Porkcharsui Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Hei, har et spørsmål om skatt og feriepenger. Fikk en mail/pdf fra tidligere arbeidsgiver som skriver: Noen som vet hva disse setningene betyr? Tolket det slik at jeg ikke har skattet av feriepengene mine må derfor skatte av disse i skattemeldinga. Fikk baksmell på skatten 😞 Innspill. Lenke til kommentar
spetter Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 (endret) Om du får feriepengene samme år som du tjener dem. Da Må feriepenge skattes av og blir innbakt i årlig inntekt. Er kun feriepenger opptjent fra forrige år som ikke skattes av. Da får du disse feriepengene året etter Endret 7. april 2021 av spetter Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 (endret) Alle arbeidsgivere gjør det på denne måten. Det betyr at lønn for 2020 (inkl. feriepenger) inngår i beregningen for hva du må betale i skatt, men arbeidsgivere trekker ikke skatt på utbetalingen av feriepenger. Om du oppgir riktig total lønn (inkl feriepenger som du fikk utbetalt i 2020) til skatteetaten for beregning av hva du skal skatte, så er det tatt høyde for og du vil ikke få baksmell. Det vil si at du de andre månedene blir trukket litt ekstra i forskuddstrekk for å gjøre opp for at det ikke trekkes noe på feriepengeutbetalingen. Endret 6. april 2021 av Nimrad Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Porkcharsui skrev (13 minutter siden): Hei, har et spørsmål om skatt og feriepenger. Fikk en mail/pdf fra tidligere arbeidsgiver som skriver: Noen som vet hva disse setningene betyr? Tolket det slik at jeg ikke har skattet av feriepengene mine må derfor skatte av disse i skattemeldinga. Fikk baksmell på skatten 😞 Innspill. Man skatter av alle penger en tjener. Når en er i arbeid skatter en litt ekstra hver måned for å gjøre opp for den trekkfrie utbetalingen av feriepenger samt halv skatt i desember. Om en får feriepenger opptjent samme år er det normalt å trekke 50% skatt av disse for å unngå baksmell. Mulig de ikke har gjort dette? 1 Lenke til kommentar
Porkcharsui Skrevet 7. april 2021 Forfatter Del Skrevet 7. april 2021 Ok, da stemmer det sikkert. Trist å måtte betale rest skatt, når man i tillegg mista jobben til corona 😷 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå