Eplesaft Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Hei! Har fått oss en Samsung Q95T, 65" og har lest litt om at standardinnstillingene ikke er noe å beholde - regner med at det samme gjelder andre lignende Samsung TV-er også, f.eks. Q90T. Har dere noen anbefalinger til hvilke innstillinger vi bør endre på som gjør bildet bedre? 🙂 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. april 2021 Del Skrevet 8. april 2021 Sett til film modus, Cinema ect, så blir bildet korrekt. Trenger normalt ikke stille noe annet enn det på dagens TVer. Standard er så å si det samme som butikk modus, for å lyse mest mulig opp i butikk. Det vil se mindre livlig ut med en gang, men la det være noen dager så tilpasser man seg det. Film modus er mer korrekt, og gjengir det som innholdsskaperen ønsker at ting skal se ut. Det må normalt gjøres på alle innganger og apper man bruker på TVen hver for seg. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 8. april 2021 Del Skrevet 8. april 2021 Det er vel også normalt sett en god ide å skru av så mye som mulig av bildeprosessering som motion smoothing, dynamic contrast og hva det nå heter alt sammen. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. april 2021 Del Skrevet 8. april 2021 henrikwl skrev (54 minutter siden): Det er vel også normalt sett en god ide å skru av så mye som mulig av bildeprosessering som motion smoothing, dynamic contrast og hva det nå heter alt sammen. Mye av det settes av når man setter i film modus. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 8. april 2021 Del Skrevet 8. april 2021 AndersT2 skrev (47 minutter siden): Mye av det settes av når man setter i film modus. Jeg kjenner ikke Samsung så godt, men på min LG var det masse av det som sto på fortsatt, så det er greit å ta en runde og forsikre seg i hvert fall. Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 11. april 2021 Forfatter Del Skrevet 11. april 2021 Hei og takk for tilbakemeldinger. Motion smoothing har jeg hørt litt om - jeg la merke til at da jeg så en fotball-kamp så var ble bildet litt skurrete rundt spillerne som bevegde seg, er det motion smoothing som fører til dette? Vil det være en fordel å skru dette av? I hvilke sammenhenger er det fordel med motion smoothing? Er det noen som har Q95T/Q90T eller noen av de nye Samsung TV-ene som kom i 2020 og har flere anbefalinger for disse spesifikke modellene? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Motion smoothing i forbindelse med "kantforbedring" og lignende ting skaper gjerne den typen artefakter rundt kontraster i bevegelse. Jeg skjønner ikke hvordan noen vil ha noe sånt på noensinne, og jeg skjønner heller ikke hvilket problem de er ment å løse. 1 Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 18. april 2021 Forfatter Del Skrevet 18. april 2021 (endret) On 4/11/2021 at 2:13 PM, henrikwl said: Motion smoothing i forbindelse med "kantforbedring" og lignende ting skaper gjerne den typen artefakter rundt kontraster i bevegelse. Jeg skjønner ikke hvordan noen vil ha noe sånt på noensinne, og jeg skjønner heller ikke hvilket problem de er ment å løse. Så en video om at man anbefaler å skru det av pga. det ikke viser filmer som "intended": Er det ellers noen guider eller anbefalinger dere har mtp. innstillinger? EDIT: Jeg lurer også på, er det noen mulighet for å sjekke hva slags oppløsning som TV-en viser innhold i? Jeg har oppgradert til Netflix premium med mulighet for å se UHD, men TV-en er i en liten dødsone med tanke på wifi-en, og jeg lurer på om innholdet som strømmer faktisk strømmer i 4k eller vanlig HD. Endret 18. april 2021 av Eplesaft Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 18. april 2021 Forfatter Del Skrevet 18. april 2021 Har sett litt på at det muligens er innstillinger for bildeklarhet jeg kan gjøre litt på for å få bedre bildekvalitet (picture clarity settings). Autoinnstillinger er: Blur reduction (reduser uskarphet): 10 Judder reduction (reduser vibrasjon): 8 Led clear motion (LED klar bevegelse): OFF Noise reduction (støyreduksjon): Auto Såvidt jeg forsto det er de to øverste som er knyttet til såpeopera-effekten, hvordan bør jeg stille det inn? LED clear motion - vet ikke hva det er, men å skru det på gjorde at skjermen flimret og ble mørkere. Noise reduction vet jeg heller ikke hva gjør. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 18. april 2021 Del Skrevet 18. april 2021 (endret) Blur reduction og judder skal begge være 0. Samme med LED clear motion. Noise reduction kan være på hvis kilden er enten VHS eller DVD, ellers bør den også være av. Endret 18. april 2021 av henrikwl 1 Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 18. april 2021 Forfatter Del Skrevet 18. april 2021 2 minutes ago, henrikwl said: Blur reduction og judder skal begge være 0. Samme med LED clear motion. Noise reduction kan være på hvis kilden er enten VHS eller DVD, ellers bør den også være av. Hei, takk for tilbakemelding. Gjelder dette generelt for all type innhold man ser på, eller er noen av innstillingene kjekke å ha hvis man ser på en viss type innhold? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. april 2021 Del Skrevet 18. april 2021 https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q90-q90t-qled/settings Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 18. april 2021 Del Skrevet 18. april 2021 Eplesaft skrev (40 minutter siden): Hei, takk for tilbakemelding. Gjelder dette generelt for all type innhold man ser på, eller er noen av innstillingene kjekke å ha hvis man ser på en viss type innhold? Det er jo selvsagt et element av personlig smak her, men sportssendinger kan være greit å ha litt smoothing på. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå