Ernie Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Dette er litt skudd i blinde, men er det noen som kjenner til en standard for maskinlesbar ICD? Før noen kommer dragende med OpenAPI og andre web-baserte løsninger. Dette er ment for definisjon av kommand-respons baserte systemer uten å definere hvor man kobler seg til for å utveksle data (i denne konteksten snakker vi om embedded systemer og dermed SPI, I2C, U(S)ART o.l. som fysisk grensesnitt). Det jeg/jobben har i dag er to iterasjoner med proprietære formater. I tillegg har vi en konkurrent og underleverandør som har sitt eget proprietære format. Alle disse formatene beskriver essensielt Hvilke kommandoer man kan sende Hvilke data parameter en kommando tar Hvilke data som returneres tilbake Dataene som utveksles er effektivt en språk-uavhengig definisjon av en struct som bare sier noe generisk om datatypene, typisk basert på en C-tolkning av hva dataene er. Formålet med formatet er å kunne auto-generere kode som eksponerer et API i C, Python e.l. som tillater en å snakke med systemet. Dette har vi hatt god suksess med og vi genererer i skrivende stund et sted mellom 300 000 og 400 000 linjer med kode (med ca en 1:10 faktor data inn mot kode ut). Før dette ruller alt for langt avgårde er jeg derimot ganske interessert i å finne ut om det allerede finnes en standard som dekker dette behovet allerede. Hvis det eksisterer er jeg selvsagt interessert i å jobbe mot og bruke noe eksisterende. Hittil har jeg derimot ikke klart å finne noe passende. Siden dette er et format vi i økende grad deler med kunder og klienter så får vi jevnlig spørsmål om de står fritt til å gjenbruke det, noe som gjør at jeg vurderer å presse på for og publisere det som en åpen standard. Derimot er det ingen grunn til å gjøre det hvis det allerede eksisterer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå