mr. papp Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Sitat En tidslinje som viser meg hvor mye jeg kommer til å ha ladet om 10 og 30 minutter – som et anslag, ville vært kundevennlig. Noen ladere har en form for indikasjon som kan være nyttig: Her rapporterer i hvert fall ID.4 hvor lang tid som står igjen (bilen stod på 80% landegrense her mener jeg, og dette er en 50kW lader, så tiden henger på greip) Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Hadde vore veldig flott om elbil-ladere støttet bankkort uten videre da. Herre til unødig komplikasjon og datahoring med apper, brukere og brikker. 1 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Drunkenvalley skrev (2 timer siden): Hadde vore veldig flott om elbil-ladere støttet bankkort uten videre da. Herre til unødig komplikasjon og datahoring med apper, brukere og brikker. Tror bankkortterminalene er for dyre i innkjøp og drift i forhold til omsetningen laderne genererer. Mulig det blir nok omsetning om du har en terminal 'på deling' mellom flere hurtigladere? Det finner parkeringssystemer som lar deg reservere et beløp og gir tilbake overskytende om du avslutter parkeringen tidlig. Det systemet burde enkelt kunne tilpasses lading. 2 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 33 minutes ago, Kahuna said: Tror bankkortterminalene er for dyre i innkjøp og drift i forhold til omsetningen laderne genererer. Neppe. Betalingsterminaler er direkte billige for små hobbybedrifter, og prisen går ikkje opp med skala normalt sett. For den saks skyld har jo mange ladere moglegheit for å lese kort som det er, sida det i bunn og grunn berre er NFC uansett om dagene. Om du kan bygge ein lader med alle disse greiene dei har i dag kan dei jaggu meg mestre å implementere kortterminaler ass. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Drunkenvalley skrev (13 minutter siden): Neppe. Betalingsterminaler er direkte billige for små hobbybedrifter, og prisen går ikkje opp med skala normalt sett. For den saks skyld har jo mange ladere moglegheit for å lese kort som det er, sida det i bunn og grunn berre er NFC uansett om dagene. Om du kan bygge ein lader med alle disse greiene dei har i dag kan dei jaggu meg mestre å implementere kortterminaler ass. De hadde dyre månedsavgifter før mener jeg å huske men det ble kanskje endret da iSettle kom på banen? Det er uansett mer komplekst siden du må ha keypad og display i tilegg til leser, som muligens *må* være multiformat? Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 2 minutes ago, Kahuna said: De hadde dyre månedsavgifter før mener jeg å huske men det ble kanskje endret da iSettle kom på banen? Det er uansett mer komplekst siden du må ha keypad og display i tilegg til leser, som muligens *må* være multiformat? Dei har allereie skjermer. Heila teknologien er der. Forøvrig jobber eg som frontend-utvikler innad bank- og betalings-... industrien? Sektoren? Det er kanskje relativt vanskelig å retrofitte mange stasjoner i praksis, men det var eit val dei gjorde når dei utviklet disse laderne til å byrje med. Og for å si det slikt trur eg det var først og fremst at dei ynskja presse deg inn i økosystemet deiras som var målet, ikkje at dei var hindret mtp betalingsløysninger. 1 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Drunkenvalley skrev (1 minutt siden): Dei har allereie skjermer. Heila teknologien er der. Forøvrig jobber eg som frontend-utvikler innad bank- og betalings-... industrien? Sektoren? Det er kanskje relativt vanskelig å retrofitte mange stasjoner i praksis, men det var eit val dei gjorde når dei utviklet disse laderne til å byrje med. Og for å si det slikt trur eg det var først og fremst at dei ynskja presse deg inn i økosystemet deiras som var målet, ikkje at dei var hindret mtp betalingsløysninger. Hva var månedsagvgiften per terminal den gangen? Ikke bare i norge forresten, sånn generelt i Europa. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Just now, Kahuna said: Hva var månedsagvgiften per terminal den gangen? Ikke bare i norge forresten, sånn generelt i Europa. Eg kan ikkje uttale meg om resten av Europa, men her til lands har det ligget på ca 500-1000 kr pr mnd. Tingen er derimot den at når dei bygde laderne kunne dei jo berre bygd eigen betalingsterminal når dei først var i gang og unngått den kostnaden da... 😅 Igjen, dei valde å ikkje inkludere disse tingene... 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Drunkenvalley skrev (3 minutter siden): Eg kan ikkje uttale meg om resten av Europa, men her til lands har det ligget på ca 500-1000 kr pr mnd. Tingen er derimot den at når dei bygde laderne kunne dei jo berre bygd eigen betalingsterminal når dei først var i gang og unngått den kostnaden da... 😅 Igjen, dei valde å ikkje inkludere disse tingene... Det skjønte jeg ikke, mener du at de skulle bygget inn betalingsterminal men unnlatt å koble dem til, sånn i tilfelle de skulle ombestemme seg siden? Poenget er at hver enkelt hurtiglader ikke har veldig stor omsetning. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Just now, Kahuna said: Det skjønte jeg ikke, mener du at de skulle bygget inn betalingsterminal men unnlatt å koble dem til, sånn i tilfelle de skulle ombestemme seg siden? Poenget er at hver enkelt hurtiglader ikke har veldig stor omsetning. Poenget mitt er at dei valde å utvikle ladere som ikkje har god støtte for kortbetaling (sjølv om det per i dag burde støtte kontaktløs). Det eksisterer sannsynligvis ladere, kanskje til og med varianter av nøyaktig same laderen som dei ute i feltet, som per i dag kunne leveres med kortterminal innebygd. Og dei hadde ikkje betalt nokon ytterlige månedskostnader. Dei betaler for laderen. Dei plunker den ned. Det var utgiftene dems. Med kontaktløs betaling støtter i bunn og grunn samtlige ladere kortbetaling, sida det berre er å lese kortet, og i verste tilfelle tilby kode-tasting på touchskjermen dei nesten konsekvent er utstyrt med. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 2 minutes ago, Kahuna said: Det skjønte jeg ikke, mener du at de skulle bygget inn betalingsterminal men unnlatt å koble dem til, sånn i tilfelle de skulle ombestemme seg siden? Poenget er at hver enkelt hurtiglader ikke har veldig stor omsetning. Du trenger jo ikke nødvendigvis en terminal på hvert kabinett. Og siden laderne helt sikkert har en kommunikasjonsløsning med autorisasjonsprotokoll (sannsynligvis ved å implementere OCPP), kan man jo i ettertid også sette opp en betalingsterminal for å autorisere lading om man så ønsker. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 Ofte er det en terminal på truck diesel pumpene, hvor du kan velge 3 forskjellige pumper. Trenger ikke en terminal på hver enkelt pumpe Holder også med EN app, og EN type ladekontakt Skulle gjort seg om noen diselbiler hadde hatt 3-kantet fyllerør, hvor den runde vanlige tuten ikke passet.. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Drunkenvalley skrev (8 timer siden): Poenget mitt er at dei valde å utvikle ladere som ikkje har god støtte for kortbetaling (sjølv om det per i dag burde støtte kontaktløs). Det eksisterer sannsynligvis ladere, kanskje til og med varianter av nøyaktig same laderen som dei ute i feltet, som per i dag kunne leveres med kortterminal innebygd. Og dei hadde ikkje betalt nokon ytterlige månedskostnader. Dei betaler for laderen. Dei plunker den ned. Det var utgiftene dems. Med kontaktløs betaling støtter i bunn og grunn samtlige ladere kortbetaling, sida det berre er å lese kortet, og i verste tilfelle tilby kode-tasting på touchskjermen dei nesten konsekvent er utstyrt med. Alt dette koster penger, penger det var høyst usikkert noensinne kunne hentes inn igjen ute ved laderne. Da gir det mening å spare ved la vær å bygge inn redundans på betalingssiden. Er det forresten noen ladenettverk som går i pluss? Lykke til med å overbevise dem om å bygge dyrere ladere da. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 47 minutes ago, Kahuna said: Alt dette koster penger, penger det var høyst usikkert noensinne kunne hentes inn igjen ute ved laderne. Da gir det mening å spare ved la vær å bygge inn redundans på betalingssiden. Er det forresten noen ladenettverk som går i pluss? Lykke til med å overbevise dem om å bygge dyrere ladere da. Beklager, men dette blir for dum argumentasjon. Kor mykje trur du egentlig betalingsterminaler koster? Kva trur du betalingsterminaler er egentlig? Slikt du argumenterer skulle ein tru at ein betalingsterminal koster CEO'en sin førstefødte. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Drunkenvalley skrev (2 minutter siden): Beklager, men dette blir for dum argumentasjon. Kor mykje trur du egentlig betalingsterminaler koster? Kva trur du betalingsterminaler er egentlig? Slikt du argumenterer skulle ein tru at ein betalingsterminal koster CEO'en sin førstefødte. Så lenge kostnaden er over null må den tjenes inn et sted. Går ladenettverkene i det hele tatt i pluss ennå? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 (endret) Kahuna skrev (11 timer siden): Tror bankkortterminalene er for dyre i innkjøp og drift i forhold til omsetningen laderne genererer. Mulig det blir nok omsetning om du har en terminal 'på deling' mellom flere hurtigladere? Det finner parkeringssystemer som lar deg reservere et beløp og gir tilbake overskytende om du avslutter parkeringen tidlig. Det systemet burde enkelt kunne tilpasses lading. Eg veit ikkje kva det kostar, men i dag er det jo kortterminalar i det meste. Tusenvis av parkeringsautomatar, brus- og snacksautomater osv. har kortterminal, så at det skal vere så dyrt på ladestasjonane verkar snodig. Det er framleis eit mindretal av elbilar her i landet, men alle tal indikerer at dette kun går ein vei. No har eg ikkje elbil eller brukt det så veldig mykje, men berre på nokre få turar med ein Leaf så måtte eg installere 3-4 ulike applikasjonar og legge inn kortinformasjon. For dei med elbil som brukar faste stasjonar fungerer det sikkert greit, men for sporadiske brukarar er det lite brukarvenleg. Det skjer vel neppe med det første, men statsjonane burde hatt tydelege skilta prisar på straum på same måte som bensinprisane. Problemet er at det er for mange aktørar med apper, eigne avtalar, abonnement osv. Endret 20. april 2021 av Zeph 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Tror ikke dette har noe med prisen på betalingsterminaler å gjøre, men for å knytte kunder til en spesiell leverandør. I svergie begynner de nå med bankterminaler på hurtigladere, og vi vil nok følge etter ganske snart her også. 2 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Jeg er så lei av idiotiske påstander som dette; Quote Men hvorfor skal ikke lading være like enkelt som å fylle bensin – noe alle skjønner hvordan virker, selv de som ikke har bil? Det er bare tull. Det er ikke mer komplisert å lade en elbil enn å fylle en fossilbil. Hovedforskjellen er at fylling av fossilbiler har blitt gjort i i lang tid, mens lading av elbiler er noe nytt. For å sette situasjonene likt; Person A, som er helt ukjent med alt som er av lading av elbiler, får beskjed om å lade en elbil. Person B, som er helt ukjent med alt som har med fylling av en fossil bil får beskjed om å fylle tanken . Person A må forholde seg til CSS eller chademo, noe som er svært enkelt ettersom det er tydelig hvilken plugg som passer i bilen. Person A må så følge anvisning for betaling via SMS. Person B må finne ut av hva som er forskjellen på Diesel og Bensin, når det er gjort må person B finne ut hva som er forskjellen på FuleSafe, SuperV, 98 oktan, 95 oktan, Vpower++. Betaling med kort antar vi at person B kjenner fra før. Det er derfor enklere for folk som overhode ikke vil sette seg inn i saken å lade en elbil, enn å fylle en fossilbil. Når man setter seg inn i saken, og forbereder seg, da er forskjellen at lading tar lengre tid og har et usikkert tidsperspektiv sett opp mot fossilt drivstoff. Når det kommer til pris, så er det litt usikkerhet hvor mye strøm du kommer til å mota i løpet av ladingen og da hva prisen pr. kwh blir. På fossile biler så varierer prisene fra stasjon til stasjon, fra minutt til minutt. Man aner ikke om det er billigere å fylle på vei til jobb, eller på vei hjem fra jobb. Skal man betale med Trumf, 365, EuroCard, ShellCard++ Forskjellige kort er best på forskjellige stasjoner. Det er derfor svært usikkert på hvor og hvordan man fyller mest økonomisk. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Kahuna skrev (12 timer siden): Tror bankkortterminalene er for dyre i innkjøp og drift i forhold til omsetningen laderne genererer. Mulig det blir nok omsetning om du har en terminal 'på deling' mellom flere hurtigladere? Det finner parkeringssystemer som lar deg reservere et beløp og gir tilbake overskytende om du avslutter parkeringen tidlig. Det systemet burde enkelt kunne tilpasses lading. Burde være mulig å ha et tilsvarende system som på automatstasjoner (bensin/diesel), hvor EN bankkortterminal dekker flere pumper, og man får regningen i posten (eller nettbanken). Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Hanhijnn skrev (1 time siden): Burde være mulig å ha et tilsvarende system som på automatstasjoner (bensin/diesel), hvor EN bankkortterminal dekker flere pumper, og man får regningen i posten (eller nettbanken). Det *burde* være enkelt men da må de som eier ladenettverkene betale for å løse noe som er kundenes problem, med usikker gevinst.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå