektriske biler store mengder energi".

Er dette riktig ?!

Ift ICE er vel EV betydelig mer energiøkonomisk.

1 liter bensin inneholder omkring 10 kwt , en to tonns Tesla bruker omkring 2 kwt mila..

Maks halve vekta er vel batteri , der omkring,så da bruker du vel maks 1 kwt pr mil for å flytte et tonn

batteri.

Mao maks 1 dl bensin.

En fossil bil på 400 hester skulle mao brukt 2 kwt / 10 = 0,2 l or mil for å kunne bruke tilsvarende lite.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jotne71 said:

"Nedtynget av batteriene forbruker elektriske biler store mengder energi".

Er dette riktig ?!

I det minste er det en sannhet med modifikasjoner.

Masse ved en gitt hastighet er lagret energi. En større masse ved den samme hastighet er mer energi.

En elbil kan i alle fall delvis hente denne energien tilbake med regenerering under bremsing, en fossilbil taper uansett energien bare som varme i bremsene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Spesifikasjonene virker noe inspirert av Tesla som også hadde 804 km rekkevidde på Plaid+versjonen en stund. Nå har det økt til 837 km. Og før noen skyter inn at Plaid+ ikke leveres før sent i 2021 så leverer neppe Humble noe tidligere. De trenger en fungerende prototype før de kan si noe fornuftig om rekkevidde, vekt osv. Selv derfra er det langt igjen til produksjonsklar bil.

Solceller på biler er ikke noe dumt konsept. Som nevnt i artikkelen er det ikke nok til å drive bilen bare på sol, men det er et bidrag for å redusere forbruket / lade litt gratis rekkevidde hver dag. High end mono solceller gir ca 250 W/m2 og her har de angivelig tegnet 7,2 m2 solceller, som altså gir 1,8 kW. Parkerer man i solsteika i 8 timer midt på dagen og vi regner det som 4 timer effektivt pga solvinkel så gir det 7,2 kWh. Nå vet de nok ikke forbruket selv en gang, men hvis vi gjetter på 200 Wh/km så blir det 36 km rekkevidde per solskinnsdag, eller drøyt 13 000 km/år om vi ser helt bort fra at det er overskyet av og til også i California.

Enig angående grillen. De burde seriøst gjøre noe med den hvis de har tenkt til å selge den i Europa.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (7 timer siden):

Humble er et merkelig navnevalg,...ydmyk...(?)

Navnet er vel diametralt motsatt av hva de hevder bilen leverer... 😉

KjeRogJør skrev (7 timer siden):

Hvordan går det med en uheldig fotgjenger med den gapende fronten der?

Han blir slukt som av en hval. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...