Gå til innhold

For få, for tregt, for mange feil: Slik gikk det da nybegynneren skulle lade elbilen


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (4 minutter siden):

Da mistenker jeg at de egentlig ikke skjønte hva du ville for innmaten i brikkene er rimelig generisk.

Jeg har også forsøkt det samme, og ikke fått det til (med flere brikker). Mistenker at de har "whitelistet" brikker fra seg selv og sine samarbeidspartnere, og er ikke brikke-IDen din på denne lista så tough luck. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Kahuna said:

Da mistenker jeg at de egentlig ikke skjønte hva du ville for innmaten i brikkene er rimelig generisk. Jeg var med på å sette opp en follow-me-print løsning en gang og for morro skyld knyttet jeg bankkortet mitt til min brukerkonto, null problem det. Men så slapp jeg å spørre brukerstøtte om lov da. :p 

Mulig, men de har gjort "legg til brikke" grensesnittet sitt veldig "lukket". Man må velge leverandør av brikken i den dropdown før man får putte inn IDen til brikken. Og de gjør en validering av IDnummeret så man kan ikke bare velge en random og ta inn fortum sin brikke...

Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (8 minutter siden):

Mulig, men de har gjort "legg til brikke" grensesnittet sitt veldig "lukket". Man må velge leverandør av brikken i den dropdown før man får putte inn IDen til brikken. Og de gjør en validering av IDnummeret så man kan ikke bare velge en random og ta inn fortum sin brikke...

Så de er vanskelige med vilje? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/6/2021 at 7:45 PM, Ole Petter Pedersen said:

Andre i debatten her nevner Tesla, men etter mitt skjønn er det at hver enkelt bilprodusent skal ha prioprietære ladeløsninger, en særdeles dårlig løsning på lang sikt.

Hvis du derfor av prinsipp ikke vil kjøre Tesla, men heller vil syte så for all del.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 timer siden):

For tesla-eierene her inne virker det jo som om supercharger-systemet er hovedgrunnen til at de valgte tesla. 

Det var en av hovedgrunnene for min del, i hvert fall. Rekkevidde og lading er de to største fordelene slik jeg ser det. Hadde ellers lyst på Polestar 2 eller XC40. Jeg har mer enn én gang opplevd at "alle" plassene hos GK og Fortum er fulle, mens Superchargere er alltid ledig. Med Tesla kan jeg kjøre tur/retur hytta med god margin. Med de andre kan jeg ikke. Og attpåtil må jeg ta til takke med langt færre ladere og fare for kø.

Kajac skrev (10 timer siden):

Jeg for min del kan ikke vente med å okkupere en supercharger en vinterdag med optimistiske 22 kW ladehastighet mens en sinna model X-eier vifter med knytteneven 🤣

Spørs om vi begrenser oss til å bare vifte med knyttneven da 🤠

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PantZman skrev (10 timer siden):

Regner med det blir en enighet om felles standard om el-bil lading slik det ble med mobilladere i 2009(?) med Micro-USB (nå USB-C).

USB mini var først. På de tidligste Androidene. Apple fikk massiv kritikk for å ikke bruke USB micro. Deretter forsvant USB micro fra Android også. Men USB-C vil nok vare til evig tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Så de er vanskelige med vilje? 

Jepp.

De ønsker ikke tilrettelegge for at kunder skal kunne bruke sin brikke fra et konkurerende selskap.

De støtter kun brikker fra: (sitt tidligere selv - Grønn Kontakt), Elbilforeningen, Naf, Hyundai, Møller, Bertil O.Steen. Ingen andre ladeselskap sine brikker....

 

 

Screenshot 2021-04-08 at 10.37.47.png

Endret av MegaMann2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt bil i snart 30 år og kan ikke huske at jeg har kommet til en pumpe som ikke fungerer, om da ikke bensinstasjonen er lagt ned. Uansett tar det ikke mer enn 3-5 minutter å vente til en blir ledig så det hadde uansett ikke vært noe problem.

Med elbil derimot er det ikke sjeldent, og absolutt ikke et oppkomstruert scenario.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
gruffern skrev (24 minutter siden):

Jeg har kjørt bil i snart 30 år og kan ikke huske at jeg har kommet til en pumpe som ikke fungerer, om da ikke bensinstasjonen er lagt ned. Uansett tar det ikke mer enn 3-5 minutter å vente til en blir ledig så det hadde uansett ikke vært noe problem.

Har vært borti nå og da. Nylig hos min lokale Circle K hvor de var merket med "i ustand" så var ikke vanskeligere enn å kjøre til en av de som virket.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, PantZman said:

Har vært borti nå og da. Nylig hos min lokale Circle K hvor de var merket med "i ustand" så var ikke vanskeligere enn å kjøre til en av de som virket.

Jeg har også av og til funnet pumper som ikke virket, men aldri en stasjon hvor ingen pumper virket.

Til sammenligning med en ladestasjon leverer en bensinpumpe ca 6MW effektvt (30MW brennverdi), så utnyttelsesgraden blir jo noe helt annet, og dermed effekten av feil.

Lenke til kommentar
PantZman skrev (26 minutter siden):

Mulig noen brukte Mini-USB (ikke som jeg kan huske) men det var vel aldri en standard slik micro-USB ble.

HTC Hero f.eks. https://www.tek.no/test/i/b5a5XB/htc-hero

Litt av poenget er at USB micro aldri ble noen standard. Etter kort tid byttet man til USB-C. Så alt dette ekstra elektronikkavfallet som skulle unngås ved å standardisere på micro... Vel. 🙄

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (3 timer siden):

Spørs om vi begrenser oss til å bare vifte med knyttneven da 🤠

 

Kahuna skrev (13 timer siden):

Tesla Owners Club Norway tilbyr allerede en praktisk reisepakke med tjære og fjær med tanke på sånne som deg! 🤪

Godt å se at dere lever opp til den stereotypiske Tesla-eier 😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (1 time siden):

HTC Hero f.eks. https://www.tek.no/test/i/b5a5XB/htc-hero

Litt av poenget er at USB micro aldri ble noen standard. Etter kort tid byttet man til USB-C. Så alt dette ekstra elektronikkavfallet som skulle unngås ved å standardisere på micro... Vel. 🙄

 

Sitat

Kan vel ikke bli mer standard enn dette. At USB-C tok over senere gjorde ikke Micro-USB til noe mindre standard den gang. Ikke lenge før Micro-USB ble standard ble det skiftet lader nesten årlig og hver produsent sin egen (kanskje flere samtidig). Uansett bedre med to typer (Micro USB->USB-C) i en overgangsfase (teknologi går videre) enn at alle merkene har en egen.

Endret av PantZman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Standarden er å bytte standard 😉 Jeg er nok litt farget av å ha sett utallige diskusjoner FOR usb micro vs. Lightning. Apple var selveste belsebub som ikke ble med på usb micro. Det skulle visst føre til så mye ekstra avfall. Men en iPhone bruker samme lader i dag som i 2012. Det samme kan ikke sies om Android. Sorry, dette ble off topic. Og det er uansett ikke PantZman som trenger å svare for kritikk mot Apple.

Jeg er ellers veldig for standarder, enten det er lading av telefoner eller biler. Den nye hodelykta mi kan lades med samme kabel som laptop-en. Det går framover. Og Tesla-en kan bruke min 7 år gamle ladekabel fra BMW.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Dovreekspressen said:

Standarden er å bytte standard 😉 Jeg er nok litt farget av å ha sett utallige diskusjoner FOR usb micro vs. Lightning. Apple var selveste belsebub som ikke ble med på usb micro. Det skulle visst føre til så mye ekstra avfall. Men en iPhone bruker samme lader i dag som i 2012. Det samme kan ikke sies om Android. Sorry, dette ble off topic. Og det er uansett ikke PantZman som trenger å svare for kritikk mot Apple.

Jeg er ellers veldig for standarder, enten det er lading av telefoner eller biler. Den nye hodelykta mi kan lades med samme kabel som laptop-en. Det går framover. Og Tesla-en kan bruke min 7 år gamle ladekabel fra BMW.

Android er gått over til USB-C nå, og det har også Apple gjort på alt annet enn iPhone og iPad. Så vet ikke hvem som er mest miljøvennlige for tiden.. Apple brukere må jo ha dobbelt opp med kabler nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei hei, første elbilen min var i 2011. Når Sola gikk ned ladet jeg den opp fra 16A kontakta på uthuset, og det var det.

Da kunne vi tre på oss polvotter og bjørne*itte og dra på Harry Tur til Strømstad, Polet og Eurocash, dra på jobben, Kiwi.. Rekkevidda var 120km i 18C minus. Eller cruise rundt på sommern med soltaket åpent :)

Den tida er over. Elbiler idag er problemer, feilmeldinger, ladestandarder, apper som er utdatert, softwarebugs. Er ferdig med elbiler sånn det har blitt.

Den lille Japanske 4WD bilen min har 175mm bakkeklaring, og takler snø, og det er bare å tanke opp og kjøre Norge på langs.Uten en eneste feilmelding.

Endret av mixtape
Fixe opp gåsa litt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er uenig med deg i at forfatter er forutintatt. At han påpeker utfordringene med sin erfaring opplever jeg som ærlig.

Selv har jeg vært elbillist i fire år og hatt utallige langturer og ladet på det aller meste som finnes i Norge samt noe i utlandet. Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen hans.

Din påstand om at det Ikke er vanskeligere enn Bensin eller Diesel er det lite hold i. Bensinpumper i så og si hele verden er så godt som standarisert og veldig mye enklere (selv om det finnes de som klarer å fylle feil). Alle bensinpumper godtar samme betaling og man trenger hverken RFID eller app og de trenger ikke kommunisere med hverken bil eller server for å fungere. Fylling på Esso, Shell eller Statoil fungerer helt likt med samme betalingskort og de funker hver gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...