Gå til innhold

Skattemelding og feriepenger

Anbefalte innlegg

Hei, har et spørsmål om skatt og feriepenger.

Fikk en mail/pdf fra tidligere arbeidsgiver som skriver:

Skatt2021.PNG.895c1afb7513c20ad81be60b0bc28932.PNG

Noen som vet hva disse setningene betyr?

Tolket det slik at jeg ikke har skattet av feriepengene mine må derfor skatte av disse i skattemeldinga. Fikk baksmell på skatten 😞

Innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du får feriepengene samme år som du tjener dem. Da Må feriepenge skattes av og blir innbakt i årlig inntekt.

Er kun feriepenger opptjent fra forrige år som ikke skattes av. Da får du disse feriepengene året etter

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Alle arbeidsgivere gjør det på denne måten.

Det betyr at lønn for 2020 (inkl. feriepenger) inngår i beregningen for hva du må betale i skatt, men arbeidsgivere trekker ikke skatt på utbetalingen av feriepenger. Om du oppgir riktig total lønn (inkl feriepenger som du fikk utbetalt i 2020) til skatteetaten for beregning av hva du skal skatte, så er det tatt høyde for og du vil ikke få baksmell. Det vil si at du de andre månedene blir trukket litt ekstra i forskuddstrekk for å gjøre opp for at det ikke trekkes noe på feriepengeutbetalingen. 

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Porkcharsui skrev (13 minutter siden):

Hei, har et spørsmål om skatt og feriepenger.

Fikk en mail/pdf fra tidligere arbeidsgiver som skriver:

Skatt2021.PNG.895c1afb7513c20ad81be60b0bc28932.PNG

Noen som vet hva disse setningene betyr?

Tolket det slik at jeg ikke har skattet av feriepengene mine må derfor skatte av disse i skattemeldinga. Fikk baksmell på skatten 😞

Innspill.

Man skatter av alle penger en tjener. Når en er i arbeid skatter en litt ekstra hver måned for å gjøre opp for den trekkfrie utbetalingen av feriepenger samt halv skatt i desember. 

Om en får feriepenger opptjent samme år er det normalt å trekke 50% skatt av disse for å unngå baksmell. Mulig de ikke har gjort dette?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...