Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål i forhold til arbeidstid

Gjest d63a7...34a

Anbefalte innlegg

Gjest d63a7...34a

Hei!

(Beklager anonymt innlegg, men jeg ønsker ikke at dette innlegget på noen måte skal kunne knyttes opp mot verken meg som person eller min arbeidsgiver.)

Jeg jobber i et selskap der arbeidet er veldig sesongbetont. I høysesong jobber vi turnus. Utenom høysesong, derimot, er saken en annen. Da jobber vi på papiret åtte til fire mandag til fredag.

Så er det slik at arbeidgiver har en forventning til at vi på kort varsel skal kunne jobbe både ettermiddag/kveld, helg og helligdager. Argumentasjonen er at det er så lite å gjøre i lavsesong at vi kan ta fri litt når det passer oss, så lenge dette ikke går på bekostning av oppdukkende jobb. Det er derfor jeg skrev "på papiret" i forrige avsnitt. Vi får ikke noen som helst tillegg uansett når vi blir kalt ut på jobb. Vi har vår faste månedslønn, ferdig med det.

Dette passer meg enormt dårlig, da det i flere måneder i løpet av året gjør det svært vanskelig å planlegge noe som helst på fritiden. Jeg vet aldri når jeg kan måtte hive meg rundt og reise på jobb, ofte med en snau dags varsel, i verste fall bare noen timer. At vi har stor fleksibilitet hjelper lite for min del, jeg er av flere grunner avhengig av å ha en viss forutsigbarhet i forhold til jobb og fritid.

Jeg har tatt dette opp med ledelsen, men møter svært liten forståelse. De mener at den fleksibiliteten vi har bør veie opp for ulempen med å bli kalt ut på kort varsel. I tillegg blir en del av arbeidsstokken permittert hver lavsesong, og det virker da som holdningen er at vi som er igjen bare bør være glade for å slippe å bli permitterte og gjøre som vi får beskjed om.

Jeg har lest lover og regler opp, ned og i mente uten å bli veldig mye klokere på hva som er lov og ikke. Har arbeidsgiver rett? Kan de kreve/forvente at vi skal ha det på denne måten cirka halve året? Eller har jeg rett i mine mistanker om at dette ikke er greitt?

Takk for alle innspill. Hvis det trengs flere detaljer for å gi meningsfylte svar så skal jeg prøve å komme med disse så langt jeg kan, men som sagt så ønsker jeg ikke å oppgi informasjon som gjør at verken jeg eller arbeidsgiver kan identifiseres. Dette er bare en "fisketur" etter mer informasjon og gode innspill slik at jeg kan vurdere hva jeg skal foreta meg videre.

Anonymous poster hash: d63a7...34a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjølv om arbeidstida kan gjennomsnittsbereknast så skal du ha ein form for arbeidsoversikt. 

Om det er forventa at du skal kunne stille på kort varsel utanom ordinær dagtid så har du i praksis ei beredskapsvakt utan godtgjering. 

Løysinga er noknenten å kreve at arbeidstidsordninga blir skriftleggjort, deriblant at arbeidstida i lavsesongen blir regulert ned. Eller så må du dra nytte av den arbeidstida du har slik at du ser på arbeidstid i lavsesongen som høgst veiledande når arbeidsgiver gjer tilsvarande i høgsesongen. Det er tydeleg at arbeidsgiver gar ei forventning om at du i bytte mot månedslønna dukker opp når det er arbeid, og då er det berre dumt å være på jobb i 8 timar i lavsesongen om tanken er at lite arbeid i lavsesongen skal kompansere for lange dagar i høgsesongen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest d63a7...34a
The Avatar skrev (På 7.4.2021 den 16.40):

Om det er forventa at du skal kunne stille på kort varsel utanom ordinær dagtid så har du i praksis ei beredskapsvakt utan godtgjering.

Der treffer du spikeren på hodet, det er akkurat slik det føles (og fungerer i praksis). Når det er sagt så er jeg ikke så opptatt av den økonomiske siden av saken, det er følelsen av mangel på respekt for min (fri)tid som er verst.

Ellers takk for gode forslag, de kan nok absolutt fungere. Problemet er at selv om jeg skulle få aksept for redusert arbeidstid totalt sett, eller om jeg ser på arbeidstiden i lavsesong som veiledende, så må jeg fremdeles hoppe når arbeidsgiver sier hopp. Jeg kan gjerne jobbe både mye og lenge, men for meg er det viktig å vite når jeg jobber og når jeg har fri.

Jeg hadde håpet at det fantes en eller annen paragraf (eller lignende) som jeg kunne slått i bordet med for å for å få rett på i alle fall noen sikre fridagar hver måned. Men det er kanskje ikke så enkelt? I så fall må jeg jo bare leve med dagens situasjon eller se meg om etter ny arbeidgiver. Ingen av disse alternativene frister veldig, for å si det slik...

Lenke til kommentar

Overtid kan pålegges av arbeidsgiver, men kun hvis det er et særlig behov for det, og kan ikke brukes som en fast ordning.

Høres ut for meg som det på en måte blir brukt som en fast ordning hos dere i høysesong ut ifra hva du skriver.

Har du en fagforening du kan ta det opp med?

Lenke til kommentar
Gjest d63a7...34a skrev (38 minutter siden):

Jeg hadde håpet at det fantes en eller annen paragraf (eller lignende) som jeg kunne slått i bordet med for å for å få rett på i alle fall noen sikre fridagar hver måned. Men det er kanskje ikke så enkelt? 

Du har AML § 10-8, 4 ledd som seier at dersom du har søndagsarbeid så skal du ha fri neste søndag. 

Du har nok meir støtte i AML også men det kjem litt ann på eksakt korleis arbeidet er organisert, og på kva avtalar som ligg til grunn. 

Om du ikkje er fagorganisert så er dette eit gidt eksempel på tilfeller der tilgang på ein arbeidsrettsadvokat til å representere deg hadde vært gunstig. 

Lenke til kommentar
Gjest d63a7...34a
Tåkefyrste skrev (2 timer siden):

Overtid kan pålegges av arbeidsgiver, men kun hvis det er et særlig behov for det, og kan ikke brukes som en fast ordning.

Høres ut for meg som det på en måte blir brukt som en fast ordning hos dere i høysesong ut ifra hva du skriver.

Nja. I høysesong har vi turnus og relativt ordnede forhold. Det er i lavsesong at det "sklir ut" litt. Fordi det da er mindre jobb forventes det at vi skal være klar til å ta det lille som er når som helst og på kort varsel. For å presisere så betyr ikke det at vi har fri når vi ikke blir utkommandert. Vi må uansett få utført våre andre arbeidsoppgaver. Hvordan vi legger opp dagene våre er relativt fleksibelt helt til det dukker opp noe som gjør at vi må rykke ut til bestemte tidspunkter. Jobber vi mer enn vi skal må vi ta dette ut som avspasering, men dukker det opp jobb når vi hadde tenkt å avspasere så er det bare å innfinne seg på jobb.

Tåkefyrste skrev (2 timer siden):

Har du en fagforening du kan ta det opp med?

Nei, dessverre. Ingen hos oss er organiserte.

Thunderhead skrev (2 timer siden):

Arbeidsmiljøloven kapittel 10 omhandler arbeidstid, kan kanskje finne noe der?

The Avatar skrev (2 timer siden):

Du har AML § 10-8, 4 ledd som seier at dersom du har søndagsarbeid så skal du ha fri neste søndag. 

Du har nok meir støtte i AML også men det kjem litt ann på eksakt korleis arbeidet er organisert, og på kva avtalar som ligg til grunn.

Takk for forslag, jeg skal se nærmere på dette.

The Avatar skrev (2 timer siden):

Om du ikkje er fagorganisert så er dette eit gidt eksempel på tilfeller der tilgang på ein arbeidsrettsadvokat til å representere deg hadde vært gunstig. 

Ja, i verste fall kan det vel komme dit. Jeg håper å finne en løsning uten å måtte gå til et såvidt drastisk skritt, men hvis det er eneste utvei, så...

Lenke til kommentar
Gjest d63a7...34a skrev (31 minutter siden):

Ja, i verste fall kan det vel komme dit. Jeg håper å finne en løsning uten å måtte gå til et såvidt drastisk skritt, men hvis det er eneste utvei, så...

For å presisere det. Det treng ikkje å være eit drastisk steg, det er mange som er organiserte utan å fortelle det til andre. Fagorganisering er meir som ei forsikring, det er ikkje slik at det kjem ein hær av advokatar for å spikre arbeidsgiver til veggen. Men du får tilgang til kvalifisert advokatbistand med tausheitsplikt som du kan beskrive situasjonen din i detalj for å deretter få råd om kva du bør gjere vidare, enten detber hjelp til å lage argument som du sjølv tek til arbeidsgiver, eller om det er fullt søksmål i arbeidsretten. 

Fagorganisering er rett og slett eit sikkerheitsnett som du kan dra fram om det blir nødvendig, men som du ikkje treng å nytte deg av i gode tider når du får til gode avtalar på eiga hand. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest d63a7...34a

Jeg var nok litt upresis der. Det var ikke det å organisere seg som jeg så på som drastisk. Det var mer det med å begynne å involvere advokater og den slags. Uansett så hadde det vært veldig behagelig å være fagorganisert, ja, og således kunne la noen andre ta denne kampen.

Forresten, en ting til som kan være relevant i saken og som jeg nok burde ha nevnt tidligere: Jeg innehar en lederstilling på lavt nivå (kall det gjerne en slags "kvasi-avdelingsleder"). Dette har blitt brukt mot meg på grunn av det Arbeidsmiljøloven sier om at ledere er fritatt fra en del arbeidstidsbegrensninger. Nå har jeg alltid oppfattet dette slik at det er for å gi lederen selv mer fleksibiliitet der hvor han/hun i stor grad råder over sin egen arbeidstid. Det er vel ikke slik at det bare er å sette en lederhatt på hodet til noen, og så kan toppledelsen gjøre som de vil med vedkommende i forhold til arbeidstid?

Lenke til kommentar
Gjest d63a7...34a skrev (2 minutter siden):

Jeg innehar en lederstilling på lavt nivå (kall det gjerne en slags "kvasi-avdelingsleder"). Dette har blitt brukt mot meg på grunn av det Arbeidsmiljøloven sier om at ledere er fritatt fra en del arbeidstidsbegrensninger. Nå har jeg alltid oppfattet dette slik at det er for å gi lederen selv mer fleksibiliitet der hvor han/hun i stor grad råder over sin egen arbeidstid. Det er vel ikke slik at det bare er å sette en lederhatt på hodet til noen, og så kan toppledelsen gjøre som de vil med vedkommende i forhold til arbeidstid?

Det skal ein del til at du kjem inn under unntaka i arbeidsmiljølova.
Som leder så skal du ha ei overordna stilling med klare leiarfunksjonar, der du kan fatte eigne beslutningar og i stor grad sjølv bestemme behovet for eigen arbeidsinnsats. Som leiar på eit slikt nivå skal du til dømes kunne tilsette ein ny arbeidstakar til å gjere jobben i staden for å gjere jobben sjølv.

Basert på det du tidlegare har skreve så er du langt ifrå sjølvstendig nok til at du får unntak frå arbeidsmiljølova. Formålet med unntaket i arbeidsmijølova for ledende og særlig uavhengig stilling er at ein toppleiar sjølv bestemmer sin eigen arbeidsmengde og tempo og kan derfor sjølv passe på at ein ikkje jobbar så mykje at det går utover helsa. Ei særleg uavhengig stilling er ei stilling der arbeidsmengden kan variere så mykje at det er vanskeleg å få gjort jobben utan at det blir lengre arbeidsdagar enn det arbeidsmiljølova tillet. Ei slik stilling vil typisk være økonomisk kompansert for ulempane det medfører å ha ei slik stilling. Som tittelen tilseier så er det ei forutsetning at ein arbeidstakar i særleg uavhengig stilling er uavhengig nok til å kunne jobbe sjølvstendig og utan å være styrt av ytre forhold som ordinær arbeidstid og liknande. Typisk døme på særleg uavhengig stilling er ein tilsett som har ansvaret for at eit system fungerer til ei kvar tid, ein kan då velge sjølv om ein vil jobbe litt kvar dag med vedlikehold eller om ein jobbar veldig lite til ting går skikkeleg gale og deretter jobbar uavbrutt heile døgnet til systemet er oppe og går igjen.

Så om arbeidsgiver vil prøve seg på å bruke unntaksbestemmelsane i AML så er du nok nærmare å kvalifisere til unntaket for særleg uavhengig stilling enn unntaket som gjeld leiarar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest d63a7...34a

Takk for et meget informativt og utfyllende svar! Det jeg har tenkt i forhold til lederstillinger og arbeidstid stemmer visst brukbart. Antageligvis er dette til og med strengere enn jeg hadde trodd.

Det med særlig uavhengig stilling hadde jeg visst ikke fått med meg i farten. Uansett ser jeg ikke at den strengt tatt kan komme til anvendelse i mitt tilfelle? En del av jobben min kan jeg i stor grad styre selv når/hvor/hvordan jeg skal gjøre, men det er ikke dette som er problemet. Problemet for min del er de styrte arbeidsoppdragene som dukker opp i tide og utide på kort varsel. Disse er låst i forhold til tid og sted uten at jeg har noen innflytelse.

Lenke til kommentar
Gjest 60538...9ca
Gjest d63a7...34a skrev (14 timer siden):

Takk for et meget informativt og utfyllende svar! Det jeg har tenkt i forhold til lederstillinger og arbeidstid stemmer visst brukbart. Antageligvis er dette til og med strengere enn jeg hadde trodd.

Det med særlig uavhengig stilling hadde jeg visst ikke fått med meg i farten. Uansett ser jeg ikke at den strengt tatt kan komme til anvendelse i mitt tilfelle? En del av jobben min kan jeg i stor grad styre selv når/hvor/hvordan jeg skal gjøre, men det er ikke dette som er problemet. Problemet for min del er de styrte arbeidsoppdragene som dukker opp i tide og utide på kort varsel. Disse er låst i forhold til tid og sted uten at jeg har noen innflytelse.

Forstår jeg deg rett at det er arbeidsgiver som styrer tidspunktet for oppdraget. Ikke oppdragsgiver/kunde ?

Anonymous poster hash: 60538...9ca

Lenke til kommentar
Gjest d63a7...34a
Gjest 60538...9ca skrev (13 timer siden):

Forstår jeg deg rett at det er arbeidsgiver som styrer tidspunktet for oppdraget. Ikke oppdragsgiver/kunde ?

Nei, for det meste er det kundestyrt. I enkelte tilfeller kan arbeidsgiver ha større eller mindre påvirkning på tidspunktet for jobben, men dette er heller unntaket enn regelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...