Gå til innhold

Er elbiler egentlig bedre for klimaet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Hva sier forskningen, og hvorfor dukker det med jevne mellomrom opp analyser som viser at elbiler ikke er stort bedre for klimaet enn dieselbilene ?"

Av samme grunn som det med jamne mellomrom kommer opp analyser som viser at hydrogen til tungtransport, både på land og sjø, ikke har noe for seg.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Bjørn Eng said:

"Hva sier forskningen, og hvorfor dukker det med jevne mellomrom opp analyser som viser at elbiler ikke er stort bedre for klimaet enn dieselbilene ?"

Av samme grunn som det med jamne mellomrom kommer opp analyser som viser at hydrogen til tungtransport, både på land og sjø, ikke har noe for seg.

Også er det ikkje å stikke under stolen kor mykje vitenskap som blir kastet bort på ting som å prøve avvise global varming, avvise COVID, osv. At det eksisterer dritt der ute er rett og slett eit labert argument.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå igjen?? I debatten er det slik at for elbil regner man med livsløpsanalysen både av bilen og av drivstoffet. Men for fossilbiler tar man kun med bilen og forbrenningen av drivstoffet, IKKE produksjonen av det. Vil anbefale alle å se denne videoen som tar for seg hele analysen

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det som etter min mening er det mest tungtveiende argumentet er at elbiler kan bli 100% bærekraftige. All energi til batteriproduksjon og lading kan produseres med firnybar kraft. Alle metaller kan gjenvinnes i det uendelige.

Fossilt drivstoff er derimot en begrenset ressurs som kun kan brukes en gang. Det er per definisjon en ikke bærbar løsning.. 
 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gunstein skrev (1 time siden):

Nå igjen?? I debatten er det slik at for elbil regner man med livsløpsanalysen både av bilen og av drivstoffet. Men for fossilbiler tar man kun med bilen og forbrenningen av drivstoffet, IKKE produksjonen av det. 

Alt jeg har sett av livsløpsanalyser har lagt på produksjon, raffinering og transport i utslippene for biler på bensin/diesel. Selv analyser produsert av fossilbransjen selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg leser overskrifter håper jeg helt ærlig det er en sen aprilsnarr.. Litt usikker om en tesla produsert fra kull er noe bedre enn min egen volvo produsert i sverige.. Men om teslaen er produsert i et land med kjernekraftverk eller mer fornybar-energy kilde tror jeg virkelig teslaen er mer miljøvennlig enn min egen fossilbil.. Nå gjelder vel det egentlig bare at batteri-typen endres fra lithium til noe som holder lenger, lest opp gjennom årene at det kommer.. men venter enda.

I det lange løpet tror jeg virkelig ikke at en tesla kan forurrense mer enn min egen fossilbil.

Lenke til kommentar

Reel levetid på el biler vil nok også være et moment. Mange blir skrapet svært tidlig pga høye kostnader ved skader på batteri mm. Dette vet vi ikke ennå.

Er mest spent på batteriene. Kommer solid state batterier i 2025 vil ingen ha råmaterialene i dagens batterier fordi ingen vil bruke dem. Da vil det finnes millionvis av el biler som ingen gidder å resirkulere. 

I store deler av verden er el kraft mangelvare. Bare i Tyskland er snittforbruk av el kraft til en husholdning det samme som for en el bil. Frykter for at mange gamle kraftverk blir startet opp mange steder i verden om etterspørsel stiger voldsomt. Det blir det om folk kun kan kjøpe el biler. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 minutter siden):

Reel levetid på el biler vil nok også være et moment. Mange blir skrapet svært tidlig pga høye kostnader ved skader på batteri mm. Dette vet vi ikke ennå.

Er mest spent på batteriene. Kommer solid state batterier i 2025 vil ingen ha råmaterialene i dagens batterier fordi ingen vil bruke dem. Da vil det finnes millionvis av el biler som ingen gidder å resirkulere. 

I store deler av verden er el kraft mangelvare. Bare i Tyskland er snittforbruk av el kraft til en husholdning det samme som for en el bil. Frykter for at mange gamle kraftverk blir startet opp mange steder i verden om etterspørsel stiger voldsomt. Det blir det om folk kun kan kjøpe el biler. 

Om alle personbiler i Tyskland skulle være elbiler, vil de utgjøre ca 22% av dagens strømforbruk. I Norge vil prosenten være ca 5,6%.

Tyskland vil i tiårene fremover gjennomgå en omfattende elektrifisering (som andre europeiske land), så prosenten vil bli langt mindre etter hvert.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (Akkurat nå):

Om alle personbiler i Tyskland skulle være elbiler, vil de utgjøre ca 22% av dagens strømforbruk. I Norge vil prosenten være ca 5,6%.

Tyskland vil i tiårene fremover gjennomgå en omfattende elektrifisering (som andre europeiske land), så prosenten vil bli langt mindre etter hvert.

Nå er det ikke bare el biler elektrifisering handler om. Fossile kraftverk gir en masse varme energi som blir brukt til oppvarming varmtvann vasking osv. Alt dette skal erstattes av sol og vind. Tror nok raskt tallet må dobles om kull og kjernekraftverk stenges. Ofte er over 50% av tilført energi til kraftverket varme. Dette forsvinner selvsagt. 

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Trestein said:

Reel levetid på el biler vil nok også være et moment. Mange blir skrapet svært tidlig pga høye kostnader ved skader på batteri mm. Dette vet vi ikke ennå.

Dette er ein misrepresentasjon rundt ein sannleik. Per i dag blir mange elbiler skrapet etter ein skade fordi det er billigere å kjøpe nybil enn å reparere. Orsaka bak det er ikkje høge kostnader på skaden, men kor billig ein komplett bil er i kontrast. Heile biler får momsfritak, men deler har altså avgifter og moms tilknyttet.

Etter kvart som fordelene forsvinn vil også denne snodigheten gjere det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (7 minutter siden):

Dette er ein misrepresentasjon rundt ein sannleik. Per i dag blir mange elbiler skrapet etter ein skade fordi det er billigere å kjøpe nybil enn å reparere. Orsaka bak det er ikkje høge kostnader på skaden, men kor billig ein komplett bil er i kontrast. Heile biler får momsfritak, men deler har altså avgifter og moms tilknyttet.

Etter kvart som fordelene forsvinn vil også denne snodigheten gjere det.

Dette gjelder for Norge men i andre land er det lignende tilstander. Så nettop et spesialverksted som reparerte el biler i USA. Utstyr og prosess er kostbart. Batteripakker må ut av bilen selv for en beskjeden repersjon. Dette er tidkrevende og vanskelig pga vekt. Dessuten er det mye kraftelektronikk som må vedlikeholdes og repareres. En batteri reparasjon kostet typisk 5000 us dollar. Det er de få som bruker på en 8år gammel leaf eller prius. Så kommer resten av bilen. Har den det som skal til for at noen vil bruke den i 20år? 

Lenke til kommentar

Det virker utrolig å kunne kalle henne for en seriøs ekspert på dette temaet når hun ikke evner/klarer/er villig til å se på alle sidene ved elbiler og fossilbiler.

Det snakkes mye om hvor elbilene får strømmen sin fra og hvor mye det bidrar til forurensing osv, MEN det blir ikke nevnt ett jævla ord om hvor/hvordan fossilbilene får sitt drivstoff fra.

Først må man ha et såkalt "geolog-skip" som kjører rundt og sonderer havbunnen for hvor det kan lønne seg å bore, deretter brukes masse energi på å bore etter olje, det brukes masse energi på å drive en oljeplattform, deretter brukes masse enegi på å frakte den til raffinerier, der igjen brukes det masse energi på å raffinere den, igjen brukes masse energi på å frakte den ut til bensinstasjoner osv...HVORFOR i allverden nevner hun ikke ett ord om dette...eller hvorfor nevner ikke dem to andre ett ord om dette...?

Derfor blir dette for meg nesten som en blogg å betrakte, det er jo null troverdighet i dette så lenge det blir lagt frem på denne måten....og HUN som liksom skal være en slags ekspert på dette...svar meg gjerne hvis dere kan T.U.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 timer siden):

Dette gjelder for Norge men i andre land er det lignende tilstander.

Kilde?

Sitat

Så nettop et spesialverksted som reparerte el biler i USA. Utstyr og prosess er kostbart. Batteripakker må ut av bilen selv for en beskjeden repersjon.

Link?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...