Redaksjonen. Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 DEBATT: Hva har Akson, Indicia og Visma in School til felles? Lenke til kommentar
HLa Skrevet 7. april 2021 Del Skrevet 7. april 2021 (endret) Det fremstår ganske naivt å foreslå prøving og feiling-metodikk som en løsning på at prosjekter forankres for høyt i organisasjonen. Kravene som stilles til eksempelvis et elektronisk pasientjournalsystem er så omfattende og komplekse at det kreves svært mange utviklere og en organisasjon med gjennomføringsevne for å kunne etterkomme de. Ingen norske kommuner har økonomi til å kunne drive et slikt prosjekt, og tiden frem til et system som tilfredsstiller helt grunnleggende (og foreldede) krav ville være utviklet, vil være lang. Akson er et eksempel på en fornuftig prosjektorganisering, der mange små aktører går sammen om å lage omforente krav. Dette må styres fra toppen, fordi kravene til samarbeid og standardisering er så viktige at man ikke kan stole på at kommunene selv skal ha ansvaret for å etterkomme de. Dagens situasjon har oppstått fordi for mange aktører har hatt for liten overordnet styring. Innføringsprosjekter feiler ofte på grunn av manglende forankring, men det i seg selv betyr ikke at man bør forkaste utviklingsarbeidet resten av verden har gjort. Det er ikke enkelt for en liten kommune å kunne organisere seg for å understøtte en prosjektinnføring, og heller ikke hensiktsmessig at det samme arbeidet skal gjøres i 293 kommuner. De større kommunene vil neppe heller ta risikoen med å gjøre dette uten økonomisk støtte fra resten av kommunene - Dette gjør Akson til en fornuftig vei fremover, selv om den ikke er perfekt. Endret 7. april 2021 av Han Lars Lenke til kommentar
Erasmus67 Skrevet 7. april 2021 Del Skrevet 7. april 2021 Mange gode momenter her, ikke minst brukerforankring og hva samfunnsoppdraget er. Personlig er jeg nå helt allergisk mot ordet "smidig" som betyr alt & ingenting. Men et viktig element er at det må være rom for å feile. Det er billig å tryne tidlig og å teste ut idéer i liten skala. Siden blir det dyrt. Om dette er "smidig", så gjerne for meg. Vi glemmer helt tiden forskjellen på å anskaffe såkalt hyllevare og det å lage ting fra bånn. AKSON - her har ehelse tenkt anskaffelse (Epic). Visma In school ble bygget fra scratch. Disse ligger i hver sin ende av skalaen. Til Han Lars - ja, helsevesenet i Norge er organisert annerledes enn i andre land, og andre land er organisert annerledes enn andre land. Et PAS/EPJ er først og fremst et ERP-system med en liten modul for å skrive medisinske notater. ERP-biten er som ERP flest: den kan skape utrolig mye gnagsår for brukerne, og den er avgjørende for driften. Som Visma og Fronter og andre løsninger: kjernen er skolens behov for ERP, og derfor er de så bunnløst håpløse på det faglige. Lekser og sånn. ERP-biten må funke, og da brukes kreftene der. Men selv innen skolen er det mange ulike måter å organisere seg, og da får den grunnleggende informasjonsmodellen kjørt seg. Er den fleksibel nok? Se "ERP"... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå